Val av vattenpump l/h?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av vattenpump l/h?
Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Hur pass många liter i timmen är att rekommendera för att kyla CPU, GPU, NB? Tanken är väl att få in allt på ett system men annars går det ju alltid att bara ta CPU:n på en och en mindre pump till allt annat.

Hittade en pump på biltema http://www.biltema.se/products.....emId=13312

Tror den är på 400-450 l/h, känns som att man egentligen skulle ligga på 500+ minst eller räcker det där?

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
461950
November 17, 2003 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ont om pumpar som är gjorda för kontinuerlig drift. En sån där pentrupump är gjord för att fylla en kanna eller gryta eller nått med vatten när man ska laga mat t.ex. i en husvagn. Håll dig till eheim och dyl.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
461963
November 17, 2003 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad borde räknas som minimum liter per timme, 500L?

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
461969
November 17, 2003 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

I verkligheten blir det kanske 1-5l/min med en eheim. Flödet sjunker dramatiskt när man börjar hänga på lite vattenblock och en radiator på slingan. Jag TROR (jag har inga vetenskapliga bevis som stödjer detta) att det är viktigare att pumpen har en tryckhöjd på åtminstone 1,5m som eheim 1048 har. Ju högre tryckhöjd pumpen har desto mindre borde flödet påverkas när den hamnar i en kylslinga.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
461974
November 17, 2003 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

1048:an är på 600l/h och 1250 på 1200l/h, den sist nämnda låter ju som lite overkill om man inte har datorn intill ett riktigt akvarium eller har jag fel?

Lutar lite åt en 1048 då kanske eller är det för lite för ett helt system? Radiatorn jag har är från ett Audi AC system så kallt kan man nog få det där iallafall men räcker trycket till från en 1048 till CPU, GPU och NB? Anta nu att det ska tok klockas 😮

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
461987
November 17, 2003 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

En 1048 borde räcka. Det beror lite på hur mycket blocken stoppar flödet, men 1048:an är en bra pump.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
462144
November 17, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

akvariepumpar är ju att rekomendera före biltema, dom brukar klara av nått år eller 3 nonstop drift.

min sicce idra pump har hållt över ett år nu, och du har jag inte haft nått smörjande medel i vattnet förutom alger.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
462993
November 18, 2003 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Är det för mycket tryck om man skulle ta en eheim 1250 och kanske till och med helt onödigt att ha så stort tryck? Har förståt att det egentligen inte spelar SÅ stor roll vilket tryck man har utan hur bra flödet är och så klart en bra radiator då.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
463023
November 18, 2003 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Flödet som anges i pumpspecifikationer är det flöde man får om man kopplar in pumpen ensam, dvs så att vattnet sprutar direkt ut ur den. När man kopplar in pumpen i ett verkligt system (oavsett om det är en datorkylning eller något helt annat) kommer mottrycket i systemet (block, radiator och slangar) att minska flödet. Hur detta sker beror på pumpkurvan. Har pumpen ett stort tryck, så är minskningen av pumpflödet mindre. I extremfallet med väldigt lågt pumptryck ger pumpen ett stort flöde oinkopplad men bara "lite grann" med systemet inkopplat...

Naturligtvis är tryck i sig totalt onödigt i en vattenkylning, det man eftersträvar är naturligtvis endast flöde. Det enda trycket som är nödvändigt är det som finns i början av slingan för att övervinna mottrycket i slutet av slingan, för att nå det flöde man vill ha. Extra tryck över det flöde som behövs kommer visserligen öka flödet ytterligare, men ökningen kommer inte ge samma flödesökning. Dessutom finns ju risken att det ökade trycket leder till läckor...

Man kan räkna på det här, tyvärr har jag nog inte sett en enda tillverkare som specificerar varken pumpkurvor eller mottryck för bromskomponenter...

Sleman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
463207
November 18, 2003 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.gtek.se/index.php?m.....c7d4bb3c0b

ska tydligen funka bra, billig är den ju också...

Aonn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 307
463798
November 18, 2003 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Flödet som anges i pumpspecifikationer är det flöde man får om man kopplar in pumpen ensam, dvs så att vattnet sprutar direkt ut ur den. När man kopplar in pumpen i ett verkligt system (oavsett om det är en datorkylning eller något helt annat) kommer mottrycket i systemet (block, radiator och slangar) att minska flödet. Hur detta sker beror på pumpkurvan. Har pumpen ett stort tryck, så är minskningen av pumpflödet mindre. I extremfallet med väldigt lågt pumptryck ger pumpen ett stort flöde oinkopplad men bara "lite grann" med systemet inkopplat...

Naturligtvis är tryck i sig totalt onödigt i en vattenkylning, det man eftersträvar är naturligtvis endast flöde. Det enda trycket som är nödvändigt är det som finns i början av slingan för att övervinna mottrycket i slutet av slingan, för att nå det flöde man vill ha. Extra tryck över det flöde som behövs kommer visserligen öka flödet ytterligare, men ökningen kommer inte ge samma flödesökning. Dessutom finns ju risken att det ökade trycket leder till läckor...

Man kan räkna på det här, tyvärr har jag nog inte sett en enda tillverkare som specificerar varken pumpkurvor eller mottryck för bromskomponenter...

läste på Liquid ninja att eheim 1250 20 l/m med maze4 blocken cpu/gpu/nord + black ice pro gör 4.2 l/m vilket är en hyfsad förlust imo ... kolla på swiftech's www alla uppgifter om deras mpc600 pump finns där ,,, första jag sett som ger ut fullständiga fakta 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 368
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL