vad tror ni om den här kylningen?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vad tror ni om den här kylningen?
_bushman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 759
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2003 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

tror ni att det skulle kyla bra ifall man tog 2 fläktar som blåste från sidorna på heatsinken, också en som tar ut luft uppifrån? hade kunnat lägga fram en bild på hur jag menar, ifall jag visste hur jag gör. embarassed

Azz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
318075
April 22, 2003 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har funderat på samma sak 🙂 men törs inte svara på om det funkar bra eller inte

_bushman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 759
318079
April 22, 2003 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, nån annan som vet/tror sig veta

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
318138
April 22, 2003 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

om man passar in fläktvalet så att in-, och utluftflödet blir lika så kan det nog funka bra, men det är nog svårt (tror jag iaf) och om man inte fixar till det så, så funkar det nog inge vidare...

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
318261
April 22, 2003 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodar att du snackar om processorflänsen nu. Det kommer förmodligen bara hjälpa någon enstaka grad. För du kan inte få nämnvärt högre luftflöde bara för att du ökar antalet fläktar. Många tror ju att om man sätter två fläktar mot varandra och de blåser åt samma håll att det ska dubbla luftflödet, men det gör det ju naturligtvis inte. Det är bara det att fläktarna inte behöver jobba lika hårt.

För om du kopplar som du hade tänkt dig så kommer ju faktiskt den utsugande fläkten hindra luftflödet, eftersom den måste transportera samma mängd luft som de fläktarna som blåser in.

Nu vet inte jag hur din fläns ser ut. Men om du har flänsben som sticker upp i stället för kylblad, så kan du ju faktiskt sätta så att alla tre fläktarna blåser inåt. Men då måste du sätta den ena på toppen (naturligtvis), och de andra två på två sidor som kommer i kontakt med varandra. Hoppas du förstår vad jag menar.

Det viktiga är att du får så högt luftflöde som möjligt och att fläktarna inte transporterar samma luft. Med det menar jag att luften som passerat en fläkt ska inte passera en annan fläkt efteråt.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
318579
April 23, 2003 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det några typ fanducts fast med förgrening, så det blir som ett Y så att man kan ha 2 fläktar till samma fläns?

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
318595
April 23, 2003 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Finns det några typ fanducts fast med förgrening, så det blir som ett Y så att man kan ha 2 fläktar till samma fläns?

Göra själv?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL