March 24, 2003
Eftersom jag inte verkar kunna överklocka min nyinköpta (begagnade) Celeron 633 MHz FCPGA-processor till 950 MHz med standardfläkten funderar jag på att köpa en tyst och billig (max 200 kr) kylfläkt+fläns att testa med.
Har ni nåt tips på en bra och tyst fläkt till Celeron-processor? Hur tysta och bra är t.ex Arctics "SuperSilent"-fläktar och Spire WhisperRock III? Jag är också lite nyfiken på hur många decibel originalfläkten till Celeron 633 ger ifrån sig. Det kan ju vara bra att ha nåt att jämföra med. Nån som vågar sig på en gissning?
March 10, 2003
"Spire WhisperRock III" är inget vidare.
Tycker du skall köpa en annan än den.
Jag var tvungen att köpa den då min Alpha PAL8045 inte passade på mitt nya moderkort.
Tempen låg nästan 10-12 grader över min andra fläns
Låter gör den också.. just nu använder jag vattenkylning dock så Spire flänsen kyler numera
min 486:a 120Mhz hyfsat.. blir lite varm men den låter iaf inget när man slitit bort fläkten.
Jag skulle välja en fläns i koppar eller iaf med kopparbotten.
Dessa presterar oftast över vanliga Alu flänsar och på så sätt kan man
köra med lågvarvsfläktar eller 7V mod.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 24, 2003
Patchman:
Ok, det låter ju trevligt! Vilken av Arctic Coolings fläktmodeller kan rekommenderas mest? Spanar man på t.ex http://www.itpower.se så säljer de sex stycken SuperSilent-modeller från Arctic Cooling.
Är det förresten nån som har andra Celeron-fläkttips än Arctic så tar jag emot dem med öppna armar!
2 Guest(s)