September 16, 2002
Hmm...
Vad är "viktigast" att ha för att få en sval burk?
Att få in färsk luft, eller att blåsa ut den gamla?
Jag har 2st 120mm fläktar. En bak som blåser ut och en fram som blåser in. Den som blåser in blåser direkt på min HDD också, plus att det är en HDD-hylla där, så luften kommer säkert in, men "kraften" den kommer med hindras nog ganska rejält?
Skulle jag få en svalare burk om jag gjorde tvärtom?
Eller duger det här bra?
Moderkortet brukar ligga på omkring 28 grader.
May 10, 2003
December 27, 2003
risken att lyckas få ett under/övertryck i burken är nog intet finnandes.
Men att montera 2 likvärdiga fläcktar så att den ena drar in, och den andra ut luft bör vara det "optimala", villket du nu på ett ungefär har.
själv har jag 3 120mm'are som drar in luft, 2 stycken 80 och 2 120mm'are som blåser ut.
i mitt miditower, det är ganska så svalt där inne nu =)
October 7, 2003
Klart att det bildas övertryck om det kommer in mer än det kommer ut eller undertryck om det kommer ut mer än det kommer in, men det blir juh inte direkt mycket då det bara är datorfläktar vi pratar om.
Man skall eftersträva att få lika mycket luft in som luft ut vilket skapar ventilation och det är detta som ger en sval burk. In med fräsch sval luft ut med den uppvärmda för att på så vis få ett luftflöde att passera genom burken.
Därför kan det vara bra att ha de utblåsande fläkten högt placerat på baksidan eftersom värmen stiger och de inblåsande längre ner i fronten. (Vilket det är tänkt på många av dagens chassin). Men som sagt har man bara en fläkt så bör det vara en utblåsande eftersom en inblåsande fläkt inte hjälper mycket om ingen varmluft kan ta sig ut.
February 6, 2004
Lite offtopic men måste fråga.
Zejtan, vad har du för miditowechassi? 🙂 Låter väldigt intressant med 5x120, 2x80 😛
Har själv ett sonata, blåser på skapligt men funderar på att modda dit 2 fläktar till, någon som har tips på hur man gör hålen? Lacken e ju väldigt känslig så får inte bli repigt :s
December 27, 2003
lazer- wrote: Lite offtopic men måste fråga.
Zejtan, vad har du för miditowechassi? 🙂 Låter väldigt intressant med 5x120, 2x80 😛
Det heter "matrix" nånting-nånting-med/siffror oxå...
länk till tråden med "heli modden" i,
http://www.techsweden.org/foru.....hp?t=56799
snabb bild på skrivbordet med burken,
[Image Can Not Be Found]
angående delen av den som sade "klart det skapas övertryck",
lyckas du skapa ett mätbart övertryck/undertryck med en dator fläckt. så är du nog ganska så först med det skulle jag tro,
skulle innebära den fetaste 220 v pax-fläkten som hittils är manna gjord, och en totalt luft tät burk =)
August 14, 2001
Varför skulle luften ta sig ut ur burken om det ej fanns ett övertryck i den? luft ur tror jag låter mer... fått för mig d... en fläkt som har mycket "motsånd" att suga luft brukar låta.. kanske gäller samma sak med en som blåser med motstånd, men inget jag tänkt på lika mycket iaf.
1 Guest(s)