May 20, 2005
Johan Nicklasson wrote: 58 på cpu tycker jag är lite väl saftigt men min gamla 1800+ låg oxå runt 60grader, utom när jag tog bort sidoplåten och öppnade fönstret på vid gavel mitt i vintern när det var 17 minus ute..
haha! jag provade nåt liknande precis. Öppnade lådan och lät den stå några minuter innan fläktljudet började driva mig till vansinne. CPU temperaturen sjönk till 54C men system temp ökade till 35C.
Jag har en fråga till. Det finns en litet mindre fläkt nära CPUn och den bullrar nästan lika mycket. Sitter övanför en liten processor. Är det den som är northbridge/chipset fläkten? Trodde först att det var chassi fläkten men det kan den inte vara, storleken stämmer inte.
February 16, 2005
låter som en NB kylning.. sitter en kyl-fläns under fläkten förmodar jag. när jag "väder"-kylde min 1800+ genom att öppna fönstret fick jag ner tempen (som högst låg på 65 el. 67 minns ej riktigt) till 30 men då hade jag minus 5grader i rummet.. kanske inte så konstigt om cpu fläkten blåste så kall luft ner över flänsen...
October 7, 2002
möbelrea wrote: [quote=Johan Nicklasson] temp1=system
temp2=cpu
ja, det verkar vara så för mig också, nu när jag jämfört temperaturerna med sandra.
Är 58C högt för en CPU? Det verkar speedfan tycka (jag får en eldflamma till vänster).
58 ÄR högt, men med tanke på att du också har en av de varmaste CPU:erna AMD någonsin gjort (och en av de varmaste x86 överhuvudtaget, Prescott borträknat), så kommer du inte få några dundertemperaturer vad du än gör.
Det du har är hyfsat normalt för den processorn, med "normala" kylare - och kunde jag sänka ljudnivån och ha samma temperatur skulle jag göra det i ditt fall (min egen ligger aningen bättre har jag för mig, men den har en 120 ovanför i nätagget och en 80 bakom som tillsammans suger ut den varma luften riktigt bra...).
Skulle den ge sig upp mot och kanske rent av förbi 65 ska du däremot se till att kyla bättre.
March 28, 2005
Json_81 wrote: Är det load temp är det snudd på lågt för den processorn.
65-70 grader load är inte ovanligt och det är ofarligt.
Instämmer. Det är fullt normalt. Det börjar bli farligt när temperaturen närmar sig 80 grader. Thunderbird kärnan är ivf. som helst speccad för 85 grader max.
TERdON: AMD's senaste processorer är mycket varmare än TB... 😛
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
April 30, 2005
May 20, 2005
räkan wrote: [quote=Json_81]Är det load temp är det snudd på lågt för den processorn.
65-70 grader load är inte ovanligt och det är ofarligt.
Instämmer. Det är fullt normalt. Det börjar bli farligt när temperaturen närmar sig 80 grader. Thunderbird kärnan är ivf. som helst speccad för 85 grader max.
TERdON: AMD's senaste processorer är mycket varmare än TB... 😛
vad menar ni med load temp? full belastning? Den överstiger 50% korta stunder, så jag belastar den inte så extremt mycket.
Har bytt fläkt nu och fått ner temperaturen till 53 grader under samma belastning.
Men viktigare än så fått ner oljudet.
October 20, 2001
Att slänga på en MEGA stor fläkt, låt säga 120mm, den ser rätt saftig ut (Har en själv på). Visst det blåser bra mycket mer än en 80mm och låter mindre men det betyder inte att du måste få en bättre temp för det, vad som fortfarande kan vara ett problem är att temperaturen i lådan fortfarande är hög och då spelar det ingen roll hur mycket fläkten blåser för den blåder ner luften som du har i lådan.
Tänk då istället såhär, om du har en lägre temp i lådan så borde ju tempen på processorn bli lite lägre hur som hellst. Se till om du inte kan sätta ungefär 4st fläktar på insidan, 2x fram och 2x bak. De 2 fram suger in frisk rumstemp och de 2 bak skickar ut luften.
Sen har jag faktiskt märkt skilldnad när jag satt fläkten så att den suger bort ifrån processorn och har du då fläktar bak som suger ut ja då får du ut den varma luften som ligger närmast ganska fort.
1 Guest(s)