July 6, 2003

Är ute efter en 80mm fläkt som ska vara så tyst som möjligt... har sett att papst har en fläkt som ligger på 12db som tystast men har hört på flera olika ställen att den ska ha ett slags mekaniskt klickljud varje gång fläkten snurrat ett varv... då borde den ju iof vara mer högljudd än 12db.
men men.... någon som har denna fläkt och kanske har positivare erfarenheter?
Annars skulle jag gjärna vilja ha tips på nån tyst 80mm fläkt och var den kan inhandlas. :eye:
July 6, 2003

Tja... jag skulle väl kunna sträcka mej till en 300 spänn ifall fläkten är i princip komplett tyst... annars tycker jag att 150 är ett rätt så resonabelt pris för en fläkt.
Framför allt har jag tänkt att ha fläkten i min coolermaster aquagate (vattenkylningskit) eftersom fläkten som sitter där i låter värre än vilken annan 80mm fläkt du kan tänka dej
Den liksom går upp i varv och sedan ned i varv samtidigt som den har nått sånt där mekaniskt klick som gör att det hela låter ännu värre hehe.
Sedan har jag tänkt att bygga en ljuddämparlåda där jag tänkte ha 3 stycken 80mm fläktar som insug.
någonting i stil med denna lådan tänkte jag bygga:
http://web.telia.com/~u8571047.....a22se.html
jag är framför allt ute efter att få en så tyst dator som möjligt... byter jag fläkt till aquagaten så är det i princip bara pumpen och hårddiskarna som hörs i datorn
July 6, 2003

Snorch wrote: Tänkter du sätta fläktarna som på bilden tvivlar jag på att du hör vanliga halvbilliga fläktar om du kör dem på 7V lr liknande..
Hur tycker du att jag borde sätta dom då?... finns det några bättre ritningar ute som man skulle kunna använda sej av istället?

March 14, 2001

TraZer wrote: [quote=Snorch]Tänkter du sätta fläktarna som på bilden tvivlar jag på att du hör vanliga halvbilliga fläktar om du kör dem på 7V lr liknande..
Hur tycker du att jag borde sätta dom då?... finns det några bättre ritningar ute som man skulle kunna använda sej av istället?
Nä men alltså såhär menade jag..
Om du istället för att köpa svindyra fläktar som skryter med jätte låg ljudnivå, kan du köpa vanliga fläktar utan en massa skryt för kanske halva priset, om inte ännu mindre, och sen driva dem med runt 7V så kommer du säkert inte höra dem.. och de är väl de du inte vill lr?

March 14, 2001

TraZer wrote: Precis!... men vad ska jag använda för att få ned voltantalet då? och vad ska jag använda som strömförsörjning till fläktarna?
Alt.1 Molexkontaktens gulakabel till + på fläkten och den röda till - Vipps så har du 7V..
Alt.2 Skaffa en fläktkontroller eller rheobus lr va allt de kallas..
Alt.3 Bygga en egen simpel ställbar spänningsomvandlare..
August 14, 2001

Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..
March 30, 2003

Frisk wrote: Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..
Ska man använda dem som chassifäktar ser jag ingen fördel att använda tjockare fläktar. Med täta flänsar kan man tjäna på tjockare fläktar gentemot tunnisar. Beror på trycket.
August 14, 2001

Urax wrote: [quote=Frisk]Jag skulle rekomendera en så tjock fläkt som möjligt.. som är anpassad för att snurra långsamt... Har för mig Deltas fläktar är tjockare än en "normal" datorfläkt, men dessa är ju även gjorda för att snurra fort, tror därför inte de är speciellt bra optimerade för att snurra långsamt, dock inte gjort några tester på detta..
Ska man använda dem som chassifäktar ser jag ingen fördel att använda tjockare fläktar. Med täta flänsar kan man tjäna på tjockare fläktar gentemot tunnisar. Beror på trycket.
Okey... tyckte man borde tjäna på tjockleken då den borde kunna transportera mer luft/varv om den är tjock.. en tjock fläkt borde ju nästan funka som 2st fläktar gåendes helt paralellt, så jag tänkte, men kanske ej stämmer...
2 Guest(s)