March 5, 2003
Alla som fick perversa tankar av läsa trådtiteln måste härmed göras besvikna: Inget snusk här inte. Ha!
Till saken:
Jag fick en riktig hjärnskrynklare alldeles nyss och den måste jag få ventilera (haha). Jag satt och kollade på min dator och funderade på hur fläktarna satt och vilket håll de blåste osv när det slog mig att det kanske är fel alltihopa! Kan hända att jag är ute och cyklar redan från början, men då är det en smäll jag får ta. 😀
Normalt sett (som jag har läst mig till i alla fall) så sätter man utsugande fläktar vid de övre delarna av datorn och de insugande i de nedre, eftersom att varmluften i burken stiger uppåt och det är den luften man vill ha ut och tvärtom.
Men om all den kylda luften sugs in där nere så kan ju inte den stiga uppåt mot processor och nätagg efter som luften där är varmare! Borde således infläkten sitta där uppe också egentligen?
Usch vad trött jag är [Image Can Not Be Found] Jag har säkert rört ihop det nånstans, men just nu känns det här som ett stort problem (orkar inte skruva bort fläktarna och prova vilket som ger bäst kylning).
September 15, 2002
February 1, 2002
HugoStrange wrote: Alla som fick perversa tankar av läsa trådtiteln måste härmed göras besvikna: Inget snusk här inte. Ha!
Till saken:
Jag fick en riktig hjärnskrynklare alldeles nyss och den måste jag få ventilera (haha). Jag satt och kollade på min dator och funderade på hur fläktarna satt och vilket håll de blåste osv när det slog mig att det kanske är fel alltihopa! Kan hända att jag är ute och cyklar redan från början, men då är det en smäll jag får ta. 😀
Normalt sett (som jag har läst mig till i alla fall) så sätter man utsugande fläktar vid de övre delarna av datorn och de insugande i de nedre, eftersom att varmluften i burken stiger uppåt och det är den luften man vill ha ut och tvärtom.
Men om all den kylda luften sugs in där nere så kan ju inte den stiga uppåt mot processor och nätagg efter som luften där är varmare! Borde således infläkten sitta där uppe också egentligen?Usch vad trött jag är [Image Can Not Be Found] Jag har säkert rört ihop det nånstans, men just nu känns det här som ett stort problem (orkar inte skruva bort fläktarna och prova vilket som ger bäst kylning).
Hej!
Kan ju tyckas att du tänker fel , MEN!!!! .
Eftersom du har en fläkt i bakkanten/överkanten på pc ´n och den blåserut varm luften så måste den ju ta luft någonstans ifrån ,eller hur?
Just det det får den ju från den fläkten som sitter fram / inederkanten på din pc som följdaktligen blåser in kall luft i din burk.
Annars skulle det ju teoretiskt sätt bli vakuum i din låda.
Så kall luft sugs/blåses in och varm luft sugs ut /blåses ut.
Lycka till med skruvandet.
March 5, 2003
Nåja.. Jag provade att vända på den utsugande så den sög in i stället, men tempen är oförändrad. Meningslös idé med andra ord. Men jag kom på en annan sak, å det är att sätta in en insug till frampådatorn i överkant, i 5.25-facken.
Kolla skissen över min dator här, och den oranga grejen är den påtänkta fläkten. Trar ni den gör nån effekt eller är det bara en onödig investering?
[Image Can Not Be Found]
June 20, 2002
HugoStrange wrote: Nåja.. Jag provade att vända på den utsugande så den sög in i stället, men tempen är oförändrad. Meningslös idé med andra ord. Men jag kom på en annan sak, å det är att sätta in en insug till frampådatorn i överkant, i 5.25-facken.
Kolla skissen över min dator här, och den oranga grejen är den påtänkta fläkten. Trar ni den gör nån effekt eller är det bara en onödig investering?
[Image Can Not Be Found]
jag tror du kan tjäna mer på att sätta en fläkt i sidodörren, som matar antingen processor eller grafikkort med rumstempererad luft....
March 5, 2003
Hm. Jag har inga verktyg för att såg upp plåten, och jag har igen ork att göra det heller, det var därför jag tänkte sätta den nya fläkten i 5.25 facken.
Åter till frågan, kommer den här nya fläkten att göra nån skillnad tror ni? Och en sak till, är det nån vits med att sätta filter innanför insugen? Blir det verkligen mindre damm?
Nä, inte Paint, utan Photoshop! 😀
February 21, 2003
HugoStrange wrote: Hm. Jag har inga verktyg för att såg upp plåten, och jag har igen ork att göra det heller, det var därför jag tänkte sätta den nya fläkten i 5.25 facken.
Åter till frågan, kommer den här nya fläkten att göra nån skillnad tror ni? Och en sak till, är det nån vits med att sätta filter innanför insugen? Blir det verkligen mindre damm?Nä, inte Paint, utan Photoshop! 😀
Tror faktiskt inte att det kommer göra någon större skillnad. Har mixtrat väldigt mycket med det där själv och testat, men det skilde bara nån grad för min del.
Det blir ABSOLUT mindre damm om du sätter filter på insugsfläktarna. Jag har verkligen kört budget och snott morsans gamla tunna strumpbyxor (vill ju inte ta mina egna ). De funkar skitbra!!! Inget damm i min låda inte 😀
1 Guest(s)