Tystad dator... vatten?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tystad dator... vatten?
The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket är egentligen det tystaste sättet att få tyst på datorn? (om man bortser från passiv kylning). Är fläktar t.ex. papst på lågt varv bättre eller är vattenkylling vettigare? Med vattenkylning har man ju bland annat en pump som står och brummar, så då låter den ju istället.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
940971
August 23, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Pumpen kan man lägga i vatten 😛

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
940974
August 23, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Men den låter ju likväl... minns hur vårt akvarium lät när jag var liten 🙂

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
941022
August 23, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

satte in min vattenkylning i går med en Eheim 1046, satte fast pumpfoten i botten på chassit med en bit kartong som vibrations dämpare, helst tyst, nästan iallafall. 21 grader idle fast då med 2 120is paps på 12v skall lägga ner dom på 5 och se hur det blir. lägger upp en kortis under projekt loggarna när jag blir klar 😉

men vatten är defenitivt tyst så det är att rekomendera även om det kan kosta lite.

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
941024
August 23, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en AMD 1.8 @ 2.2 + grafikkort så det är inte ett toppmodern system men mer än tillräckligt för mina behov. Vad för vattensystem kan man tänkas behöva för det? Och vad kan priset ligga på?

Hur krångligt är det att installera ett vattensystem? Och hur stora är riskerna? Hur pass känslig blir datorn för påverkan?

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
941027
August 23, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Mayhem wrote: Jag har en AMD 1.8 @ 2.2 + grafikkort så det är inte ett toppmodern system men mer än tillräckligt för mina behov. Vad för vattensystem kan man tänkas behöva för det? Och vad kan priset ligga på?

Hur krångligt är det att installera ett vattensystem? Och hur stora är riskerna? Hur pass känslig blir datorn för påverkan?

då har vi precis samma system då 😉
jag kör med en 1046 pump black ice pro radiator (tror jag den heter :P) med 2 120 papst på höjden och ett maze 4 block på Cpun, på grafikkortet har jag bara en zalaman passiv macka så där vet jag inget om vatten block...

pumpen är den minsta i serien och skeppar ca 5L minuten vilket verkar räcka mer än väl och den är väldigt tyst så den kan jag rekomendera

köpte blocket, radiatorn och pumpen begagnat av Noddan för 700 någonting, men skall du ha nya grejor får du räkna med en del mer, om det nu ens görs vattenblock till socket A längre 😛

och biten med att installera systemet skiljer sig nog mycket från låda till låda och radiator.
i och emd att radiatorn ofta är otymplig så måste det nog till en del skärande och skruvande i chassit för att få den att sitta bra.
och risker, ja jag satte ihop allt mitt och körde det någon timme med vatten men utan att sätta ström i datorn för att om det läckte så borde ju inget hända så länge det inte finns något strömförande som kan kortsluta.

Elias_2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
941155
August 24, 2005 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså, jag skulle nog satsa pengarna på passiv/aktiv kylning. Byt ut alla fläktar mot bra fläktar, ljudisolera chassit ordentligt/köp nytt chassi. Pilla in så mycket passivt du kan, GPU NB, fixa en fet fläns till CPUn och en fläkt som snurrar långsamt och därför är tyst. Skaffa dej ett semipassivt nätagg typ elan vital greenerger och ha en tyst fläkt som suger ut fläkt ur chassit, för att få det tystare kan du kanske såga bort fläktgallret och köra öppet.

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
942659
August 27, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är om passvis kylning räcker tillräckligt långt, speciellt med tanke på att datorn är klockad. Då kand et nog var intressantare med vattenkylning.. om det nu inte medför för stora risker och priskostnader...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL