Val av processorfläkt till AMD Athlon Thunderbird 1200...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av processorfläkt till AMD Athlon Thunderbird 1200...
Cerebral Cortex
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2002 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag sitter med en AMD Ahtlon Thunderbird 1200 med en Titan TTC-D5TB fläkt/fläns (http://www.titan-cd.com/d5t.htm) och funderar på att byta till tystare fläkt. På titans hemsida påstås att min fläkt låter < 29dBA, men i en test på Toms Hardware så mättes ljudet till 49dBA (http://www6.tomshardware.com/c.....er-57.html). Vilket ska man lita på (förnuftet säger att inte lita på tillverkaren laugh )

Processortemperaturen ligger kring 50 grader, och vad jag läst i forumet här så är det en schysst temperatur, så mitt mål är inte att kyla processorn mer, utan bara att minska ljudnivån.

Jag har varit och pratat med grabbarna i lokala datorbutiken (JMEData) och de rekommenderade att jag köper en Arctic Cooler Super Silent Pro (http://www.arctic-cooling.com/.....sspro.html) som enligt tillverkarens hemsida bara låter i 20dB... Men det är inte lätt att veta om det verkligen stämmer, och något test av den fläkten har jag inte hittat på nätet.

Jag undrar om någon har erfarenhet av Titan och Arctic Coolerfläkten och kan tipsa mig om det blir någon märkbar skillnad, eller har något annat förslag för att få processorfläkten tystare?

(Jag har ett chiefec chassi med 5 fläktar som går på 5 volt, praktiskt taget ljudlöst, och PSU-fläkten är temperaturreglerad, och jag har isolerat alla ytor med biltemamattor så det finns inte mycket mer att göra på den fronten, och vätskekylning är för kostsamt och jag är inte direkt sugen på att punga ut 6-700 spänn för en superfläkt.)

/Cerebral Cortex

Metal Guru
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
229008
December 4, 2002 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Har själv en Artic Cooling Super Silent Pro till min AMD Athlon XP 1600
Temperaturen på CPU´n är 45 grader.
Fläkten hörs mest av de fläktar jag har i datorn. Har en 120 mm extra ut-sug som är varvtalsreglerad med en potentiometer, kör den på låga varv, går tyst och ventilerar lådan mycket bra.
Omgivningstemperaturen är 22 grader och temperaturen i lådan är 23,5 grader.
En 80 mm fläkt som sitter i fronten och kyler hårddiskarna och är varvtalsreglerad med transistorer, hörs inte alls vid låga varv.

Hade tidigare en Atlhlon 1200 CPU med en Global Win kylfläns och tillhörande fläkt som lät väldigt mycket, tempen på CPU´n var 49 grader, i jämförelse med den är Artic Cooling Super Silent Pro mycket tyst.
Ljudet från den är ett lite, typ, dovt vinande ljud men inte alls störande.
Ångrar inte att jag köpte den.
Eftersom du har isolerat lådan och har flera andra fläktar i den så tror jag inte att du kommer att höra den överhuvudtaget.
Själva kylflänsen slipade jag med våtslippapper (600,1200) och sedan polerade den med krompolish eftersom jag tyckte att anliggningsytan var grov och för att få en jämnare och finare yta mot CPU´n.

/Metal Guru

Live
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 537
229610
December 5, 2002 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Köp en tyst fläkt och sätt på den kylare du redan har. Typ en papst eller zalman. Billigt och om du inte är nöjd med tempen så kan man ju använda en 80 mm fläkt till mycket.

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
229623
December 5, 2002 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Vill du ha ny fläns så skulle jag rekommendera Thermalright CB7(billigast), AX7(lite dyrare) eller SLK800(dyrast men bäst) och slänga på en enermax fläkt så kan du reglera effekten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL