April 25, 2002
Tänkte uppgradera min dator för ca 4500kr.
Minne: 256Mb DDR PC2700 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK) ser bra ut.
Moderkort: Vet inte, hade inte tänkt överklocka utan siktar mer på en tyst dator, så såna funktioner behöver jag inte. Moderkort baserade på den nya KT333 tekniken låter bra?
CPU: Athlon XP 1700
Nätagg: Zalman 300W ST300BLP verkar tyst och tillräckligt stark?
Cpu fläkt: ??? (men tyst)
Vad borde jag ha för att hålla datorn på en bra temperatur nivå men även hålla den på så låg ljudnivå som det går.
Har annars:
Är ganska säker på att jag har ett midi tower, tror jag har ATX standard.
en dvd och cd-rom spelare.
2 hårddiskar(RAID kanske inte skulle va så dumt?)
1. diskett enhet
1. nätverksort
1. agp grafik kort
1. ljudkort.
[ Detta Inlägg ändrades av: Shinjuku Boy den 2002-04-25 15:33 ]
September 15, 2001
om du ska ha ett kt333 moderkort skulle jag rekommendera Asus moderkortet som finns på datorbutiken.com.. det kostar bara 1500 spänn o har stöd för usb 2.0 o sånt.. men om du är smart köper du en amd 1800+ istället, eftersom det bara skiljer högst en hundring. Nätagget kan jag inte rekommendera, det är fruktansvärt svagt o drar knappt ut nån luft alls i datorn. min bror har exakt den o kan kunde inte ha luckorna på utan var tvungen att borra hål för en 80mm chassifläkt som går på 7 volt.
Zalman har däremot bra cpufläktar, speciellt 5000cu serien, där du får med en vridpotentiometer så du kan ställa in exakt hur mycket du vill att fläkten ska snurra.. så du kan du ju ganska enkelt anpassa så du får en mycket tyst dator..
Om du dessutomn ska ha 2 hårdiskar BÖR du sätta dit en chassifläkt som drar ut varmluften.. lycka till med ditt datorbygge
April 25, 2002
vilket tyst/eller hyfsat tyst nätagg ska jag köpa.
jag tar hellre en mindre snabb cpu för att inta behöva så mycket kylning, därför valde jag en cpu som ligger runt 1.4ghz. för det verkar logiskt att ju mer fläktar desto mer ljud.
alltså gort o gott. jag skär hellre ner på cpu'n en ökar ljud nivån.
July 18, 2001
Köp en XP1600+ (1,4GHz), de ska vara rätt klockvänliga.
Jag har en sådan som jag kör stabilt i 1.7GHz. Jag har en Alpha PAL8045 som cpukylare. Kan rekommendera den om den passar på det moderkortet du ska köpa. Det ska sitta 80mm fläkt på den, så köp en papst 19dB och sätt på. Den hörs knappt. Ska du ha tystnad så tycker jag att du ska satsa på Papst. Eller om du vill ha tyst hemma, men kanske vill blåsa på när du är på LAN eller sånt så kan du ju köpa Enermax fläktar, de har steglös ställning av varvtalet.
September 3, 2001
och som vanligt så kommer jag och rekommenderar åter igen SilentSystems 300 wattare... (några håller inte med mig... andra tycker att den är superb... du får väl avgöra själv)
och ännu en gång rekommenderar jag Silverado kylaren... även om det finns lite bättre grejjer nu för tiden om man kollar på priset... men aja...
får man veta vad du gör med din dator? alltså i vilket syfte du ska uppgradera den och vad du håller på med när du använder den.
April 25, 2002
Mitt yrke är multimedia med allt vad det innebär.
Datorn kommer nog ligga hemma. Har spel nånstans i bakhuvet, men det är inte viktigast just nu(jag klarar mig fint med hl, rd2 osv). Ska skaffa ett bättre grafik(har ATIRage 128) kort efter att jag skaffat en bra digital penna. Alltså antagligen ett bra tag framöver.
Bryr mig inte mycket om LAN partyn, mest för att jag inte vill bära runt på min 21 tummare. Känns inte oerhört viktigt heller.
April 25, 2002
Surfar(1mbit uppkoppling), Spelar, Lyssnar väldigt mycket på musik, Arbetar i olika grafik program.
Min 350mhz 128 ram börjar slagga efter ordentligt.
Vill bara ha en dator som kommer hålla ett bra tag och vara trevlig att sitta med under längre tid i och med att den är tyst. Kanske tom kunna ha den på i samma rum medans man sover eller njuta av nån musik på låg ljudnivå. Och jag tror att datorers kapacitet idag som är över 1ghz kommer hålla ett bra tag till alla program. Mer en min 350mhz gjorde när jag köpte den.
Har man 1.4 så räcker det för privat bruk, sen är det bara att köpa ett bra grafik kort om man vill spela avancerade spel.
[ Detta Inlägg ändrades av: Shinjuku Boy den 2002-04-27 16:53 ]
April 25, 2002
Som sagt jag tänker inte klocka eftersom det
betyder att jag behöver starkare och fler fläktar.
Gigabyte 7VRXP ligger tydligen i top när det gäller de nya kt333 mobosarna. Fick mycket bra kritik för sin placering av komponenter så de mesta ska passa den.
[ Detta Inlägg ändrades av: Shinjuku Boy den 2002-04-27 17:00 ]
September 15, 2001
On 2002-04-26 22:24, Shinjuku Boy wrote:
det här var det bästa jag kunde hitta idag.AMD Athlon XP 1700: 1344 kr
Gigabyte 7VRXP: 1892 kr
Original 256Mb DDR PC2700 : 1177 krKylning:ZALMAN CNPS 5100-CU 395 kr
Enermax 353W FMA: 995.men tar gjärna emot tips.
ser bra ut, men köp asus kt333 moderkortet för 1500 istället som jag anser vara bättre.. och så klarar du dig med en enermax 300 FMA helt klart, 300 spänn billigare
April 25, 2002
On 2002-04-27 00:33, Kame_boy wrote:
och som vanligt så kommer jag och rekommenderar åter igen SilentSystems 300 wattare... (några håller inte med mig... andra tycker att den är superb... du får väl avgöra själv)Jag köper helst Zalmans 300w eller Silentsystem 300w.
Men jag har ingen lust att köpa en nätagg som inte ger tillräckligt med styrka. Jag ska inte överklockaTror ni att den skulle funka på t.ex detta system..
två 40gig hd
Gigabyte 7VRXP moderkort
1. Original 256Mb DDR PC2700
1. AMD Athlon 1400-1466mhz
1. ganska modernt grafik kort.
1. ganska modernt ljudkort.
1. 2 cd-rom drives.
1. ZALMAN CNPS 5100-CU cpu fläkt.
1. network card.
September 15, 2001
On 2002-04-30 13:56, Shinjuku Boy wrote:
On 2002-04-27 00:33, Kame_boy wrote:
och som vanligt så kommer jag och rekommenderar åter igen SilentSystems 300 wattare... (några håller inte med mig... andra tycker att den är superb... du får väl avgöra själv)Jag köper helst Zalmans 300w eller Silentsystem 300w.
Men jag har ingen lust att köpa en nätagg som inte ger tillräckligt med styrka. Jag ska inte överklockaTror ni att den skulle funka på t.ex detta system..
två 40gig hd
Gigabyte 7VRXP moderkort
1. Original 256Mb DDR PC2700
1. AMD Athlon 1400-1466mhz
1. ganska modernt grafik kort.
1. ganska modernt ljudkort.
1. 2 cd-rom drives.
1. ZALMAN CNPS 5100-CU cpu fläkt.
1. network card.jag tror inte silent systems klarar det där.. det gjorde inte min brors iaf.. hader ungefär samma grejer o hans burk låg runt 35 grader med luckorna på.. 28 utan.. zalman nätagget vet jag inte..
2 Guest(s)