September 24, 2004
Börjar fundera på om min prolle är en Winchester eller inte. Funderar ochså på detta med att en del prollar är "låsta" för överklockning. Såhär står det vid en koll vad jag har.
Name : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
Description: x86 Family 15 Model 31 Stepping 0
Manufacturer : AuthenticAMD
Version : Modell 15, Version 0
DataWidth : 32 Bits
Socket Designation : Socket 939
Type : Central Processor
CPU Id : 078BFBFF00010FF0
CPU Family : Unknown
CPU Stepping : 0
Load Percentage : 4 %
Max ClockSpeed : 1881 MHz
Current ClockSpeed : 1881 MHz
Voltage : 1.4 V
External Clock : 209 MHz
Upgrade Method : undefined
L2 Cache Size : 512 Kb
Display Availability : Running/Full Power
PowerManagement Supported : false
Status : OK
Blir lite orolig över raden "Max Clockspeed 1881" Jag kör ju så mycket ja kan, (FSB 209) och det är tydligen samma enligt ovan.
Synpunkter ?
December 5, 2001
Hmm jag har inte hört talas om att det skulle finnas lås för FSB:n.
Det där med max clock speed är inget att bry sig om. Det finns nämligen en funktion som heter Cool'n Quiet i bios. Aktiverar du den så kommer processorn att klocka ner sig när du inte använder datorn för fullt.
August 16, 2002
max clockspeed har inget med maxhastighet att göra... det är bara det värdet programmet uppmätte som max när det läste av värdena...
sen ang. "Your now in safemode, Reset your overklocking in bios", det ska finnas en inställning i bios som du kan stänga av, som tar bort meddelandet... då kan du göra allt i bios som riktiga män...
September 24, 2004
Tack för era svar!
OK, har letat efter denna funktioni bios utan att hitta den. Om den fanns borde någon lätt veta av den, tror ni inte?
Läste tyvärr får ja säga, på MSI:s eget forum, folk som har samma problem, och som sliter sitt hår i förtvivlan över detta. En kille hade provat 3 olika prollar på samma kort (MSI NEo2) med samma dåliga resultat. Dock trodde ingen det berodde på mobot.
Jag har mailat killen för å höra om han kom nån vart efter att tråden dött. Men jag vill gärna ha mera diskussion om detta, så dra inte! Jag hoppas naturligtvis kunna delge er och andra ett vettigt svar på detta fenomen.
Mera tips!!
Ps. Kul att fler än jag inte kan sova som folk bör, GOD JUL PÅ ER (å tomtar e ni ju redan)
February 3, 2003
Hrm det måste finnas en inställning för det. Kolla manualen efter en jumper eller liknande men ha inga höga förhoppningar.
Jag hänger inte med riktigt... Men jag säger, gå in på http://www.clockgen.com och ladda hem clockgen för ditt moderkort/chipset. Kanske finns en spara funktion där eller liknande.
God Jul på er alla 🙂
September 24, 2004
JAAAA!!!!!! 😀 😀 😀 😀 😀
Problemet är löst!!!
För att kunna klocka högre än FSB 209, var jag tvungen att sänka "HT-Frequency" från 5x till 4x.
Detta för att man måste hålla nere denna så nära 1000MHZ som möjligt.
Tydligen skall man sänka den i samma takt som man ökar FSB.
Ja e så lyckligt ja, tralala.....hoppas det håller i sig nu. HAr starta om 3 gånger med samma siffror, helt ok.
Vilken Julklapp!! 😛
November 18, 2003
hassepasse wrote: JAAAA!!!!!! 😀 😀 😀 😀 😀
Problemet är löst!!!
För att kunna klocka högre än FSB 209, var jag tvungen att sänka "HT-Frequency" från 5x till 4x.
Detta för att man måste hålla nere denna så nära 1000MHZ som möjligt.Tydligen skall man sänka den i samma takt som man ökar FSB.
Ja e så lyckligt ja, tralala.....hoppas det håller i sig nu. HAr starta om 3 gånger med samma siffror, helt ok.
Vilken Julklapp!! 😛
😀
December 5, 2001
hassepasse wrote: JAAAA!!!!!! 😀 😀 😀 😀 😀
Problemet är löst!!!
Detta för att man måste hålla nere denna så nära 1000MHZ som möjligt.Tydligen skall man sänka den i samma takt som man ökar FSB.
Vilken Julklapp!! 😛
Sa jag inte vad HT skulle vara i mitt recpept du fick? 🙂 Aja, bra att det löste sig iaf. Var ju dumt av mig att inte säga det då 😛
September 24, 2004
Kollade ditt recept, det stod inget om detta nej!!! :arg:
...men du , Det gör inget !! 😀 Dessutom har ingen annan heller klurat ut detta, eller tänkt på det.
Dessutom, om man höjer FSB, till tex de "209" som fungerade, och man sedan ger sig in i menyn "HT-Frequency" låser sig hela datorn direkt, plus att man inte ser några alternativ alls i menyn.
Efter att först ha kört in "Default" på allt, funkade denna meny Kanske inte så lätt att veta, eller ens upptäcka för en nybörjare. Man ger sig inte gärna in där igen, efter att man misslyckats första gången.
Just nu har jag testat dessa inställningar, och det verkar helt ok, prime95.
DDR - 2,2,2,5
FSB - 224 (2016Mhz)
AGP - 67 (ställer in detta för å va säker från strul, men har endast IDE)
Allt annat default.
Är det bara att köra på nu å höja FSB, tills nåt säger ifrån, minnena kanske ?
March 14, 2004
keffing wrote: ja det är bara o höja... tror att dina minnen kommer svika först om det är typ nå standardminnen eller nåt... btw vad har du för minnen? 2-2-2-5 i 224mhz är helt okej faktiskt om det är några billiga stickor...
Det är inte många stickor som klarar det, nej.
September 24, 2004
Jo, de e som du säger, att jag endast har "Noname" minnen.
Är väl DDR-pc3200 eller va de nu heter......ca: 2år på nacken....
Kör just nu i 226, utan problem verkar det som. Men märk väl att jag ej testat denna hastighet ännu, i tex prime95.
När tror du minnena lägger av? och hur visar det sig då?
Tänkte mig upp till 2,2Ghz, eller 2,4 om det går bra. Sen kanske det får räcka
2 Guest(s)