November 13, 2003
Tja!
Har hört att om man bildar undertryck i ett chassi (alla fläktar blåser utåt) så blir det kallare.
Är det sant...eller hur ska man sätta fläktarna? Man vill ju ha det så kallt som möjligt inne i lådan utan att få in allt för mycket damm.
Eller ska man ha några som blåser utåt och några som blåser in..för att bilda ett bra luftflöde? 😕
Tack i förhand!
MVH: Stonelake
February 24, 2002
Övertryck och undertryck?
Det är inte möjligt att ha ett övertryck utan att det kommer ut luft om du inte har ett super tät låda vilket nästan är omöjligt.
Men att ha ett övertryck är att föredra för att det blir fler molekyler som kommer att gå genom din cpufläkt/varv, tätare massa (högre desitet).
Så om det är mellan koppar och aluminium. Vilket leder till bättre kylning.
Men att ha ett utblås och ett insug så får du ett kontollerat flöde genom burken.
Eftersom värmen stiger; in ner; ut upp.
Så detta talar väll lite för sig sjäv hoppas jag.
Till er som påstår att undertryck kyler bättre, varför skapar man då inte cpu kylare i ett vakum.
Är det varmt eller kallt i ett vakum?
Vakum har ingen tempratur då det inte finns något som kan ha ellar leda någon tempratur ( jag bortser nu från strålning ). :bok:
April 5, 2003
Lägre tryck ger lägre temp, de är sant. Däremot är de i princip omöjligt att skapa varken över- eller undertryck värt att nämna i en dator låda! Då är de bättre att sätta 2 fläktar i fronten som suger in å 2 i bak som suger ut, då får du en luftström som går rakt igenom lådan vilket borde vara bättre än båda dom andra alternativen. Lycka till 😉
June 28, 2001
NH|Noddan wrote: [quote=snyde][quote=NH|Noddan]Det bästa är att ha lite övertryck i lådan, då slipper man damm som sugs in överallt.
Dammet sugs ju in av fläktarna om inte annat, du kommer nog inte ifrån dammet 🙂
Man har ju DAMMFILTER! 😀
Aldrig hörttalas om såna? :S
mammas strumpbyxor med andra ord.
December 27, 2003
Bara för att "flika" in lite på samtalet.
Om du skall klara av att skapa ett "övertryck" i lådan, som ens är märkbart, så behövs det nog mer än de små fläcktar som används i datorer. Om inte annat, med ett endaste litet hål nånstans som luften kan slinka ut, så kommer du nig alldrig att klara få ett övertryck med dessa fläktar. Hur gärna du än vill.
Lite samma sak blir det nog om du vill ha ett undertryck.
January 5, 2002
NH|Noddan wrote: [quote=snyde][quote=NH|Noddan]Det bästa är att ha lite övertryck i lådan, då slipper man damm som sugs in överallt.
Dammet sugs ju in av fläktarna om inte annat, du kommer nog inte ifrån dammet 🙂
Man har ju DAMMFILTER! 😀
Aldrig hörttalas om såna? :S
Fy fan vad ambitiöst 🙂
November 13, 2003
Med tanke på att jag kommer ha 4 stycken 80 mm fläktar under fönstret på "fönster" sidan och 2 stycken 120 mm i taket...så borde det bli en bra temperatur på processor, moderkort etc. med tanke på att jag kan ha 4 st 80 mm som blåser direkt på moderkortet och sedan 2 st 120 mm som drar bort den varma lufte ovan ifrån. "Värme stiger ju". Men det var ju bara extra fläktarne...sen har man ju orginal fläktar i med...2 st 80 mm i fronten och någon där bak med...
Jag är tacksam över alla svar...men jag blir lite förvirrad...alla ger olika svar. 😕
Hilfe Bitte...
1 Guest(s)