November 12, 2003
Har haft en fundering ett tag nu...Vad tros om att leda en slang från luftintaget framtill på burken och ut genom väggen? Jag menar det är ju för f.n 20 grader kallt här uppe när det är som värst/bäst...Skulle det funka eller är det inget bra för grejerna med uteluft? Om jag inte missminner mig så är det väl väldans låg luftfuktighet på vintern...Har byggt in mitt chassi i en låda av ackustikplatter, såna som sitter i taken i offentliga byggnader, ni vet...
Tyst blev det, men tempen gick upp med 4 grader...(Både cpu och mb) Jag tror det kan va värt det.
Nu ska jag bara leta reda på hålsågen!
September 11, 2002
Det är låg luftfuktighet relativt sett på vintern eftersom vatten i princip inte finns förutom i frusen form, det har du rätt i. Men det är inte luftfuktigheten hos utomhusluften som ställer till det.
Om du drar in ett rör med kall luft utifrån, så kyler både röret och luften ner den varmare luften som du har inne i din lägenhet. Luften i din lägenhet har garanterat en viss luftfuktighet. När den varmare luften kyls ner fäller den vatten i form av kondens på prylar.
Du kan med andra ord få problem om det börjar bildas kondens på elektroniken i datorn, och det är det som i sådanafall är skadligt för prylarna. Du skulle faktiskt löpa mindre risk om du ställde ut hela datorn i kylan. Då finns det ingen varmare luft som kyls ner och fäller kondens.
November 5, 2002
Du skulle kunna dra ett rör utifrån direkt till cpu-fläns. Då skulle det nog inte bli samma risk för kondens. Såg nån bild där nån kille hade använt begagnade 1.5l kolaflaskor och gjort ett "rör" med dem.
Annars tror jag inte risken för kondens på prylarna är särskillt stor om du bara drar röret till inblåset. All luft i lådan skulle ju vara av samma luftfuktighet. Möjligtvis om det skulle bildas lite kondens på chassit vid extremfall, med det är ju då utanför...
Tror jag.
1 Guest(s)