September 24, 2004
Fattar inget just nu. 😕 Trodde jag kommit på att man skall klocka via programmet "Core center! som följer med moderkortet. Eftersom man inte kan röra FSB:n högre än 209, i bios.
Det funkar att höja diverse saker i Corecenter, men problemet är att när jag provkört mina inställningar och blivit nöjd, ( V-core 2.55, FSB 217, DDR 2,2,2,5) så startar jag om datorn och då går den tillbaka till 209.... 👿 .....
Varför och hur ?? Arrrrggg.......................hjälp snälla!! 👿 👿
December 5, 2001
V-dimm skulle jag tro.
Sen kan det vara värt att läsa först, posta sen.
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=35719
September 24, 2004
Självklart kör jag inte V-core i 2.55 !
Det skall vara 1.55. HAr ni hört om någon som kört i 2.55 ? Tänkte väl inte det. Alltså kan man med minsta fantasi, precis som Saradukar, förstå att det förmodligen rör sig om felskrivning, och föreslå vad värdena kan stå för, istället.
Speciellt när man är novis i ämnet, kan det lätt bli fel. Tyvärr börjar det kännas som om jag inte kan få hjälp från er alla, eftersom jag istället för svar på mina frågor, mest börjat få påhopp om mina misstag. (dåligt skriven topic, felaktiga värden etc.)
Jag kommer ju ingen vart med mina frågor! 🙁 Det blir ju bara en massa trams om andra saker. Till slut dör Topicen utan svar på det man undrade över. Jag får be alla om ursäkt för min okunskap och mitt slarv, Kan väl nämna att jag är 40år gammal, så behöver ingen tro jag är en snorunge som bara svammlar. HAr för övrigt även MCP-licens från Microsoft, samt är datalärare, så jag är inte helt borta i andra ämnen rörande data. 8)
Vill fortfarande försöka få svar :bok: på mina frågor, om någon kan förbise mina felaktigheter, och har ork att förklara för mig vad & varför.
September 24, 2004
Jo, jag har nog det , vanliga DDR-minnen, tror det var "standard" de hette.
Menar du att det kan vara därför som datorn efter att ha startat om, ställer tillbaka mina inställningar?
Jag kan köra på min överklockning, i spel eller annat utan problem, men om jag startar om, försvinner inställningarna.
February 3, 2003
Tja anledningen till att den går tillbaka till max 209fsb när du startar om är ganska enkel om min logik inte sviker.
Du ändrar från windows och skriver över det värde som bios gett nordbryggan eller liknande. Du ändrar det till ett högre helt enkelt, men det ligger fortfarande kvar på 209fsb i bios. Så när du startar om datorn så läser den om allt och tar då 209fsb för det du valde i windows inte sparas i något minne. Det är väl det mest logiska?
Har du testat att uppdatera biosen till det senaste eller kanske en moddad bios av någon annan? Testa det om du inte gjort det.
Ta in kommentarerna som förolämpningar utan konstruktiv kritit (shit här sitter jag och rättar en 40 åring). Alla har en dålig dag ibland ju och vill ta ut det över andra. Men en informativ topic är alltid mer respekterat eller hur? 😉 Iaf lycka till med klockningen. Hoppas detta gav något.
EDIT: Kom på att värdet den skriver över kallas för FID väl? Rätta mig om jag har fel någon.
December 31, 2001
LorD_Kvadd wrote: Death On Wings: Så som jag förstog det så fanns det inte högre värden men det är ju absurt. Måste vara att han inte kan ställa in det pga att datorn inte bootar eller något då.
Jag tror själv att det finns högre värden.
Säkert som du säger att den inte bootar i den hastighet som han ger men när han redan har uppe windows och gör det funkar det, dock kommer det vara lika stabilt hur han än gör, kör han prime 95 klockat genom windows blir det ju inte stabilare för det.
Enda sättet att klocka ordentligt är genom bios.
March 18, 2003
hassepasse, anledningen till att jag reagerade på att du skrev att du körde CPU core på 2.55V beror på att jag är rätt så novis på allt som rör överklockning, jag överklockade för första gången för ett antal år sedan och tänkte att nu kanske man kan köra betydligt högre spänning på CPU Core, det var enbart därför.
Men ditt problem där som du pratar på, i det program som tillhör nForce3-chipset (som jag kör i alla fall) så kan man välja att inställningarna sparas, samt att man kan även ställa in så att inställningarna appliceras (hmmm, apply?) när man startar Windows. Det finns inte någon sådan inställning?
September 24, 2004
Oj vad mycket positiva svar! 😀 Detta svar blir lååångt, men håll ut!!
Sähär är det. Om jag ställer in endast i Bios mina värden, och går över 209 i FSB, så bootar datorn, men stannar med raden "Your now in safemode, Reset your overklocking in bios" typ så står det. Jag kan välja på att gå in i bios och göra detta, eller att fortsätta ladda windows med F1.
Fortsätter jag till windows så har allt ställts tillbaka till de gamla värdena 👿 .
Om jag använder programmet "Corecenter" som följde med moderkortet, så kan 2 saker hända.
1...Det ena är att jag ställer in mina högre värden och det funkar, tex FSB 217. MEN, det funkar bara att köra på tills jag startar om datorn, då ställer den tillbaka allt igen. Märk väl, att det endast alltid är FSB-värdet som ändras, aldrig minnen eller V-core (volt till cpu)
2...Det andra är att jag ställer in mitt FSB-värde, och programmet (datorn) fryser, när jag trycker på "ok", så jag får boota om. Detta är märkligt, eftersom jag ena stunden kan höja värdena utan problem, utan att det fryser.
Både när jag är i Bios och i programmet och fixar, sparar jag alltid mina inställningar. Hade en tanke ifall programmet bara är till för att testköra inställningar, utan att spara dem i bios? Och att man alltid skall vara i bios för att få inställningarna att stanna. Men i så fall har jag kvar problemet att jag aldrig utan varning, samt ofrivillig återställning, kan få mina värden att stanna.
Jag har uppdaterat mitt bios, till senaste versionen. Min övertygelse är dock att det är i bios man skall ställa in allt. Om programmet funkar att göra detta med, är jag bara glad för det skulle vara snitsigt. Har letat efter dokumentation om "Corecenter" men inte hittat nåt.
December 5, 2001
Asså det där låter minst sagt väldigt skumt. Har du provat ladda default bios settings först? Eller provat göra en clear cmos?
Har aldrig råkat ut för något liknande. Jag har inte heller installerat nåt program från cd:n.
Prova som sagt med default timings på minnena tills du får den FSB du vill ha. Det är t.o.m. möjligt att datorn blir snabbare med låga timings på 200MHz än om du kör med högre timings på t.ex. 220MHz.
September 24, 2004
Skall göra det. Du har rätt, för att om jag endast ställer på minnena, å inget annat, till 2,2,2,5 så blir verkligen datorn jäkligt mycket snabbare.
Det andra är skumt. Får bara FSB att stanna kvar å 109. Allt över detta, nollställer datorn vid omstart.
Provade nåt coolt. I programmet Corecenter, finns en knapp "Auto" den klockar själv stegvis uppåt, å inte stannarden heller, den var uppe på FSB 230, när jag stoppade den själv.
Inga probbs när den körde själv, inte ens en frysning. Cool om det funkade att spara, utan att bli nollad vid omstart. Trodde jag hittat det bästa programmet på länge, men icke 🙁
Tacksam för allt du/ni kan komma på!!
1 Guest(s)