November 6, 2004
Har ett nytt system på ingång, så man vill ju börja spekulera en aning i vad man kan tänkas köra det stabilt i. Först och främst:
1. En S939 3500+ och steppings? Hur funkar det, vad finns det och vad vill man helst ha? Eller kanske det inte är så med dom prollarna?
2. Vad bör MSI K8N Neo2 kortet orka för FSB på ett sådant kort? Är ju 90nm teknoligin, som jag förstått ska vara rätt snäll.
3. Vad brukar prollarna orka med, finns det en chans att jag kan uppnå 250FSB utan att sänka multipeln tex? Eller kan jag till och med ha en möjlighet att uppnå 275 FSB x 10 (sänkt ett steg då)?
4. Vad ska man säga är max total FSB med dessa saker? Tex antar jag att man måste sänka ration om man ska upp i 250 och däröver....annars snackar vi ju 1250 FSB, vilket kanske känns lite orimligt....
Mina minnen är GSkill 4400, TCCD, som ju ska klara 1:1 i 275MHz med rätt ok timings. Har i övrigt ett OCZ PowerStream 520 nätagg, som inte heller bör begränsa mig så mycket. Och kylningen blir samma som jag hade till min Prescott, och lyckades kyla den stabilt när jag testade 250FSB på den....vilket inte innebär dåligt med värmeutveckling! Är iaf Asetek Waterchill Powerkit Antarctica. Fick en råöverklockad Prescott att ligga under 45 grader i full last, vilket innebär att den kommer hantera AMDn som ingenting.
Vill veta vad man reaslistikt sett kan räkna med att uppnå, utan att behöva hårdvarumodda någonting. Prescotten tex gick att köra i 250FSB, 4GHz, men då drog man extremt styggt på moderkorten. Ingenting man kunde köra den i en längre stund iaf. Det jag vill ha med AMDn är ett stabilt överklock som både prolle och moderkort håller för att köras i.
Vad tror ni? Är själv helt ny på AMD 64, så all hjälp jag kan få är ett steg i rätt riktning!
November 6, 2004
Hoppsan! Där ser man....ca 300 FSB är alltså inte en omöjlighet....spännande. 😀
Är det utan något jätteslitage på mobo eller CPU också, eller är det en benchmark-klockning man kör med i max en timme?
För problemet jag hade med min P4 Prescott 3,2:a som jag körde i 250FSB, 4GHz var att den åt moderkort. Störmförsörjningen på mobona gav helt enkelt upp. Två kondningar brann upp på så vis...den ena efter 12 timmar i 250 FSB, den andra efter ett par månader i 235 FSB....så båda tog slut, men på lite olika tid. Två olika kort alltså, hehe, körde inte vidare med en trasig kondensator.
Vill inte döda mina nya prylar nu, så vad är det jag ska se upp för? Om vi bortser från värme som inte bör vara ett problem för mig, vad är det då? Är det kondningarna även på dessa system man ska akta?
1 Guest(s)