February 23, 2004
Så här ser min kylning ut nu:
Chassi:
Chieftec Mesh Medium Tower (kör med nätagget som följde med, 2st fläktar på den, 120mm om jag inte minns fel)
Chassiefläktar:
1st 120mm Artic Cooling Fan 12
CPU-kylare:
Artic Cooling Freezer 64 Pro
NB-kylare:
ZALMAN ZM NB47J (original DFI utbytt)
VGA-kylare:
Zalman VGA-Kylare VF700-Cu LED
En sammanställning av temperaturer och fläkthastigheter:
[Image Can Not Be Found]
VPU: ~30° - 40° (mest mellan 30° - 33°)
Board: 30°
CPU-kylarn är tyst, så även nätaggsfläktarna, HDD, på NB sitter som sagt en kylfläns utan egen fläkt, grafikkortskylningen är också tyst (snurrar på 54% nu), men 120mm AC-chassiefläkten låter en del 🙁 Den snurrar dessutom på i princip max hela tiden, vilket ju inte är så bra (~1577rpm).
Så jag mottar gärna tips på hur jag bör göra för att dels tysta ner chassiefläkten, men även sänka dess rpm och få minst lika bra kylning.
Jag har funderat på att köpa en potentiometer (Zalmans för 49kr) eller en fläktkontroller. Då får jag ju ner hastigheten, men försämrar kylförmågan, så då tänkte jag köpa till minst en till chassiefläkt. Frågan är bara vart? 120mm sitter i bak på chassit för att transportera ut varmluft. Så kanske jag borde sätta någon 92mm i någon av sidoväggarna (har plats för 5st) som tar in kalluft också?
Tacksam för tips och idéer, om något är oklart så fråga bara 🙂
February 12, 2003
Du har väl ett DFI-moderkort? Bara att slänga i chassifläkten på nån av de tre (FAN1/FAN2/FAN3) och styra i Smartguardian. Fast jag hade nog ändå bytt till Adda 120mm, då de knappt låter nånting. Iofs är inte tyst kylning riktigt mitt område, om jag ska vara ärlig. Jag höll på med det en gång i tiden, sen kom överklockningen in i mitt liv. 😉
Annars har ju Arctic Cooling nån 45mm tjock 120mm-fläkt, den borde flytta luft nåt överjäkligt även fast den inte låter nånting. Annars har vi alltid Everflow-fläktar för runt 60:- nya som inte låter nånting, men blåser ungefär lika mycket som de låter. Som alltid. 😉
February 23, 2004
Jepp, har ett LANPARTY UT nF4 SLI-D. Min 120mm är en sån här:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=317403
Luft flyttar den mycket bra, men låter för mycket tycker jag. Jag tankar hem Smartguardian och testar med det. Om jag inte blir nöjd så får jag lösa det på annat vis. Tackar för hjälpen hittills.
February 12, 2003
Inga problem. Det går garanterat att ställa in varvtalet på den om du har den kopplad till moderkortet (fläkten då, självfallet), och en av de tre fläktplatser som går att styra via Smartguardian, som sagt.
Annars blir det i princip till att byta ut fläkt, och det är billigare/enklare med Smarguardian. 🙂
September 1, 2002
Jag har 2 stycken sådana här i mitt chassi: http://www.mycom.se/produkt/ev.....26018.html
Blåser bra och hörs inte. Innan hade jag Papst men efter jag satte i Everflowarna så sänktes det mesta i chassit med 5 - 8 C.
February 23, 2004
YES 😀 Det funkade klockrent med Smart Guardian 😀 Ställde ner 120mm chassiefläkten till 40% istället för 100%. Nu snurrar den i ca 611-614rpm istället för 1577rpm, och den blev genast mycket tystare!
En intressant sak är att cpu-tempen skönk till 27-29° (jämfört med ~31-35° förut) fast jag ställde ner den mer än hälften i rpm. Även NB och mobo tempen skönk med ca 2°. Det måste finnas en bugg i Everest också, för nu när chassiefläkten snurrar ca 611rpm så visar Everest 8438rpm
I vilket fall som helst så måste tempminskningen (fast jag sänkte rpm) bero på att jag får in för lite kall luft i lådan? För om man höjer rpm så cirkulerar mer luft omkring lådan, och värmer komponenterna. Men när jag sänkte så dras det mesta av den varma luften ut och inte cirkulerar omkring. Så jag kanske borde investera i en 92mm som blåser in luft också? eller en 120mm till? Jag är lite osäker på om jag har plats för en till 120mm, för på kompletts hemsida finns det plats för en står det, men jag har ju fläktfilter i fram vilket får mig att tro att jag kan stoppa i en vid fronten. Har inte öppnat och kollat dock, annars har jag plast för ett antal 92mm.
October 16, 2004
Ramon wrote: YES 😀 Det funkade klockrent med Smart Guardian 😀 Ställde ner 120mm chassiefläkten till 40% istället för 100%. Nu snurrar den i ca 611-614rpm istället för 1577rpm, och den blev genast mycket tystare!
