June 27, 2011
Hejsan, jag har ett vattenkylt Nvidia gtx 295 idag, som jag byggt hela vattenkylningen själv på, kylblock mm.
Nu ska jag uppgradera till två stycken Asus Radeon EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 1GB
Asus Radeon EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 1GB - Grafikkort (PCI Express) - Hitta lgsta pris, omdmen och information
Och då vill jag fräsa två stycken nya kylblock till grafikkorten.
Och nu undrar jag om jag kan få lite hjälp med om vad som behöver vatten-kylas.
Jag har numrerat områdena på bilden.
Sedan ringat in alla kondingar med blåa ringar, jag antar att de ej behöver kylas.
Och jag skulle tro att område 4 är minnena, och de behöver väll kylning.
Område 1,2 och 3 vet jag ej vad det är, något måste väll vara spänningsregulatorerna.
Tacksam för all hjälp jag kabn få...
December 7, 2009
1 och 2 är spolar till strömförsörjning för minne respektive gpu. Dessa behöver rent generellt inte kylas då de tål höga temperatur och dessutom ofta går hyfsat svalt när de är väldimensionerade som på det här kortet. 3 är spänningsdel till gpu, där mosfets sitter under kylflänsen. De behöver kylas och det kan vara en bra idé att vattenkyla dem om du inte kommer ha något luftflöde över flänsen. Till vänster om spolarna 1 sitter mosfets till minne, de behöver också kylning men utvecklar inte så mycket värme så de klarar sig med ett svagt luftflöde. De har antingen haft kontakt med kylaren eller varit helt utan fläns, det funkar det med när man har luftflöde från grafikkortets fläkt. Minnena 4 är samma princip som dess mosfets, helt utan luftflöde blir de varma.
De alternativ som finns om man vill köra vattenkylt:
- Vattenkyl hela kortet med ett påkostat fullcover som täcker mosfets till minne, gpu, själva gpun och minneschippen.
- Ett mindre fullcover, behåll kylfänsen till gpu mosfets, sätt dit flänsar på minnesmosfets och täck minnen samt gpu med ett relativt enkelt block.
- Vattenkyl bara gpun med ett enkelt block, sätt flänsar på minnen och dess mosfets.
Jag hade nöjt mig med det sista alternativet, men då med ett lätt luftflöde över kortet för att göra livet lättare för strömförsörjningen m.m.
June 27, 2011
Tack för ett otroligt utförligt svar.
Jag har precis börjat tillverka kylarblocken av aluminium (två stycken blir det, då jag ska köra Crossfire)
Två block som jag kommer fräsa gångar i, sedan lock på.
Allt av aluminium.
Lite bilder :
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Jag hade tänkt att göra fullcover-block, men ser nu att jag missat mosfets till minne, vänster om spolarna 1.
Jag får antingen göra ett litet vattenblock dit, eller bara kylflänsar. Originalkylaren låg ej emot dessa.
Till vänster om spolarna 1 sitter mosfets till minne, de behöver också kylning men utvecklar inte så mycket värme så de klarar sig med ett svagt luftflöde
December 7, 2009
Härligt, ser snyggt ut! Tror det är bästa lösningen, då slipper du nån fläkt mot gpumosfets. Sätt dit små självhäftande kylflänsar på minnesmosfets så är du good to go, de kan kylas passivt.
Ska du skruva fast blocket på fler ställen än runt själva kärnan? Det är bra med lite tryck just över delen som sitter mot mosfets så att du får 100% kontakt. kom även ihåg att ta hänsyn till nivåskillnader på kortet, t ex kan gpun sitta högre upp än minneschippen. Det kan man enkelt lösa med värmeledande tejp, eller så fräser du bort material i blocket förstås.
June 27, 2011
Bra ide det där med värmeledande tejp, jag har beställt ett "ark" från Inet
Phobya Thermal pad Ultra 5W/mk 100x100x1mm - Inet.se
Jag kommer att fräsa ner lite i blocket för själva GPU:n så att resterande ytor kommer närmare "gpumosfets och minneschippen".
Ska du skruva fast blocket på fler ställen än runt själva kärnan? Det är bra med lite tryck just över delen som sitter mot mosfets så att du får 100% kontakt.
Jag kommer att fästa blocket runt GPU:n och mofset, tot 6 stycken skruv.
June 27, 2011
Nu har jag fräst ner för för själva GPU:n, Mäter jag med bladmått mellan blocket och resterande delar som ska kylas (minnen mosfets mm) så är avståndet ca 0,6-0,8 mm.
Så där kommer den värmeledande tejpen passa perfekt. Den är 1 mm tjock, men kan pressas ihop till 0,5 mm.
[Image Can Not Be Found]
June 27, 2011
Jag ska kyla både Cpu:n + båda grafikkorten.
Och tanken är att fräsa lite slingrande gångar med en kanske 8 mm:ers fräs genom blocket.
Pumpen har klarat mottrycket alldeles utmärkt förut, men då har jag bara haft ett grafikkort, men med ett betydligt större kylblock (ett hemmagjort till ett GTX 295)
Vattenpumpen har jag redan, och det är en Eheim 1048:
https://www.nordichardware.se/.....=2#content
Lite mer bilder:
Provmonterar ett av blocken på kortet, det passar perfekt :
[Image Can Not Be Found][/IMG]
Mellanrummet som jag har ringat in mellan spolarna och blocket är ca 0,8 mm.
Tror ni att det är bra att brygga det med värmeledande tejp ?
Jag har skruvat fast blocket från baksidan med orginalfjädrarna + två skruvar från framsidan vid mosfets :
[Image Can Not Be Found]
June 27, 2011
Jag håller på att fundera på själva urfrästa spåren i blocken.
Har skissat upp lite på ena blocket. Tanken är att vattnet bara leds ovanför minnena, och sedan över själva Gpu:n så har jag tänkt att även fräsa flänsar.
Flänsarna är till för att skapa högre värmeöverföring samt lite turbulens på vattnet.
Tyvärr verkar det som jag inte kommer att lyckas leda runt vattnet i den utstickande delen ovanför mofsett till gpu:n (inringat omkråde 3 på den första bilden i tråden)
Men jag tror att det kommer att gå bra, då hela aluminiumblocket borde få ungefär samma temperatur och kyla ner den delen bra endå, eller vad tror ni ?
[Image Can Not Be Found][/IMG]
June 27, 2011
Lite uppdateringar.
Provmoterar igen, för att kolla var jag ska montera anslutningarna:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Dags att borra och gänga för anslutningarna (3/8" gänga) :
[Image Can Not Be Found]
Nu börjar det att närma sig :
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
June 27, 2011
Ja blästra kanske är helt onödigt, andra sidan är det inget jobb direkt.
Förslag: Skulle vart ett O-rings spår och haft mindre antal skruv men då skulle du haft en styrd maskin för att få till ett bra O-rings spår. Fläns tätning funkar med men krångligt och ta isär blocken då.
Ja, det blev nog lite väl många skruvar, det är 20 mm mellan dom.
O-ring hade varit riktigt skysst, men nu får bli packnings silicon. Och därefter kommer jag att trycktesta med kanske 3 bar, det borde vara långt högre tryck än vad det någonsin kommer att vara i systemet.
Jag tänker att när allt är klart så kommer jag aldrig plocka isär blocken igen.
June 27, 2011
Jag skriver parralellt på Sweclockers, då det hela började med att jag behövde hjälp snabbt.
Sedan har båda trådarna bara rullat på.
Men det känns onödigt att vara på båda forumen samtidigt.
De som är intresserade av hur allt går så hittar ni mig på följande länk :
Byggblogg, två stycken vattenblock till Hd 6870 Cf - Modifikationer och egna konstruktioner - SweClockers.com
Jag måste även passa på att verkligen tacka för all hjälp med tipps och ide-er jag fått av er. Ett verkligen suveränt forum 😀
March 14, 2001
Ja på sweclockers fick du ju vettiga svar, allra helst det om att aluminiumet äts upp om du har andra metaller i systemet...
Nej det fungerar inte så. Har du direktkontakt mellan två metaller, tex aluminium och koppar, blir det ett visst problem. Är dessa två metaller istället separerade med slang/vatten (block i alu och kylare i koppar) och dessutom använder glykol är det ett ickeproblem.
För att dra en parallell till den verkliga världen resten av oss lever i så är bilmotorer ett utmärkt exempel. Äts aluminiumet upp i dessa trots att det i vissa fall används alla möjliga metaller förutom aluminium i dessa?
Offeranoden som samma nisse dessutom pratar om är också helt fel. Ska offeranoden fungera som just offeranod ska den vara en oädlare metall än den som ska skyddas, aluminiumet i detta fall, således fungerar inte ädelmetallen silver. Zink däremot kan användas med gott resultat.
Så jag, bra tips du fick... haha :p
2 Guest(s)