August 3, 2004
Jag tycker luftkylning är ganska tradigt, och vill gärna ha ngt mer "exotiskt". Då är ju vattenkylning ett perfekt val ju, men det är ganska dyrt, och rett vanligt =P
Är det ngn som har erfarenhet av en mer udda, fortfarande effektiv, kylning man kan bygga till datorn??
Uppskattar alla råd och tips!
March 10, 2003
Tja.. skall man inte kyla med fläktar och ändå att det skall vara billigt finns det inga bra alternativ.
Kanske grannens vattenslang ? men det blir nog kortis i burken då.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 18, 2002
Ctrl wrote: Tja.. skall man inte kyla med fläktar och ändå att det skall vara billigt finns det inga bra alternativ.
Kanske grannens vattenslang ? men det blir nog kortis i burken då.
HB apparat där i mitten så det blir renat o fint :bgrin:
dvs, destilerat 🙂
EDIT: avjoniserat... same s*it? 😛
August 14, 2001
du kan ju testa oljekylning, tycker det borde funka... typ sån som är i CNC-svarvar, tror inte den ska leda ström... den borde inte göra det, borde typ va kortis i hela maskinerna då ju... nån typ av kylflänns, en slang som sprutar olja med lagon tryck (kanske inte behövs sånna tryck som det var i oljeledningarna på sommarjobbet, låg på 250 bar om jag ej minns fel... men något lagom, sen nån tank i botten där "överbliven" olja samlas.. nån typ av oljekyl rekomenderas ju, men borde ju funka med vanlig radiator.. vore spännande å se nån testa. är väl att rekomendera någon kylflänns på sakerna ändå, tror ej oljan leder bort tilräckligt mycket värme annars... innan du ger dig in på något i denna stilen bör du kontrollera noga att oljan ej leder ström, kommer ej ihåg exakt vad oljan hette på jobbet, men va typ vanlig rapsolja, fast dyrare, kanske extra konserveringsmedel och smörjförmåga i den... om du ger dig in på något i stil med detta är jag mkt intresserad av resultat 🙂
/Frisk
August 3, 2004
Tackar så mkt för din vilda fantasi Frisk =)
Denna möjlighet ska jag definitivt kolla närmre på, ska samla ihop nårra polare o se vad vi kan fundera ut. Låter ju inte helt fel att säga till folk att man kyler datorn me rapsolja =P Kommer vara bortrest ett tag, så det blir nog inget dastiskt.
February 12, 2003
yarrik112 wrote: Tackar så mkt för din vilda fantasi Frisk =)
Denna möjlighet ska jag definitivt kolla närmre på, ska samla ihop nårra polare o se vad vi kan fundera ut. Låter ju inte helt fel att säga till folk att man kyler datorn me rapsolja =P Kommer vara bortrest ett tag, så det blir nog inget dastiskt.
Borde funka, men blir knappast billigt...:)
October 31, 2003
Frisk wrote: du kan ju testa oljekylning, tycker det borde funka... typ sån som är i CNC-svarvar, tror inte den ska leda ström... den borde inte göra det, borde typ va kortis i hela maskinerna då ju... nån typ av kylflänns, en slang som sprutar olja med lagon tryck (kanske inte behövs sånna tryck som det var i oljeledningarna på sommarjobbet, låg på 250 bar om jag ej minns fel... men något lagom, sen nån tank i botten där "överbliven" olja samlas.. nån typ av oljekyl rekomenderas ju, men borde ju funka med vanlig radiator.. vore spännande å se nån testa. är väl att rekomendera någon kylflänns på sakerna ändå, tror ej oljan leder bort tilräckligt mycket värme annars... innan du ger dig in på något i denna stilen bör du kontrollera noga att oljan ej leder ström, kommer ej ihåg exakt vad oljan hette på jobbet, men va typ vanlig rapsolja, fast dyrare, kanske extra konserveringsmedel och smörjförmåga i den... om du ger dig in på något i stil med detta är jag mkt intresserad av resultat 🙂
/Frisk
Den oljan är väl vattenbaserad för miljöns skull. Men man borde väl kunna köra olja i ett vattenkylningssystem. Med andra slangar och pump. Med peltier kunde det bli rätt bra resultat!
March 14, 2004
TERdON wrote: Vad gäller olja så är det nog inte idealiskt för vätskekylning.
Vatten har både högre specifik värmekapacitet och lägre viskositet (möjligtvis aningen lägre densitet också, men det är förmodligen ganska liten skillnad).
Slutsats: Olja kyler sämre än vatten...
Japp, men det blir nog ganska kortis om du lägger i datorn i ett badkar med vatten kanske..?
February 12, 2003
ocz wrote: [quote=TERdON]Vad gäller olja så är det nog inte idealiskt för vätskekylning.
Vatten har både högre specifik värmekapacitet och lägre viskositet (möjligtvis aningen lägre densitet också, men det är förmodligen ganska liten skillnad).
Japp, men det blir nog ganska kortis om du lägger i datorn i ett badkar med vatten kanske..?
Destillera? Eller det kanske inte funkar, är inte het på det där.
March 14, 2004
AMD_RULEZ wrote: [quote=ocz][quote=TERdON]Vad gäller olja så är det nog inte idealiskt för vätskekylning.
Destillera? Eller det kanske inte funkar, är inte het på det där.
Anropar terdon 🙂
1 Guest(s)