April 13, 2004
Nu sitter det någon pytteliten (60mm) fläns och fläkt (5000RPM) på.
Tänkte kanske bygga om den till HTPC eller liknande och då undrar jag om en "Super Silent Pro Copper 2 TC" skulle kunna kyla en Duron på 1Ghz. Det står 1400-2800RPM (12dB - 27dB) skulle det gå att köra den på 1400RPM? Utan att den blir för varm? Tänkte smeta på AS5 likaså.
Om inte, rekommendera gärna någon annan relativt billig kylning.
August 14, 2001
Det beror ju helt på.. borde gå.. tycker jag, hur varm är luften som går genom kylflänsen? är den -20 behöver du ju troligtvis ingen fläkt alls, är den +70 finns det troligtvis inget block utan aktiv kylning (peltier eller liknande) som kan kyla det över huvud taget...
April 13, 2004
Guufi wrote: Ta en vanlig modell av Arctic coolern, TC'n går igång och slår av hela tiden och kan låta en hel del.
Vanliga modellen är iaf tyst och räckte bra till min 2400+ när jag hade en sån.
Typ denna?
http://www.webhallen.com/prod......p?id=27116
Har ju ungefär samma specs, bara att den lyser blått också. Går det att stänga av?
January 20, 2003
Neam wrote: [quote=Guufi]Ta en vanlig modell av Arctic coolern, TC'n går igång och slår av hela tiden och kan låta en hel del.
Vanliga modellen är iaf tyst och räckte bra till min 2400+ när jag hade en sån.
Typ denna?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=27116
Har ju ungefär samma specs, bara att den lyser blått också. Går det att stänga av?
Japp den funkar bra, finns dock en vanlig modell men kostar 10-20 mindre så det är inte så stor skillnad.
Sen är det ju bra att ha 3 olika lägen också 🙂
February 1, 2004
Jag har ju visserligen bara den gamla versionen av Arctic Cooler TC men den slår inte av och på hela tiden. När man spelar drar den på typ 300rpm mer (vilket knappt är märkbart) och håller sig alltså på stadigt varvtal. När jag hade den på min första rig i sign låg den på 1500rpm och det var inte hörbart. Men risken är att den kommer snurra på fort i en liten HTPC....
February 1, 2004
Neam wrote: Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.
Ok, om jag säger såhär. Zalman 7000 är en kvalitetskylare som kostar ~300 spänn ny, Arctic Cooler är en billig kylare som kostar ~100 spänn? och presterar därefter. Skillnaden i temp när jag bytte från AC till Zalman var 15-20 grader med samma chassikylning. Så du bör köpa nån lite bättre kylning...
March 14, 2004
makhra wrote: [quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.
Ok, om jag säger såhär. Zalman 7000 är en kvalitetskylare som kostar ~300 spänn ny, Arctic Cooler är en billig kylare som kostar ~100 spänn? och presterar därefter. Skillnaden i temp när jag bytte från AC till Zalman var 15-20 grader med samma chassikylning. Så du bör köpa nån lite bättre kylning...
Vadå? Det sitter en Artic cooling i pappas dator ( 2000+ ) , den idlar på 32*c!! No shit, flänsen är kall. Frågan är hur mycket mer man kan pressa ner den tempen. Dessutom har han en sämre processor.
February 1, 2004
ocz wrote: [quote=makhra][quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.
Vadå? Det sitter en Artic cooling i pappas dator ( 2000+ ) , den idlar på 32*c!! No shit, flänsen är kall. Frågan är hur mycket mer man kan pressa ner den tempen. Dessutom har han en sämre processor.
Hmm, där ser man. Min var visserligen den gamla versionen med tempstyrd fläkt men det var jäkligt kallt! Men olika moderkort visar ju väldigt olika temperaturer så det kan ha med det att göra.
Men att flänsen är kall är konstigt. Nu sitter den kylaren på min Duron 1200, flänsen är asvarm och tempen ligger på närmare 50 grader... 🙂 Visserligen med kass låda med bara en insug och enbart nätagget som utsug...
March 14, 2004
makhra wrote: [quote=ocz][quote=makhra][quote=Neam]Är iofs inte säkert att den ska sitta i en HTPC. Men även om den ska användas i ett vanligt chassi så vill jag ha den tyst.
Hmm, där ser man. Min var visserligen den gamla versionen med tempstyrd fläkt men det var jäkligt kallt! Men olika moderkort visar ju väldigt olika temperaturer så det kan ha med det att göra.
Men att flänsen är kall är konstigt. Nu sitter den kylaren på min Duron 1200, flänsen är asvarm och tempen ligger på närmare 50 grader... 🙂 Visserligen med kass låda med bara en insug och enbart nätagget som utsug...
Ja här ser vi http://quarzi.mine.nu/Start/Upload/ja_har_ser_vi.jpg
Det var till och med med fläkten på medel... Kan ha varit så att det blev bättre kontakt när jag slipade den lite 🙂 Det blev bättre än vad jag hade hoppats på...
edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader
March 11, 2003
ocz wrote:
edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader
Det brukar inte vara ett bra tecken att flänsen är kall. Är den det, så överförs inte värmen från processorn till kylflänsen.
March 14, 2004
denstore wrote: [quote=ocz] edit: jag e ingen mytoman, flänsen är kall, jag kollade nyss. vet inte vad det här beror på, när mitt X800XT satt i den här burken steg tempen med typ 4 grader
Det brukar inte vara ett bra tecken att flänsen är kall. Är den det, så överförs inte värmen från processorn till kylflänsen.
Jo men... Menar bara att det stärker att tempsensorn inte visar fel. Kall och kall, menar inte att den är 20 grader eller så, men betydligt kallare än den är i min dator iaf :bgrin:
October 6, 2002
jag skulle rekommendera en spire whisperrock IV som en bra och billig cpu-kylare... tycker inte om arctic coolings cpu-kylare.... De låter när de ändrar varvtal.. Blir väldigt störigt i längden..
Annars så är det ju bara köra på stort och köpa salmans fina "blomma" den kyler ju grymt bra.. Nackdelen är ju priset om du är ute efter något billigt!
1 Guest(s)