Turbulens?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Turbulens?
The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2006 - 2:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om detta är rätt tråd för denna fråga om inte så flytta gärna den till rätt. Det är så att jag införskaffat ett vattenkylningssytem jag hade tänkt att radiatorn skulle sitta i sidan uppe vid nätaggregatet doch så är radiatorn och raditor fläktar så tjocka att jag måste ställa nätagget på högkant. Det är dock fortfarande bara ca 2 cm mellan radiatorns 120 fläkt och nätaggets topmonterade 120 fläkt. Så min fråga är om det blir nån typ av turbolens eller undertryck som gör att kylningen inte fungerar så bra eller om det direkt kan vara skadligt för fläktarna?

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1006785
January 23, 2006 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna bli skadligt eller hur dom skulle kunna motarbeta varandra, båda blåser väl ut så du lär väl få ett bra drag i burken men turbulens?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1006834
January 23, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jo nog lär det blir lite turbulens och ojämt luftflöde samt låte lite mer, men om det spelar någon större roll för kylningen tror jag inte, för det är väl inga fläktar som blåser som fan?

GasseG
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1006997
January 23, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ampa den ena fläkten så halverar du ju samtidigt ljudvolymen eller har jag inte förstått frågan rätt!?

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007117
January 24, 2006 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska förklara lite det sitter alltså två st 120 fläktar med två cm mellanrum som blåser från varandra
_ _
<~~~~~|P|@|R|~~~~>
<~~~~~|S|@|A|~~~~>
<~~~~~|U|@|D|~~~~>
<~~~~~|_|@|_|~~~~>

_
|_|=Fläkt
<~~>=luftflöde
@=Turbulens?

PSUn är en Cooltek/Mist agg och jag tror att den är värmekontrolerad. Den låter hursom helst knappt nånting. Radfläkten är en Alu fläkt från CoolerMate som låter 16,5 dB i lägsta varvtalet. Jag ska dock köra alla mina fläktar på en tBalencer då jag vil ha minsta möjliga ljud då jag tycker att 30 dB låter på tok för mycket. Jag har dessutom datorn på rummet och vil kunna ha den på ibland när jag sover och det kan vara svårt när den enligt mig låter som ett jetplan.
Men kommer den låta väldigt mycket om jag kör den som jag tänkt eller ska jag vända på den då kommer den dock att vara ca 1,5 cm från chassi sidan men den kommer inte att få "motsug". Vad kommer låta minst tror ni.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

GasseG
Medlem
1007131
January 24, 2006 - 6:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har lite snabbt räknat på areor och så runt det här problemet och kommit fram till att de kommer att motarbeta varandra på ett sådant sätt att effektiviteten på det ena kylområdet (antaligen radiatorn)! Kommer att bli noll. För sålänge inte bägge fläktarna forslar exakt lika mycket luft vid samma varvtal alltid så blir det så här.
Tar du bort radiatorfläkten så kommer du att få ett svagt "negativt sug" genom radiatorn men sätter du dit en lågvarvig fläkt typ alu 🙂 så borde transporten av luft bli ungefär noll faktiskt. Och stillastående luft i radiatorn kan ju inte vara bra!
Men det enda sättet att veta säkert är att utföra röktester.

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1007150
January 24, 2006 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

GasseG wrote: Jag har lite snabbt räknat på areor och så runt det här problemet och kommit fram till att de kommer att motarbeta varandra på ett sådant sätt att effektiviteten på det ena kylområdet (antaligen radiatorn)! Kommer att bli noll. För sålänge inte bägge fläktarna forslar exakt lika mycket luft vid samma varvtal alltid så blir det så här.
Tar du bort radiatorfläkten så kommer du att få ett svagt "negativt sug" genom radiatorn men sätter du dit en lågvarvig fläkt typ alu 🙂 så borde transporten av luft bli ungefär noll faktiskt. Och stillastående luft i radiatorn kan ju inte vara bra!

Inebär röktester att man typ tar ett bloss a en cigg och blåser in och ser var röken tar vägen? Annars funderar jag på att ha båda fläktarna blåsandes åt samma håll. Dock så kommer vi till frågan vilket håll ska det blåsa åt ska luften först gå igenom radiatorn och sen igenom nätagget eller ska man köra tvärtom. Radiatorn i fråga är en dubbel 120 radiator jag har alltså två 120 fläktar på den doch är enbart den ena nära PSU fläkten.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1007365
January 24, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

PSU bör vara utåt iaf, då den alstrar en hel del värme som du inte vill ha in i datorn. får du frisk luft utifrån till dadiatorn så får du dessutom lägre temperatur jämfört med om du tog den innifrån chassit

GasseG
Medlem
1010150
February 1, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: [quote=GasseG]Jag har lite snabbt räknat på areor och så runt det här problemet och kommit fram till att de kommer att motarbeta varandra på ett sådant sätt att effektiviteten på det ena kylområdet (antaligen radiatorn)! Kommer att bli noll. För sålänge inte bägge fläktarna forslar exakt lika mycket luft vid samma varvtal alltid så blir det så här.

Inebär röktester att man typ tar ett bloss a en cigg och blåser in och ser var röken tar vägen? Annars funderar jag på att ha båda fläktarna blåsandes åt samma håll. Dock så kommer vi till frågan vilket håll ska det blåsa åt ska luften först gå igenom radiatorn och sen igenom nätagget eller ska man köra tvärtom. Radiatorn i fråga är en dubbel 120 radiator jag har alltså två 120 fläktar på den doch är enbart den ena nära PSU fläkten.

Jo det är nog bäst om luften går först genom radiatorn och sedan ut genom agget. Nätaggfläktar är väldigt överdimensionerade.
Röktester går ut på att ha en rökkälla som ger ordentligt med rök men på samma gång kontrollerat....perfekt är en sådan där rökpuffare som biodlare använder. Med en ordenligt rykande cigarett så kanske du skulle kunna dra vissa slutsatser. Se dock till att hålla cigaretten på "baksidan av radiatorn så kanske du kan se åt vilket håll det blåser eller om det inte blåser alls. Det ska synas ordentligt alltså med en cigarett så ska röken försvinna direkt annars är det för svagt blås.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 363
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL