September 15, 2001
jag är på G o ska bygga vattenkylning, men har inte bestämt mig än för vilka grejer jag ska sätta i..
Det jag funderar över är hur mycket pumparna låter? har inte sett vattenkylning på riktigt nära håll, så jag har ingen erfarenhet..
vet att det finns några olika eheim-pumpar, och några Hydor..
frågar är alltså, hur låter dessa pumpar? absolut ingenting eller tröskar de på? jag räknar med att köra dem torrt
August 14, 2001
hm.. kära dem torrt? kör du en Eheim-pump torrt skär den efter typ en kvart... har själv en Eheim 1250 liggandes, dock ej kommit så långt att jag hunnit testköra systemet ordetligt, kör man den typ löst liggandes låter den en del, dock tror jag d är i stort sett ljudlösa om man monterar d på nån sorts dämpning, utvecklar ej mycket ljud själva, men kan sätta andra saker i vibration, som låter.. om jag fattat det rätt..
December 29, 2003
Har en eheimpump som jag monterat i botten av chassit med monteringskitet som finns till dessa och den är helt ljudlös. Kör den inte dränkt utan med tanken sittandes direkt på pumpen. Diskarna låter betydligt mer än pumpen, direkt man fått ut allt luft ut systemet så är den helt ljudlös.
February 8, 2003
Att en Eheim 1250 skulle brinna/skära elr what ever ni nu påstår om man kör den torr kan jag härmed meddela är komplett BS!!!
En polare har ett 1000L aquarium som de sitter ett antal pumpar i å när man byter vatten i de så står hans pumpar å pumpar luft ett BRA tag. Så de e hur safe som helst å köra dem torrt för dom slutar iaf inte fungera. Blir för den delen inte ens i närheten så varm som den borde bli för att den ska brinna/skära.
Så då vet ni.
March 14, 2004
OnkelSvenne wrote: Att en Eheim 1250 skulle brinna/skära elr what ever ni nu påstår om man kör den torr kan jag härmed meddela är komplett BS!!!
En polare har ett 1000L aquarium som de sitter ett antal pumpar i å när man byter vatten i de så står hans pumpar å pumpar luft ett BRA tag. Så de e hur safe som helst å köra dem torrt för dom slutar iaf inte fungera. Blir för den delen inte ens i närheten så varm som den borde bli för att den ska brinna/skära.
Så då vet ni.
Asså nej... Fast dom där pumparna vidrerar väl ganska flitigt?
August 14, 2001
OnkelSvenne wrote: Att en Eheim 1250 skulle brinna/skära elr what ever ni nu påstår om man kör den torr kan jag härmed meddela är komplett BS!!!
Så då vet ni.
Var den infon jag fick i zoo-affären.. han sålde även någon annan pump som visserligen lät mer, men klarade sig bättre mot torrkörning... enligt honom behöver dessa pumpar kylningen från vattnet... tömmer d ALLT vattnet ur aquariet när d byter vatten? har för mig man ska byta typ 2/3 eller nåt... förrästen, hur gör d med alla fiskar?
fick även rekomendationen att byta impeller med 1-2års mellanrum om jag ville ha det riktigt tyst, detta pga. att dessa delar slits och behöver bytas, om man vill ha det ljudlöst... borde dock slitas mindre om man har glykol i vattnet, eftersom det har en smörjande effekt..
August 14, 2001
Rille____86 wrote: hade min vattenkylning på över natten när jag inte hade datorn på och då var pumpen j**la varm... lär lätt ska ha varit 55 grader....
Hur menar du? du borde väl ändå haft vatten i systemet? eller mena du att pumpen och vattnet blev varmt när du ej hade luftflöde genom radiatorn? tycker ändå den borde kyla tillräckligt utan fläktar...
1 Guest(s)