July 18, 2002
Skrev nyss i allmäntforumet om detta exempel på tyst dator, om man inte vill ha tex vattenkylning / färre fläktar eller dyl. I ljud- och musikstudios har jag sett varianter på små "skåp" där man ställer in datorn, för att få en helt tyst arbetsmiljö. Skåpet / lådan är lite större än själva datorlådan och har dämpande mattor på insidan. Man stänger med en praktisk plexidörr som man kan låsa också. Bekvämt och tyst! Det enda som låter är en väldigt tyst susning som inte är högre i dB än på de fläktar som finns på annan ljudutrustning... Vad säger ni andra om denna lösning för att få en tyst burk? Någon som har erfarenheter av värmeutveckling tex?
March 31, 2002
Jag har en "server låda" till min dator. Visst, ljudet från fläktarn blir mindre men det blir också varmare i burken. 10 grader ungefär. Då är frågan?: Massa fläktar i chassit som låter och tystas ner av serverlådan, eller ingen serverlåda och mindre antal fläktar som låter.
Skaffar jag en SLK-800 med en Pabst fläkt och Zalman ZM80A-HP till grafikkortet, så väljer jag utan lådan.
Svårt val annars.
October 12, 2002
1 Guest(s)