February 7, 2003
Jag håller på och gör min dator bra mycket tystare.
Hittills har jag bytt ut kylningen på GF3 mot Zalmans passiva och satt i en tyst hårddisk, Seagate Baracuda V.
Nu ska jag göra nätaggregatet och processorkylningen tystare.
Burken jag har är en Dell Optiplex 150 som från början är väldigt tyst så jag behöver råd om extremtysta saker här.
Nätaggregatet hade jag tänkt byta ut fläkten på helt enkelt mot den tystaste Papstfläkten som låter 12 db. Det som kan vara problematiskt är att jag måste klippa kablar och löda dit nya fläkten. Jag vet inte om det finns något inbyggt varvtalskydd eller dylikt i kraftaggregatet. För att varvtal ska kunna kontrolleras krävs det väl tre sladdar till/från fläkten? Synpunkter på tystning av nätagg?
Vad det gäller processorn så har Dell konstruerat en "finurlig" fan-duct. Processorfläkten förser hela burken med inluft.
Den fan-ducten hade jag tänkt förpassa till ett vackrare ställe och sätt dit en helt ny kylfläns med fläkt. För att se till att det kommer in ny sval luft hade jag även tänkt sätta en fläkt i chassit, den ska främst blåsa på vga-kylaren hade jag tänkt men även missa den lite.
Processorn är en PIII 933 Mhz. Vilken kylfläns bör jag ha om jag vill använda Papst tystaste 80 mm fläkt?
December 19, 2002
Min egen erfarenhet av papst 12dB fläktar är att 19dB fläktarna i verkligheten låter MINDRE pga att 12dB fläkten snurrar så otroligt sakt så att det blir ett jobbigt, mekaniskt läte. Det kan dock va så att det försvinner när man har "kört in" fläktarna. Men jag hade rekomenderat dig att ta 19dB fläktar istället.
1 Guest(s)