June 12, 2003
Det är väl knappast någon ny tråd igentligen. Men här kommer min fråga lite mer rakt på sak.
Vilken kylning är bäst för att överklocka en Barton 2500+? Med tanke på Pris vs Prestanda.
Kör med en WispherRock 21db nu.
Jag får upp min till ca 2Ghz på ca +60grader om inte mer i full load.
Dvs 2.2Ghz hänger sig efter kort pga värmen. Nu är ju inte jag helt säker
på att jag normalt skulle kunna köre 2.2Ghz stabilt eller ännu mer för den delen. Men jag vill ändå veta vad som kan vara värt att satsa på för att köra minst 2.2Ghz i typ 55C MaX !!
Låg Ljudnivå är ett måste, för min del. Max overall 25db.
Kan Reservatorn vara nått kanske ?
March 11, 2003
Marre wrote: [quote=denstore]Prometeia är bästa alternativet....:)
"Med tanke på Pris vs Prestanda"
Det inom parentes hoppade du visst över...
/Weeeeee!
Beror ju på vad man betalar för Prometeian. Eller hur?
Saken är väl att vattenkylning inte är så jäkla billigt, heller.
March 5, 2002
denstore wrote: [quote=Marre][quote=denstore]Prometeia är bästa alternativet....:)
"Med tanke på Pris vs Prestanda"
Det inom parentes hoppade du visst över...
/Weeeeee!
Beror ju på vad man betalar för Prometeian. Eller hur?
Saken är väl att vattenkylning inte är så jäkla billigt, heller.
En ny promme går väl på ~4-7 tusen, men så kan man ju bygga egen. Då går det kanske på 2-3?
EXTREM vattenkylning går på högst 3000kr, men vill man bara kyla cpu så blir det genast mycket billigare, och vill man dessutom göra saker själv så kan man komma ner på ~200kr + arbete. 😀
June 12, 2003
Tackar för svaren !
klart det skulle sitta fint med en prometia men ack vad det skulle svida i myntpåsen. Jag lär nog köpa ett ordentligt grafikkort innan jag köper dunderkylning deluxe. Om Ati/Nvidia vill släppa sina nya grejer dvs.
Hur som helst verkar reseratorn vara rätt för mig. Med tanke på pris / prestanda / Ljudnivå. Är det någon som vet när de släpps ?
March 14, 2001
Fackamato wrote: [quote=Zyrus]Köper man en prometia bara för att kunna klocka mycke är man rik eller pantad i kolan! My opinion.
Hah, varför?
Med kompressorkylning så kan du ju oftast klocka flera hundra mhz mer än med extrem vattenkylning som ex.
Ja jag förstår då inte varför man skulle ha kompressorkylning om man inte ska klocka mer..?
Tycker snarare att köper man kompressorkylning för att endast han en processorn med flera minusgrader på som egentligen inte behöver dessa minusgrader är man "pantad i kolan"..
March 5, 2002
Snorch wrote: [quote=Fackamato][quote=Zyrus]Köper man en prometia bara för att kunna klocka mycke är man rik eller pantad i kolan! My opinion.
Hah, varför?
Med kompressorkylning så kan du ju oftast klocka flera hundra mhz mer än med extrem vattenkylning som ex.
Ja jag förstår då inte varför man skulle ha kompressorkylning om man inte ska klocka mer..?
Tycker snarare att köper man kompressorkylning för att endast han en processorn med flera minusgrader på som egentligen inte behöver dessa minusgrader är man "pantad i kolan"..
Skall man inte klocka så är det ju såklart totalt onödigt med kompressorkylning, självklart. För TYST kylning ta en alpha med papst eller något.
March 4, 2003
Ditt problem är knappast en dålig CPU-kylare.
Du behöver ventilation i chassiet inte en bättre kylare. De tempsen du har är onormalt höga för den kylaren.
Edit: Din kylfläns är bra, ingen anledning att byta den med den ventilation du har. Har du bra ventilation har du satt på den fel eller så är tempmätaren galen.
December 18, 2002
denstore wrote: [quote=Zyrus]Köper man en prometia bara för att kunna klocka mycke är man rik eller pantad i kolan! My opinion.
Vad skulle det annars finnas för anledning att ha en Prometeia?
Förklara för oss ovetande....
status 8)
nahhh men det finns inget overkill inom kylning.
March 11, 2003
GooGeL wrote: [quote=denstore][quote=Zyrus]Köper man en prometia bara för att kunna klocka mycke är man rik eller pantad i kolan! My opinion.
Vad skulle det annars finnas för anledning att ha en Prometeia?
Förklara för oss ovetande....
status 8)
nahhh men det finns inget overkill inom kylning.
Jag har två själv, men jag ville veta hur Zyrus kom fram till sitt meningsfulla inlägg.
2 Guest(s)