Tystast 80mm fläkt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tystast 80mm fläkt?
TraZer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Är ute efter en 80mm fläkt som ska vara så tyst som möjligt... har sett att papst har en fläkt som ligger på 12db som tystast men har hört på flera olika ställen att den ska ha ett slags mekaniskt klickljud varje gång fläkten snurrat ett varv... då borde den ju iof vara mer högljudd än 12db.
men men.... någon som har denna fläkt och kanske har positivare erfarenheter?
Annars skulle jag gjärna vilja ha tips på nån tyst 80mm fläkt och var den kan inhandlas. :eye:

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
841983
February 14, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är du beredd att betala? Nästan alla 80mm fläktar blir tysta om man sänker hastigheten på dem.

Kör själv Zalmans 80mm. Man hör dem när man lägger örat alldeles intill.

TraZer
Siktar mot toppen
Medlem
841986
February 14, 2005 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja... jag skulle väl kunna sträcka mej till en 300 spänn ifall fläkten är i princip komplett tyst... annars tycker jag att 150 är ett rätt så resonabelt pris för en fläkt.
Framför allt har jag tänkt att ha fläkten i min coolermaster aquagate (vattenkylningskit) eftersom fläkten som sitter där i låter värre än vilken annan 80mm fläkt du kan tänka dej 🙂
Den liksom går upp i varv och sedan ned i varv samtidigt som den har nått sånt där mekaniskt klick som gör att det hela låter ännu värre hehe.

Sedan har jag tänkt att bygga en ljuddämparlåda där jag tänkte ha 3 stycken 80mm fläktar som insug.
någonting i stil med denna lådan tänkte jag bygga:
http://web.telia.com/~u8571047.....a22se.html

jag är framför allt ute efter att få en så tyst dator som möjligt... byter jag fläkt till aquagaten så är det i princip bara pumpen och hårddiskarna som hörs i datorn 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
842081
February 14, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta lämplig fläkt och sänk hastigheten på den.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
842092
February 14, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkter du sätta fläktarna som på bilden tvivlar jag på att du hör vanliga halvbilliga fläktar om du kör dem på 7V lr liknande..

TraZer
Siktar mot toppen
Medlem
842313
February 14, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Tänkter du sätta fläktarna som på bilden tvivlar jag på att du hör vanliga halvbilliga fläktar om du kör dem på 7V lr liknande..

Hur tycker du att jag borde sätta dom då?... finns det några bättre ritningar ute som man skulle kunna använda sej av istället? 🙂

Snorch
Member
Medlem
842463
February 14, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

TraZer wrote: [quote=Snorch]Tänkter du sätta fläktarna som på bilden tvivlar jag på att du hör vanliga halvbilliga fläktar om du kör dem på 7V lr liknande..

Hur tycker du att jag borde sätta dom då?... finns det några bättre ritningar ute som man skulle kunna använda sej av istället? 🙂

Nä men alltså såhär menade jag..
Om du istället för att köpa svindyra fläktar som skryter med jätte låg ljudnivå, kan du köpa vanliga fläktar utan en massa skryt för kanske halva priset, om inte ännu mindre, och sen driva dem med runt 7V så kommer du säkert inte höra dem.. och de är väl de du inte vill lr? 🙄

TraZer
Siktar mot toppen
Medlem
842571
February 14, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis!... men vad ska jag använda för att få ned voltantalet då? och vad ska jag använda som strömförsörjning till fläktarna? wink

Snorch
Member
Medlem
842575
February 14, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

TraZer wrote: Precis!... men vad ska jag använda för att få ned voltantalet då? och vad ska jag använda som strömförsörjning till fläktarna? wink

Alt.1 Molexkontaktens gulakabel till + på fläkten och den röda till - Vipps så har du 7V..
Alt.2 Skaffa en fläktkontroller eller rheobus lr va allt de kallas..
Alt.3 Bygga en egen simpel ställbar spänningsomvandlare..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
843255
February 16, 2005 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
843566
February 16, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har själv 2x80mm papstar i min burk. Har kört dom utanför också och lyssnat, jag hör inte några klick?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
843664
February 16, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..

Ska man använda dem som chassifäktar ser jag ingen fördel att använda tjockare fläktar. Med täta flänsar kan man tjäna på tjockare fläktar gentemot tunnisar. Beror på trycket.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
843685
February 16, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=Frisk]Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..

Ska man använda dem som chassifäktar ser jag ingen fördel att använda tjockare fläktar. Med täta flänsar kan man tjäna på tjockare fläktar gentemot tunnisar. Beror på trycket.

Okey... tyckte man borde tjäna på tjockleken då den borde kunna transportera mer luft/varv om den är tjock.. en tjock fläkt borde ju nästan funka som 2st fläktar gåendes helt paralellt, så jag tänkte, men kanske ej stämmer...

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
843708
February 16, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan tänka sig en fläkt som bara har pinnar som blad. Den skulle inte göra så mycket nytta.

Dock tror jag att skillnaden mellan 25mm- och 38mm-fläktar är försumbar, om man ser till pris och åtkomlighet.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
844724
February 18, 2005 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Sänker spänningarna på mina fläktar tills de inte låter.. Köp några potentiometrar av lämplig art så kommer det bli bra!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 92
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL