October 7, 2002
Ok, jag får väl skriva lite till...
Att sänka ner en dator i destvatten låter inte som en riktigt smart idé - gör det inte om du inte har något emot att bli av med delarna. Visserligen leder destvatten inte ström särskilt bra, men lite grann gör det eftersom det även i helt rent vatten bildas joner - av vattnet. Visserligen finns det ju de som kör med "direkt-på-kärnan"-vattenkylning, men utsidan av processorkärnan är nog inte spänningssatt så det gör ju att det är möjligt... Kort sagt - jag skulle inte testa och skulle inte rekommendera någon annan att göra det heller.
Jag har också sett den datorn som de hade i ett "akvarium" med olja. Eftersom olja inte leder ström (rätt sort) blir det inga problem.
Anledningen att jag skrev att olja inte var idealiskt till vätskekylning är att som jag fattade det, var idén att göra en kylning precis som en vanlig vattenkylning, fast fylla den med olja istället.
February 12, 2003
TERdON wrote: Ok, jag får väl skriva lite till...
Att sänka ner en dator i destvatten låter inte som en riktigt smart idé - gör det inte om du inte har något emot att bli av med delarna. Visserligen leder destvatten inte ström särskilt bra, men lite grann gör det eftersom det även i helt rent vatten bildas joner - av vattnet. Visserligen finns det ju de som kör med "direkt-på-kärnan"-vattenkylning, men utsidan av processorkärnan är nog inte spänningssatt så det gör ju att det är möjligt... Kort sagt - jag skulle inte testa och skulle inte rekommendera någon annan att göra det heller.
Jag har också sett den datorn som de hade i ett "akvarium" med olja. Eftersom olja inte leder ström (rätt sort) blir det inga problem.
Anledningen att jag skrev att olja inte var idealiskt till vätskekylning är att som jag fattade det, var idén att göra en kylning precis som en vanlig vattenkylning, fast fylla den med olja istället.
Jag sa ju att jag inte var så het på det här...:)
August 14, 2001
Vet ej om den oljan är vattenbaserad, men skulle ej tro det... eller nä, det är den ej, när jag tänker efter, står ej blandbar med vatten på faten... och min tanke var varken att sänka ner sakerna i olja eller använda olja som värmeledande medium i ett "vanligt" vattenkylningssytem, menade att man skulle ha någon typ av slang/nippel som sprutade olja med tryck på sakerna som utvecklade värme... vet dock ej säkert om oljan är elektriskt ledande eller ej... som det ser ut i maskinerna borde den ej vara det, visst, motorer och kopplingar är tätade, men med så mycket olja som finns borde det ändå komma in olja på d flesta ställen (om än i betydligt mindre mängder än om det vore utan tätande boxar runt kontakter och liknande.
August 14, 2001
behöver kanske inte vara överdrivet högt tryck.... kan ju även ha en kylfläns på... oljan borde leda bort värmen bättre än luft för iaf... även lättare att kyla oljan... men vet inte... är iaf en form av udda kylning.. som faktiskt borde gå... om man vill.. dock väldigt tveksam till garantier och liknande... varsegod, har har du mitt trasiga ramminne, droppande av härsken olja, men jag har inte gjort något som ej är normalt med detta... nä, kan bli lite garantiproblem..
February 12, 2003
Frisk wrote: behöver kanske inte vara överdrivet högt tryck.... kan ju även ha en kylfläns på... oljan borde leda bort värmen bättre än luft för iaf... även lättare att kyla oljan... men vet inte... är iaf en form av udda kylning.. som faktiskt borde gå... om man vill.. dock väldigt tveksam till garantier och liknande... varsegod, har har du mitt trasiga ramminne, droppande av härsken olja, men jag har inte gjort något som ej är normalt med detta... nä, kan bli lite garantiproblem..
Garantin kan man väl offra... Om man har "coolaste kylningen i stan".
2 Guest(s)