January 20, 2003
Snowman89 wrote: [quote=nivaman]destillerat vatten (leder inte ström vid läckage) samt lite glykol i för att förhindra algbildning...
men de e väl inge måste att ha destilerat vatten?
har hört att man ska ha nått som smörjer pumpen o så o bryter ytspänningen, vad ska man ha då?
Nej kanske inte, men använd det ändå för det är bättre med destillerat mindre risker osv.
December 23, 2003
Jag vet att diskmedel bryter ytspänningen, men det kanske börjar skumma helt vilt om man tillsätter det ^^
Att använda destilerat vatten är bättre än vanligt eftersom det minskar risken korrosion och sånt skräp. Det var nån som tipsade att du kan använda vatten från torktumlaren om ni har en som samlar upp vatten, det är destillerat.
March 20, 2001
aeter wrote: Jag vet att diskmedel bryter ytspänningen, men det kanske börjar skumma helt vilt om man tillsätter det ^^
Att använda destilerat vatten är bättre än vanligt eftersom det minskar risken korrosion och sånt skräp. Det var nån som tipsade att du kan använda vatten från torktumlaren om ni har en som samlar upp vatten, det är destillerat.
man kan inte minska risken för korrosion. Korrsion blir om du kör tex koppar och alu i samma system.
Jag kör enbart destileratvatten. Jag har aldrig haft några tillsatser och aldrig några problem med algbildning eller liknade.
August 16, 2002
Bogus^ wrote: jag kör med kranvatten/glykol 30% för det stod "minst 30% glykol för korrosionsskydd"
men jag har ju bara kört det i 2v. så...
alldeles för mycket, du behövöer inte ha 30% i en vattenkylning till dator.. kyler sämre om du har så mycket..
edit: och i en bilmotor så är metallerna ofta i konakt med varandra...
Waco wrote: [quote=aeter]Jag vet att diskmedel bryter ytspänningen, men det kanske börjar skumma helt vilt om man tillsätter det ^^
man kan inte minska risken för korrosion. Korrsion blir om du kör tex koppar och alu i samma system.
Jag kör enbart destileratvatten. Jag har aldrig haft några tillsatser och aldrig några problem med algbildning eller liknade.
mm... du får inte några problem med galvanisk korrosion förän om 30 år eller så minst... förutsatt att du inte kör med saltvatten eller att metallerna är i direkt kontakt med varandra (<-Värst).. mot algbildning tycker jag man kan hälla i en droppe glykol, det är giftigt o gör jobbet bra... nu snackar jag kanske 5% max...
November 18, 2003
Waco wrote: [quote=aeter]Jag vet att diskmedel bryter ytspänningen, men det kanske börjar skumma helt vilt om man tillsätter det ^^
så man behöver inge tillsatser egentligen?
March 20, 2001
keffing wrote: [quote=Bogus^]jag kör med kranvatten/glykol 30% för det stod "minst 30% glykol för korrosionsskydd"
men jag har ju bara kört det i 2v. så...
alldeles för mycket, du behövöer inte ha 30% i en vattenkylning till dator.. kyler sämre om du har så mycket..
edit: och i en bilmotor så är metallerna ofta i konakt med varandra...
mm... du får inte några problem med galvanisk korrosion förän om 30 år eller så minst... förutsatt att du inte kör med saltvatten eller att metallerna är i direkt kontakt med varandra (<-Värst).. mot algbildning tycker jag man kan hälla i en droppe glykol, det är giftigt o gör jobbet bra... nu snackar jag kanske 5% max...
precis. Jag fattar inte varför alla håller på och skrämmer upp varran över korrosion. Det tar fler år innan det överhuvudatget händer något och innan dess har man hunnit bytt block, radiadtor och pump eller slutat med vattenkylning.
August 16, 2002
Snowman89 wrote: så ni tycker glykol e bäst?
e waterwetter värt 150kr?
glykol gör jobbet bra, WW är bara typ glykolwannabe som luktar skunk...
men iaf, jag rekommenderar batterivatten från macken, o kanske 5% glykol... om du kör med vanligt vatten så kan du få skabbiga kalkavlagringar
February 16, 2004
destilerat från macken vatten och algmedel AntiAlg 25ml 59:-
2 Guest(s)