July 17, 2002
Har följande prylar i mitt vattenkylningssystem:
Vattenblock: InnovaTek V3 (CPU), 2 x InnovaTek chipset (GPU & NB).
Pump: Eheim 1048
Tank: InnovaTek för Eheim 1048 (liten jäkel).
Radiator: Senfu Dual
Fläktar på radiator: 2x80mm Delta (80CFM@52dB styck)
Allt är seriekopplad i följande ordning: NB-GPU-CPU.
Problemet är följande: Jag ligger runt 40 grader på CPUn (se oc i sign) vid fulload (vilket är alltid, då SETI är igång typ jämt). Tempen på minnena till mitt något överklockade grafikkort är runt 55 grader, vilket är för mycket med tanke på att jag ska voltmodda inom en snar framtid.
Jag har planerat att ihop med en polare CAD-rita upp och sedan CNC-fräsa fram några vattenblock till grafikminnena, men då är det lite trubbel där... Vattnet ligger just nu på 34 grader (har stoppat i extern termometer) och jag tror inte att det klarar av att ta mer värme utan att processorn mf blir lidande.
Jag vill också sätta peltier-element till CPUn, men det går ju inte då man därmed överför ännu mer värme till vattnet och då värmer upp allt annat rätt rejält.
Visserligen ska jag snart göra en ny tank på ca 3 liter, så att lite mer värme kan absorberas, men det lär inte räcka i längden. Till slut är ju även de 3 litrarna uppvärmda och lär förbli det. Så problemet kvarstår.
Att dra slang ut genom fönstret och ha radiatorn där är inget alternativ.
Ni får ta och tänka till lite här! =)
Jag vill verkligen ha peltierplattan till CPUn och vattenblocken på graffet så mitt system måste klara det...
Funderade på om det kan vara någon idé att köpa en likadan radiator till och sätta baktill på chassit (utsidan alltså), men då blir det ju massa fläktljud till, även om en liten ökning skulle kunna vara okej.
HJÄÄÄÄLP!!! :cy:
June 28, 2001
fan jag har en AC radiator från en saab, den får bannimej inte plats i en datorlåda kan jag påstå.
hitta en från en audi oxå. den var typ hälften så stor, men den får heller inte plats,
en passiv radiator skulle nog sänka tempen lite, , dock inte lika mkt som en med fläkt,
men jag körde min burk utan fläkt på radiatorn i 18 dar, och för några timmar sen så spela jag och fick ränder på skrämen, en sleten slang hadde vikt sig :/
så det finns hopp än.
http://em.dns2go.info/mind/ finns lite bilder på systemet, men den är inte uppe under natten , grabben behöver tystare kylning först.
July 17, 2002
Lookkee wrote: Gå till bilskroten och köp dig en radiator som sitter i en bil.
Det ska vara en sån som sitter inne i kupén, en sådan får du för 50 spänn
och är bra och kan få platts i din låda.
Visst, jag kan få tag på en radiator till, de är inget problem. Jag skulle t o m kunna sätta dit flera! Frågan är ju bara: skulle det hjälpa så pass mycket att jag kan belaste systemet hårdare?
August 16, 2002
en senfu??? inte konstigt att vattnet är varmt... jag kyler en 220W tec på en 2.5@3.8ghz p4 o vattnet är typ 28 grader med mitt feting värmepaket... kostade 400 på skroten o e typ 25*18 stor med 4 st 92mm fläktar på... jag klippte ut hålet i fronten med en plåtsax, dock inte själva bezeln, utan bara plåten, eftersom bezeln redan har lufthål... min prolle är ca 5 grader varm...
2 Guest(s)