Tyst kylning på en Duron|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tyst kylning på en Duron
Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 2, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu sitter det någon pytteliten (60mm) fläns och fläkt (5000RPM) på.

Tänkte kanske bygga om den till HTPC eller liknande och då undrar jag om en "Super Silent Pro Copper 2 TC" skulle kunna kyla en Duron på 1Ghz. Det står 1400-2800RPM (12dB - 27dB) skulle det gå att köra den på 1400RPM? Utan att den blir för varm? Tänkte smeta på AS5 likaså.

Om inte, rekommendera gärna någon annan relativt billig kylning.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
736592
October 2, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror ju helt på.. borde gå.. tycker jag, hur varm är luften som går genom kylflänsen? är den -20 behöver du ju troligtvis ingen fläkt alls, är den +70 finns det troligtvis inget block utan aktiv kylning (peltier eller liknande) som kan kyla det över huvud taget...

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
736594
October 2, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Luften är ca 30'C. CPUn ligger på runt 42'C idle.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
736595
October 2, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta en vanlig modell av Arctic coolern, TC'n går igång och slår av hela tiden och kan låta en hel del.
Vanliga modellen är iaf tyst och räckte bra till min 2400+ när jag hade en sån.

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
736598
October 2, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Ta en vanlig modell av Arctic coolern, TC'n går igång och slår av hela tiden och kan låta en hel del.

Typ denna?

http://www.webhallen.com/prod......p?id=27116

Har ju ungefär samma specs, bara att den lyser blått också. Går det att stänga av?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
736602
October 2, 2004 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: [quote=Guufi]Ta en vanlig modell av Arctic coolern, TC'n går igång och slår av hela tiden och kan låta en hel del.

Typ denna?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27116

Har ju ungefär samma specs, bara att den lyser blått också. Går det att stänga av?

Japp den funkar bra, finns dock en vanlig modell men kostar 10-20 mindre så det är inte så stor skillnad.
Sen är det ju bra att ha 3 olika lägen också 🙂

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
736649
October 2, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ju visserligen bara den gamla versionen av Arctic Cooler TC men den slår inte av och på hela tiden. När man spelar drar den på typ 300rpm mer (vilket knappt är märkbart) och håller sig alltså på stadigt varvtal. När jag hade den på min första rig i sign låg den på 1500rpm och det var inte hörbart. Men risken är att den kommer snurra på fort i en liten HTPC....

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
736667
October 2, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
736676
October 2, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.

Ok, om jag säger såhär. Zalman 7000 är en kvalitetskylare som kostar ~300 spänn ny, Arctic Cooler är en billig kylare som kostar ~100 spänn? och presterar därefter. Skillnaden i temp när jag bytte från AC till Zalman var 15-20 grader med samma chassikylning. Så du bör köpa nån lite bättre kylning...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
736684
October 2, 2004 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote: [quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.

Ok, om jag säger såhär. Zalman 7000 är en kvalitetskylare som kostar ~300 spänn ny, Arctic Cooler är en billig kylare som kostar ~100 spänn? och presterar därefter. Skillnaden i temp när jag bytte från AC till Zalman var 15-20 grader med samma chassikylning. Så du bör köpa nån lite bättre kylning...

Vadå? Det sitter en Artic cooling i pappas dator ( 2000+ ) , den idlar på 32*c!! No shit, flänsen är kall. Frågan är hur mycket mer man kan pressa ner den tempen. Dessutom har han en sämre processor.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
736705
October 2, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=makhra][quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.

Vadå? Det sitter en Artic cooling i pappas dator ( 2000+ ) , den idlar på 32*c!! No shit, flänsen är kall. Frågan är hur mycket mer man kan pressa ner den tempen. Dessutom har han en sämre processor.

Hmm, där ser man. Min var visserligen den gamla versionen med tempstyrd fläkt men det var jäkligt kallt! Men olika moderkort visar ju väldigt olika temperaturer så det kan ha med det att göra.

Men att flänsen är kall är konstigt. Nu sitter den kylaren på min Duron 1200, flänsen är asvarm och tempen ligger på närmare 50 grader... 🙂 Visserligen med kass låda med bara en insug och enbart nätagget som utsug...

ocz
Member
Medlem
736973
October 2, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote: [quote=ocz][quote=makhra][quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.

Hmm, där ser man. Min var visserligen den gamla versionen med tempstyrd fläkt men det var jäkligt kallt! Men olika moderkort visar ju väldigt olika temperaturer så det kan ha med det att göra.

Men att flänsen är kall är konstigt. Nu sitter den kylaren på min Duron 1200, flänsen är asvarm och tempen ligger på närmare 50 grader... 🙂 Visserligen med kass låda med bara en insug och enbart nätagget som utsug...

Ja här ser vi wink http://quarzi.mine.nu/Start/Upload/ja_har_ser_vi.jpg

Det var till och med med fläkten på medel... Kan ha varit så att det blev bättre kontakt när jag slipade den lite 🙂 Det blev bättre än vad jag hade hoppats på...

edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
736983
October 3, 2004 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote:
edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader

Det brukar inte vara ett bra tecken att flänsen är kall. Är den det, så överförs inte värmen från processorn till kylflänsen.

ocz
Member
Medlem
736991
October 3, 2004 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ocz] edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader

Det brukar inte vara ett bra tecken att flänsen är kall. Är den det, så överförs inte värmen från processorn till kylflänsen.

Jo men... Menar bara att det stärker att tempsensorn inte visar fel. Kall och kall, menar inte att den är 20 grader eller så, men betydligt kallare än den är i min dator iaf :bgrin:

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
737983
October 4, 2004 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle rekommendera en spire whisperrock IV som en bra och billig cpu-kylare... tycker inte om arctic coolings cpu-kylare.... De låter när de ändrar varvtal.. Blir väldigt störigt i längden..

Annars så är det ju bara köra på stort och köpa salmans fina "blomma" den kyler ju grymt bra.. Nackdelen är ju priset om du är ute efter något billigt!

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
738194
October 4, 2004 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Whisperrock IV är ett alternativ orginal kylaren som kommer med AMD Barton elle iallafall min är inte så dålig heller eller en GlacialTech Silent Breeze 462 II finns nu också som III. Är väl de vanlit billiga kylarna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL