April 10, 2001
Sitter just nu på ett temporärt hopplock, P2 400Mhz och vad som slår mig är, FAN va tyst. jag hör knapt att datorn är igång. Förut med mitt Abit och Duron så lät ju burken som ett värsta reaplan. hadde då en spire fläkt till den. Och well, kanske har det lite att göra med att jag har inget chassi, mobot och agget sitter fastskruvade i en ram. men inga väggar eller nått, diskar cdrom mm ligger löst på skrivbordet i en rakarns röra. ser mer ut som om burken vart med om en svårare form av trafikolycka. Men det skall det bli ändring på snart.
Chassi skall jag ordna så snart min Smed kommer hem från semester, då skall vi svetsa ihop något eget.
MEN nu vill jag veta, Vilken fläkt skall man satsa på till en XP processor? (har inte bestämt om det blir 18,19, eller snabbare ännu)
Jag vill ha en som är väldigt tyst, men skall givetvis har bra kylförmåga.
skall hellst inte kosta mer än en dagslön.
Kom gärna med kommentar och länk.
July 8, 2001
On 2002-06-29 15:04, Peter@20ghz wrote:
Jo. vattenkylning lär ju vara tyst. men har inte lust att pyssla med det nu, plus att det lär bli dyrare än vad jag budgeterat.
en polare till mig gjorde det på en budget av 0 kr
be din smed mekka ihop nått
July 8, 2001
On 2002-06-29 16:41, EggZ wrote:
Att tänka på med vattenkylning är att du måste ju fortfarande kyla vattnet, och då brukar vi oftast tala om fläkt/fläktar som kyler en radiator.
Så jag undrar hur tyst det egentligen blir med vattenkylning./EggZ
true true
men jag tror inte det krävs en så värst stark fläkt för det. men som sagt jag kan inte så mycket om vattenkylning
May 6, 2002
Om du nu ska ha en fläkt så kan jag rekommendera Zalman CNPS 5100-CU för ca 400 bagare. 60mm fläkt så det blir ingen rå CFM men du kan variera fläkthastigheten steglöst med en medföljande Fan-Mate så den kan bli ruggigt tyst och kyla hyfsat. 64bits har testat 15 kylare här: http://www.64bits.se/recension.....ndex15.php
/Kristian
June 29, 2002
VATTENKYLNING
Dte behövst till moderna vattenkylningsytem för mindre system inga fläktar alls.Förklaringenligge ri att denvärme som vattnet tar upp går vidare i ett slutet rörsystem(pumpas) genom en kylninganordning där vörmen avges på en långtransport genom elemnet av alu/stål som avger värmen ut från lådan (externt).Även extremt varma system avger så pass lite värme att vattnet i systemet bara höjs några grader( pga av den stora volymen)och blir ej hett, det kyls därför enklare, och behöver ej kylas så kraftigt för att bli kallt när det återgår in i systemet igen och ska kyla delarna.Vitsen med ett vattansystem är att förhindra fläktar(oljud) och öka kylning, varför ha ett vattensystem om man behöver fläktar till det ???
1 Guest(s)