En intressant sak är att cpu-tempen skönk till 27-29° (jämfört med ~31-35° förut) fast jag ställde ner den mer än hälften i rpm. Även NB och mobo tempen skönk med ca 2°. Det måste finnas en bugg i Everest också, för nu när chassiefläkten snurrar ca 611rpm så visar Everest 8438rpm
I vilket fall som helst så måste tempminskningen (fast jag sänkte rpm) bero på att jag får in för lite kall luft i lådan? För om man höjer rpm så cirkulerar mer luft omkring lådan, och värmer komponenterna. Men när jag sänkte så dras det mesta av den varma luften ut och inte cirkulerar omkring. Så jag kanske borde investera i en 92mm som blåser in luft också? eller en 120mm till? Jag är lite osäker på om jag har plats för en till 120mm, för på kompletts hemsida finns det plats för en står det, men jag har ju fläktfilter i fram vilket får mig att tro att jag kan stoppa i en vid fronten. Har inte öppnat och kollat dock, annars har jag plast för ett antal 92mm.
Jag tror det är så att ju mer rpm, ju kallare dator. För fläkten trycker ju ut den varma luften som har stigit i chassit och då sugs det ju in ny kall luft från sidorna eller liknande.
February 23, 2004
Ja, det är sant. Fast jag har ju ingen fläkt som pressar in kall luft, och det kommer ju inte in så mycket kall luft utan fläkt. Så jag tror att jag måste montera åtminstone en 92mm som pressar in kall luft, och höjer jag rpm lite på 120mm så bör det bli kallare. Om du är med på vad jag menar? Nu låter fläkten inte mycket, lite kallare vill jag dock att det ska vara.
February 23, 2004
Gjorde en rolig upptäckt nyss 😀 Efter att ha experimenterat med Smart Guardian, så märkte jag att 120mm Artic Cooling fläkten började brumma irriterat från ungefär 800rpm och uppåt. Nyss demonterade jag dock fläkten, lade den på pergo-golvet och startade datorn. I Smart Guardian satte jag på fläkten på max-hastighet och den låter inte alls mycket! Det lilla man hör är själva luftljudet om ni förstår vad jag menar.
Detta innebär alltså att det blir en jäkla vibration som överförs till chassiet när jag har i fläkten (använder vanliga fläktskruvar), för nu vibrerar inte chassiet heller, vilket man kunde känna då fläkten satt i. Hm, lite konstigt då den har gummiupphängt hus. Så nu undrar jag om någon kan tipsa om något sätt man kan montera dit fläktar utan att få vibrationsöverföringen? Borde finnas något bra gummimaterial eller liknande att använda.
EDIT:
Funkar såna här bra?
http://www.mycom.se/produkt/ac.....25838.html
EDIT2:
Skar till en gummiram som sitter mellan fläkt och chassie nyss, det dämpade vibrationerna en del, men brummandet finns fortfarande 🙁 Får kolla in något liknande länken ovan och testa det istället.
February 23, 2004
Jag var och köpte AcoustiPack Anti-vibration Gel Fan Mounts igår, men det är inget jag kan rekommendera. De var riktigt kassa ärligt talat. När man skruvade i fläktskruvarna så vred sig gelét och pajjade så att skruven ändå nuddade chassiet i metallen. Startade datorn och vibrationerna var liiite mindre men fläkten brummade ändå.
Så jag fixade det på annan vis.
October 23, 2004
Mean Machine wrote: Du har väl ett DFI-moderkort? Bara att slänga i chassifläkten på nån av de tre (FAN1/FAN2/FAN3) och styra i Smartguardian. Fast jag hade nog ändå bytt till Adda 120mm, då de knappt låter nånting. Iofs är inte tyst kylning riktigt mitt område, om jag ska vara ärlig. Jag höll på med det en gång i tiden, sen kom överklockningen in i mitt liv. 😉
Annars har ju Arctic Cooling nån 45mm tjock 120mm-fläkt, den borde flytta luft nåt överjäkligt även fast den inte låter nånting. Annars har vi alltid Everflow-fläktar för runt 60:- nya som inte låter nånting, men blåser ungefär lika mycket som de låter. Som alltid. 😉
Funkar Smartguardian bara till DFI mobos? Isåfall, finns det något motsvarande till MSI?
Förutom Speedfan, tänker på det där med att styra fläktar.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
February 23, 2004
Jag antar att Smart Guardian bara funkar till DFI, för Mean Machine frågade längre upp i tråden ifall jag har ett sånt mobo.
Jag hittade dock ett progg till MSI mobo som ska kunna styra fläktarna:
http://www.msi.com.tw/program/.....php?kind=1
Kolla på MSI Core Center. I förklaringen står det: "MSI Hardware monitor & overclocking & fan speed control tool". Så det borde fungera 😀
February 12, 2003
MSI Core Center borde funka. Har lekt med det lite själv, men minns inte hur det var med att ställa in fläkthastigheter. Möjligtvis även PCAlert till MSI.
Smartguardian funkar dock bara med ITE's övervakningschip, vilket bara DFI använder sig av. Och i ärlighetens namn är programmet jäkligt fult. 😉
2 Guest(s)