January 20, 2002
Jag har en AMD Athlon xp 1900+ men den låter lite väl mycket. Det är ganska jobbigt eftersom jag sover en liten bit ifrån den. Just nu så har jag 2st chassifläktar och en processorfläkt som jag har vridit ned så den går i 2850rpm. Fortfarande så låter den tillräckligt för att inte kunna sova. CPUn är runt 41-49 grader och chassit -> 38-45 grader. Det kan variera. Hur ska jag göra så den blir tystare? BTW; Ska jag ta en bild på hur det ser ut? 🙄
January 30, 2002
proova att minska vibrationerna. ett enkelt sätt att göre detta på är att ställa datorn på något vibrationsdämpande material, exempelvis en bit av ett liggunderlag. det låter kanske konstigt men det gör förvånansvärt stor skillnad. en annan lite fippligare sak du kan prova med är att sätta gummipackningar vid fläktarna (alltså emellan fläkt och fästyta)
January 20, 2002
alph7 wrote: proova att minska vibrationerna. ett enkelt sätt att göre detta på är att ställa datorn på något vibrationsdämpande material, exempelvis en bit av ett liggunderlag. det låter kanske konstigt men det gör förvånansvärt stor skillnad. en annan lite fippligare sak du kan prova med är att sätta gummipackningar vid fläktarna (alltså emellan fläkt och fästyta)
Ok, jag har även hört att det finns "ljuddämpare". Typ "liggunderlag" som sitter fast på skivan som man sätter på chassit. Det blir tystare fast värmen stiger med 2 grader, dock inge mycket. Är det värt?
January 30, 2002
javisst kan ljuddämpande material vara värt det. jag har det och det hjälper en del. Ditt grundläggande problem är ändå din högljudda fläkt så du får nog skaffa en annan. om du kan sätta på en 80 mm fläkt på cpukylflänsen så rekommenderar jag antingen pabst tystare modeller eller enermax ställbara.
om det inte går så tror jag det kan vara värt att skaffa en ny kylfläns exempelvis spire whisperrock 3
June 20, 2002
2850RPM är ju fortfarande relativt högt...
Skaffa tysta fläktar, Papst el. Adda är det som gäller i vårat land, och sätt fast med gummipackningar...
Möjligen kan du vara tvungen att byta fläns, men det är inte säkert... min 2100+ går utmärkt med en TT Volcano9 med fläkt i ~ 2000 RPM, och troligen går ddet attt köra ännu lägre, så länge luftflödet i lådan är bra...
2 Guest(s)