September 3, 2001
JAG ÄR HELT FÖRVIRRAD/FÖRSKRÄCKT!!!
höll på o pilla på kortet för några dagar sedan (2-3 dagar) och jag råkade få artic alumina på minnes pinnarna (själva pinnarna som kopplar till kortet alltså)
ähh... sa jag, och tog bort det med fingret, det blev lite kvar mellan pinnarna men jag tog inte bort det. Jag hade ju hört att artic alumina inte leder ström.
Sen började några konstigheter på skärmen... stora trianglar flimrade på skärmen i några spel, så som jag skrev i en annan tråd.
Imorse skulle jag se vad datorn hade blivit klar med att ladda ner under natten men så får jag se denmest förskräckliga synen i mitt liv!!!
det var STORA ränder på skärmen!!!! ungefär 2 cm breda lodrätta ränder på skärmen tvärs över... några gulbruna... andra grå-vita ..... helt svart bakom ränderna. Jag fick stänga av datorn för att fixa d.
Aldrig i mitt liv sett något sådant, eller hört om det.
jag började kolla runt i massa forum för att se om liknande händelser. Jag såg till slut här i NH att en snubbe fick artic silver på minnen.... och fick samma ränder, och samma konstiga trianglar och sträck i spel.
Nu till frågan... hur kan jag tvätta bort det där snubben jag snackar om doppade sitt kort i vatten!!! och tvättade den där! ... han lät torka i 2 timmar och satte sedan på den igen... helt fungerande.
snälla jag är desperat nu!! jag har hört att man ska kunna tvätta med något slags sprit... jag har ingen dock.
hur stor är risken att jag tar sönder kortet om jag sänker det i vatten? måste jag lägga i nån jordad järnbit i vattnet för att leda bort allt? är det vanligt vatten eller destilerat vatten som gäller??
snälla svara!
[ Detta Inlägg ändrades av: Kame_boy den 2002-02-28 18:41 ]
September 3, 2001
ok.. nu tog jag ut kortet... jag borstade den med min tandborste... samt en annan lite tunnare borste.
Fick bort allt som kan tänkas vara kylpasta runt alla minnen... och hela kortet
startade datorn, och till min förvåning var problemet kvar... alltså små trianglar...
MEN det var MYCKET mindre den här gången... jag överklockade kortet till 220/440 och fick typ 2-3 svarta trianglar... (jämfört med en flimrande bild som jag hade förut när jag överklockade)
hjälpte nåt iaf 🙁
får väl ta o köpa geforce 4 snart...
November 28, 2001
Ta en dyblöt trasa och tvätta minnena med så att man verkligen ser att det ligger pölar med vatten på minnena.
Och sen torkar du av det och låter det torka.
Jag låver att det inte är någon fara.
Det var jag som skrev det inlägget som du berättade om.
mitt GF3 funkade prina äfter den behandlingen.
Jag provade ickså att få bort det på annat sätt men man tror att man har fått bort det men det sitter alltid kvar lite om du inte dränker minnena med vatten.
December 5, 2001
Isopropylalkohol som killen ovan säger.
Vatten är en onödig risk.
På mitt jobb tvättar de hela kretskort med rubbet på i Iso.
Tror inte de skulle få för sig att tvätta i vatten, vare sig det är destillerat eller ej.
försök vänta tills apoteket öppnar och gå dit och köp spriten istället.
//Anders.
November 29, 2001
December 5, 2001
Allt som löser fett och inte plast och metall osv funkar.
T-sprit, Isopropylalkohol, 96 % Etanol (alkoholmissbruk), mfl.
Men INTE vatten, dels löser det inte skiten så bra, dels letar det sig in överallt och kan orsaka diverse lustigheter om du inte låter det torka ordentligt.
//Anders.
1 Guest(s)