May 16, 2001
När jag försöker klocka min Tbird 1.33GHz
AYHJA processor så stannar den när den
kommit in i windows efter att man har loggat
in eller så står det att det är registerfel,
om den går över 1.45GHz.
Kan man behöva ett fetare nätagg för det,
eller vad är det som är fel? För man ska ju
komma upp i betydligt högre vad jag har hört.
Jag har inte hört om någon som kommit under
1.5GHz gränsen med en AYHJA.
Jag har ett Antec 300W nätaggregat som följde
med när jag köpte min Antec SX1030 låda.
ABit kortet lär det ju förmodligen inte vara
något fel på, men det kan ju vara frågan om
inställningar med.
Jag har försökt att höja volten till max,
men kommer fortfarande inte över 1.45GHz stäcket.
Den är dock helstabil i 1.45 även med
defaultvolten.
[ Detta inlägg ändrat av liket 2001-06-17 10:47 ]
April 17, 2001
Vad har du för temp på Processorn under belastning ? Ställ den på 1.85 Volt om det är max volt för dig, logga med tex, Motherboard monitor vad som händer på 5 volts sidan. Ställ mät intervallerna på 5 sekunder. På ditt moder kort får inte 5 voltssidan sjunka under 4.95 volt för då är det kört. Orkar den hålla volten över 4.95 då är det nog så att den går för varm. Går tempen över 47 -48 grader då är det för varmt.
Vad kör du för multippel på den ? Prova köra den på 12 i multippel, om det mot allförmodan
skulle vara minnena som inte hänger med.
April 1, 2001
Hej liket!
Anledningen att windows crashar (mer än vanligt) är troligtvis att din processor är för varm.
Processorer är inte gjorda för att köras snabbare än den hastighet dom säljs i, för att dom blir för varma i högre hastigheter.
Sen att dom går att köra snabbare beror på "tur" och att det finns vissa inställningar man kan göra (typ volt) och sen att man kan sätta på fett med kylning.
Alla processorer går inte lika snabbt, oavsett stepping eller liknande. Det är kvalitén på processorn (kisel kretsen som processorn är gjord av) som bestämmer.
May 16, 2001
Jag har processorn i 1.4GHz just nu och
redan nu när jag kör 1.75 i core volt så
ligger +5V mellan 4.90-4.98V.
Det är inte bra va?
Du menade inte att det var för varmt om det
gick under 4.95 utan att det var för lite störm
eller hur?
Måste jag skaffa ett bättre nätaggregat då?
När jag kör i 1.45 med högsta volten så har
jag 48 grader full load. Volten vet jag inte.
May 16, 2001
2001-06-17 12:35, skrev Sajko:
Hej liket!Anledningen att windows crashar (mer än vanligt) är troligtvis att din processor är för varm.
Processorer är inte gjorda för att köras snabbare än den hastighet dom säljs i, för att dom blir för varma i högre hastigheter.
Sen att dom går att köra snabbare beror på "tur" och att det finns vissa inställningar man kan göra (typ volt) och sen att man kan sätta på fett med kylning.
Alla processorer går inte lika snabbt, oavsett stepping eller liknande. Det är kvalitén på processorn (kisel kretsen som processorn är gjord av) som bestämmer.
Jamen kvaliteten på det bestäms väl med hjälp
av steppingen?
Jag har inte sett en enda person som har kommit
under 1.5GHz med sin AYHJA, _bara_ min.
Det kan ju inte vara dålig kvalitet på
bara min processor, det är ju orealistiskt.
Vad kan du boota upp datorn i som max Liket?
Det är mycket möjligt att det är ditt nätagg som säger ifrån.. Testa att maxa volten (1,85v) och se hur högt du kan boota! OM du kan boota mycket högre än 1.45Ghz så är det nästan säkert nätagget!
Tekniknörd som gillar att träna.
May 16, 2001
Okej, nu har jag testat litegranna.
Jag kom upp i 11 x 143 (1573) som högst, men
då kom jag inte in i windows, utan den
hängde sig när det höll på att boota.
Det högsta som gick så att den kunde boota och logga in i windows (vart efter den låste
sig) var 10.5 x 143 (1501.5).
När jag har Core Volten i 1.85 så ligger +5V
i 4.81-4.93V.
Säger detta någonting?
April 17, 2001
Huvudorsaken verkar nog vara nätagget, om du har 4.9 Volt redan vid 1.75 Vcore. Det verkar vara många som har problem med det när de börjar köra stora T-Birds.
Vad har du för kylning i din låda ? Tempen är för hög. Du måste få ner den för att kunna klocka riktigt mycket.
Men som sagt var nätagget verkar vara problemet. Enermax 431W är ett bra nättagg.
Liket: Vad är det för minnen du har? Får köra uteslutnings metoden..
Nä då är det nog inte minnena.. Men om det hade varit det så är det vanligt att det blir registerfel och BSOD..
Nä jag tror nog mest på nätagget.. men det är svårt att vara säker.. 🙁
April 17, 2001
Sist tiden har det vara flera här uppe som har haft problem med nätagg. Om de då beror på stora T-Birds eller om det är tillfälligheter de vete gudarna.
Man skall nog inte stirra sig blind på siffror (300 Watt tex,) utan titta på specifikatonen vad den klarar av att leverera.
Håller med Peter om Antec's nätagg men även de kan brister
Detta är skrivet av Kyle på http://www.hardocp.com!
I have to admit it, I really love it when a [H]ardOCPer chimes in and teaches us our own bidness! I mentioned early that we had a "bum" 1.4GHz Bird that would not OC to 1466. Randy wrote in to let us know that we probably did not have enough power to back up that kind of GHz. So I pulled the PSU and looked over the fairly weak "300watt" specs. Yeah, 300 watts if lightning hit it. Anyway, I happened to have a massive 550watt PSU sitting here new in the box begging to be used. It is running a solid 100% load with Folding @ Home right now... Thanks Randy, YOU DA MAN!! And I am the man that learns something from you guys every day.
Hastigheten han numera kör stabilt i är 1600Mhz..
[ Detta inlägg ändrat av Anton 2001-06-17 14:23 ]
Jag hittade en sida på AMD hemsida där man kan få fram alla godkända AMD agg! Rätt fräck faktiskt!
1 Guest(s)