August 25, 2001
Finns det några billigare sätt att få en tystare dator? Funkar ljudisolering verkligen bra, man kan ju inte isolera på alla sidor?
Finns det nåt program som man kan sakta ner CPU fläkten med? Vill gärna kunna sova när min dator tankar prylar över natten och det kan ju knappast ta mycket cpu kräm (att tanka alltså)
Vore ju kul med lite tips.
:eye:
June 20, 2002
http://www.almico.com/speedfan.php
inte säkert att det funkar men du kan ju testa...
December 2, 2001
Hehe du kan juh köpa en dimmer (sån som man har till lampor) och sätta fast den i en 5,25 tums platts och koppla din fläkt på så borde du kunna höja och sänka varvtalet på din fläkt och va jag vet så är som inte så dyra (dimmrar altså)
Har inte testat det själv men rent tekniskt borde det fungera..
Om du ska göra det så är det juh en fördel om du kollar först så inte ditt moderkort har någon störande rpm limit som mitt :banghead:
October 7, 2002
YemanCool wrote: Hehe du kan juh köpa en dimmer (sån som man har till lampor) och sätta fast den i en 5,25 tums platts och koppla din fläkt på så borde du kunna höja och sänka varvtalet på din fläkt och va jag vet så är som inte så dyra (dimmrar altså)
Har inte testat det själv men rent tekniskt borde det fungera..
Om du ska göra det så är det juh en fördel om du kollar först så inte ditt moderkort har någon störande rpm limit som mitt :banghead:
Det förutsätter att din CPU-fläkt går på 230V, 50 Hz växelström. Vad jag vet är sådana ganska ovanliga... Dels är dimmern anpassad efter den högre spänningen, vilket i och för sig inte vore något problem, men dessutom är den gjord för växelström. Alla delar i en dator är normalt gjorda för likström...
March 1, 2003
Turbo123 wrote: T.ex. en Zalman Fanmate. ställs in mellan 5 och 11 volt. Kostar 49 kr!
En sån måste jag ha! Kan man variera strömmen medans datorn och fläkten är på utan att riskera något annat än överhettning?
Vad måste man kolla upp innan? Att fläkten kan köras i 5 till 11 V?
June 20, 2002
Segbarn wrote: [quote=Turbo123]T.ex. en Zalman Fanmate. ställs in mellan 5 och 11 volt. Kostar 49 kr!
En sån måste jag ha! Kan man variera strömmen medans datorn och fläkten är på utan att riskera något annat än överhettning?
Vad måste man kolla upp innan? Att fläkten kan köras i 5 till 11 V?
du behöver i princip inte kolla upp något...
en del fläktar kan ge ifrån sig oljud på låga varvtal, men det är också det enda...
bara att reglera på...
1 Guest(s)