Tyst och svalt!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tyst och svalt!!
Blade Runner
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2002 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Nu står jag inte ut mer. Måste få tyst på min burk och är beredd att släppa på plånboken.
Har tänkt börja med cpu fläkten (nuvarande standardfläkt... http://www.coolermaster.com/pr.....6i31c.html...låter som en hårtork). Har tittat på denna Zalman (CNPS 5100-CU) fläkt: http://kylning.com/product_inf.....47b2fb3798, kan det vara nåt för min t-bird 1.4 (som för övrigt ligger kring 55 grader +-2,3 grader...väl högt lr)?
Jag kör utan kylpasta också just nu, och det är väl inte allt för bra. Vilken ska man ha här?
Hur tysta är hårddiskar mot systemet i övrigt?
Ett annat krux med min dator är att jag har miditower (mini...eller vad det nu heter, alltså inte full tower). Hjälper det med ljuddämpande material i en 'mindre låda'?

Stab
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
185764
July 23, 2002 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

skaru ha tysnad o vill lätta på plomnkan.. köp en silver fläkt för 800 lr va det är och det ska nog funka bra med dämpnings mattor i ett litet chassi.. en bra grej är o köpa http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=pl
kyler ner hdn o dämpar ljudet .. gl 😀

Blade Runner
Medlem
185766
July 23, 2002 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

har du den där hd kylaren? hur mkt plats tar den...?

z0rd4n
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
185805
July 23, 2002 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

av att dömma på bilden så är det ju en 5,25 plats... så den är väl typ lika stor som en cd rom ?!? 🙂

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
185811
July 23, 2002 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Blade Runner wrote: Nu står jag inte ut mer. Måste få tyst på min burk och är beredd att släppa på plånboken.
Har tänkt börja med cpu fläkten (nuvarande standardfläkt... http://www.coolermaster.com/pr.....6i31c.html...låter som en hårtork). Har tittat på denna Zalman (CNPS 5100-CU) fläkt: http://kylning.com/product_inf.....47b2fb3798, kan det vara nåt för min t-bird 1.4 (som för övrigt ligger kring 55 grader +-2,3 grader...väl högt lr)?
Jag kör utan kylpasta också just nu, och det är väl inte allt för bra. Vilken ska man ha här?
Hur tysta är hårddiskar mot systemet i övrigt?
Ett annat krux med min dator är att jag har miditower (mini...eller vad det nu heter, alltså inte full tower). Hjälper det med ljuddämpande material i en 'mindre låda'?

Skulle nog köpt Thermalright AX 7 istället och slängt på en Enermax 80mm fläkt Kylpasta Artic Silver 3 kolla här http://kylning.com/product_inf.....cts_id=266

udo
Medlem
Forum Posts: 150
185825
July 23, 2002 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle köpt vatten kylning jag.....
å det gjorde jag med :eye:

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
185842
July 23, 2002 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp det arne rekommenderar. Sen låter hd, speciellt 7200rpm, och cd-dvd en hel del så hittar du passande ljuddämpning till dem så köp det oxå.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
185851
July 23, 2002 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det värsta är diskarna... Dom låter vääldigt mycket. Man men vill ju inte sänka sig till nivån av 5400rpm för det..

Blade Runner
Medlem
185856
July 23, 2002 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka wrote:
Skulle nog köpt Thermalright AX 7 istället och slängt på en Enermax 80mm fläkt Kylpasta Artic Silver 3 kolla här http://kylning.com/product_inf.....cts_id=266

Det blir 110:- dyrare (ax7+80mm fläkt...560:- mot ZALMAN CNPS 5100-CU 450:-), blir det bättre menar du? För mig är det viktigaste att det blir något svalare än nu (kring 55-57 grader) men framförallt att det blir tyst.

Blade Runner
Medlem
185858
July 23, 2002 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Det värsta är diskarna... Dom låter vääldigt mycket. Man men vill ju inte sänka sig till nivån av 5400rpm för det..

önskar jag kunde höra hd:n, men den drunknar i havet av vindsus från cpu fläkten...(jepp, min hd snurrar på 7200). nästa vecka kommer lönen, då ska jag se till att ha beställt...och bestämt mig efter era tips 8) TACK

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
185862
July 23, 2002 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Blade Runner wrote: [quote=Arne Anka] Skulle nog köpt Thermalright AX 7 istället och slängt på en Enermax 80mm fläkt Kylpasta Artic Silver 3 kolla här http://kylning.com/product_info.php?cPath=1_21&products_id=266

Det blir 110:- dyrare (ax7+80mm fläkt...560:- mot ZALMAN CNPS 5100-CU 450:-), blir det bättre menar du? För mig är det viktigaste att det blir något svalare än nu (kring 55-57 grader) men framförallt att det blir tyst.

Dom 110:- är det lätt värt ZALMAN CNPS 5100 är inte speciellt bra heller tycker jag + Att en 80mm fläkt kyler bättre än 60mm fläkt som det sitter på Zalman Här har du en recension av bla Thermalright AX 7 http://www.64bits.se/recensioner/socketa_kylningsroundup3/index.php

Blade Runner
Medlem
185864
July 23, 2002 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne Anka wrote: [quote=Blade Runner][quote=Arne Anka] Skulle nog köpt Thermalright AX 7 istället och slängt på en Enermax 80mm fläkt Kylpasta Artic Silver 3 kolla här http://kylning.com/product_info.php?cPath=1_21&products_id=266

Dom 110:- är det lätt värt ZALMAN CNPS 5100 är inte speciellt bra heller tycker jag + Att en 80mm fläkt kyler bättre än 60mm fläkt som det sitter på Zalman Här har du en recension av bla Thermalright AX 7 http://www.64bits.se/recensioner/socketa_kylningsroundup3/index.php

oki, det blir nog så. flänsens ax7 och fläkten du nämner verkar vara populära enligt kylning.com:s toplista. danke danke 😀

shunt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
185873
July 23, 2002 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

😀
Mina råd är följande :

1) Byt ut processorfläkten mot en 80x80x25 mm papst 12 dB , 😮
koppla in en spänningsreglator (6-12 volt typ), oc h du får en extremt tyst fläkt med bra luftflöde och lång livslängd.Har själv flera papst (12dB)och de räcker om man kompltterar med flera likadana chassiefläktra ett bra nätaggregta och gott om luft i lådan.Det viktiga är att den varma luften blandas med den kalla och förs ut så snabbt som möjligt så att cirkulationen (luftflödet)blir så kraftigt som möjligt .Med maximalt luftflöde och kylning kan man nästan få samma temperatur inuti lådan som utanför den,men då krävs riktigt bra kylning och en stor låda samt flera starka chassiefläktar..förstås...
🙂

2)Skaffa en fläns som avleder värmen från cpu bra och som har stor värmeavledningyta, då kan fläkten göra sitt jobb bra och kylningen ökar,det ska helst vara en fläns som passar till en 80x800 mm fläkt. 🙄

3)Byt ut hårddiskaen mot en Seagate barracuda (IDE) ATA IV (extremt tyst)eller sätt din nuvarande disk i en s k "gummiupphängning".,Disken Kläms fast mellan två gummiband som spänn över och under den.Detat gör att vibbratioonerna från den ta supp av banden och de mest störande oljudet försvinner.Dessutom ligge rdisken då i luften och detta föbättrar kylninge.Sådan hårddiskhållare finn spå jmedata.se, kylning.com(tro rjag) och whynoi.se m fl ... Passar på en 5" plats,kostar ca 300 kr. :blink:

4) Montera in ljudhämmande kork och/eller fleece mattor på INSIDAN av lådan, jag garanterar att detta tystar ner oljud från lådan avsvärt,dock ej tar bort dem helt! MagicFleece från noisecontrol.de är bäst anser jag.Har själv en låda med Silverdo fläkt, zalmans chipset kylare (utan fläkt),dämpningsmattor från noisecontroll och papst fläktar, och min låda hörs knapp tpå enmeters avstånd, trot att jag har mkt tyst i rummet i övrigt.Det enda somjag hör är ett ganska beghaligt sus från mitt nätaggregat,men det ska jag byt aut mot ett tyst me dpapstfläkt det också,efetr dte kommer lådan nog va helt tyst...Mattorn finns i flera typer ,men magicfleece är bäst eftersom den upptar mest ljud av dem alal, samtdigt är dte den enda mattan testad (tillsammans med orginalet i kork frånnoisecontroll förstås..)som höll måttet i fråga om säkerhet,efetrsom den inte stoppar värmestrålningen,denhöjer inte temperatureni lådan, så var inte rädd att skaffa en matta.Kostar typ 500 kr ,man får matta så det räcker till en big atx, och det ä renkelt att montera ,tar typ en timme eller två beroend epå ens egen skicklighet och om man montera rin mattan i en ren" (tom)låda eller i en låda me dkomponenter i.. :bok:

Det finns minst 20 saker till man kan göra, men jag orkar inte nämna dem alla, om man är lat och snål, kan man istället flytta lådan bakom en vägg eller bygga in den , eller sätta den i en säkerhetsbox under en möbel elel rbordkisva,då studar ljudet mellan golv och skiva och det låtre inte lika mycket som om lådan stå rpå ett bord eller mitt ute på golvet fritt ute i rummet. Ljud är rörelser i luftmolekyler och kan hämmas ...

😀 Ha de!

Man kan också använda vattenkylning o peltiers, men det kostar en del och kräver ganska mycket tid och skicklighet av användaren,men visst, om man har tid och råd samt inte är rädd för att bygga och "snickra"så är vatten det absolut bästa man kan köra med,....
😛

PS.Jag vet att min stavning är usel, så det är ingen vits att säga det för nu har jag redan sagt det.... 🙁

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
185918
July 23, 2002 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Som du säger så är vattenkylning en bra lösning, men utan peltiers i så fall. Med peltiers måste man se till att man kan ta hand om rejält mkt mer värme vilket leder till större och kraftigare doningar i vattenkylningen, vilket ofta resulterar i högre ljudnivå.

Blade Runner
Medlem
185946
July 23, 2002 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag får tacka alla så väldans mkt får alla finfina tips. Shunt: jag kör på 2, 3 o 4 av dina eminenta förslag. Jag är inget bra på luftflöden och sånt. Tar det vid nästa bygge...vad gäller fläktar och flänsar går jag på Arne Ankas linje (se ovan) :snurr: tack TACK

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL