February 21, 2003
Förmodar att du snackar om processorflänsen nu. Det kommer förmodligen bara hjälpa någon enstaka grad. För du kan inte få nämnvärt högre luftflöde bara för att du ökar antalet fläktar. Många tror ju att om man sätter två fläktar mot varandra och de blåser åt samma håll att det ska dubbla luftflödet, men det gör det ju naturligtvis inte. Det är bara det att fläktarna inte behöver jobba lika hårt.
För om du kopplar som du hade tänkt dig så kommer ju faktiskt den utsugande fläkten hindra luftflödet, eftersom den måste transportera samma mängd luft som de fläktarna som blåser in.
Nu vet inte jag hur din fläns ser ut. Men om du har flänsben som sticker upp i stället för kylblad, så kan du ju faktiskt sätta så att alla tre fläktarna blåser inåt. Men då måste du sätta den ena på toppen (naturligtvis), och de andra två på två sidor som kommer i kontakt med varandra. Hoppas du förstår vad jag menar.
Det viktiga är att du får så högt luftflöde som möjligt och att fläktarna inte transporterar samma luft. Med det menar jag att luften som passerat en fläkt ska inte passera en annan fläkt efteråt.
2 Guest(s)