October 20, 2001
Hur pass många liter i timmen är att rekommendera för att kyla CPU, GPU, NB? Tanken är väl att få in allt på ett system men annars går det ju alltid att bara ta CPU:n på en och en mindre pump till allt annat.
Hittade en pump på biltema http://www.biltema.se/products.....emId=13312
Tror den är på 400-450 l/h, känns som att man egentligen skulle ligga på 500+ minst eller räcker det där?
December 19, 2002
I verkligheten blir det kanske 1-5l/min med en eheim. Flödet sjunker dramatiskt när man börjar hänga på lite vattenblock och en radiator på slingan. Jag TROR (jag har inga vetenskapliga bevis som stödjer detta) att det är viktigare att pumpen har en tryckhöjd på åtminstone 1,5m som eheim 1048 har. Ju högre tryckhöjd pumpen har desto mindre borde flödet påverkas när den hamnar i en kylslinga.
October 20, 2001
1048:an är på 600l/h och 1250 på 1200l/h, den sist nämnda låter ju som lite overkill om man inte har datorn intill ett riktigt akvarium eller har jag fel?
Lutar lite åt en 1048 då kanske eller är det för lite för ett helt system? Radiatorn jag har är från ett Audi AC system så kallt kan man nog få det där iallafall men räcker trycket till från en 1048 till CPU, GPU och NB? Anta nu att det ska tok klockas 😮
October 7, 2002
Flödet som anges i pumpspecifikationer är det flöde man får om man kopplar in pumpen ensam, dvs så att vattnet sprutar direkt ut ur den. När man kopplar in pumpen i ett verkligt system (oavsett om det är en datorkylning eller något helt annat) kommer mottrycket i systemet (block, radiator och slangar) att minska flödet. Hur detta sker beror på pumpkurvan. Har pumpen ett stort tryck, så är minskningen av pumpflödet mindre. I extremfallet med väldigt lågt pumptryck ger pumpen ett stort flöde oinkopplad men bara "lite grann" med systemet inkopplat...
Naturligtvis är tryck i sig totalt onödigt i en vattenkylning, det man eftersträvar är naturligtvis endast flöde. Det enda trycket som är nödvändigt är det som finns i början av slingan för att övervinna mottrycket i slutet av slingan, för att nå det flöde man vill ha. Extra tryck över det flöde som behövs kommer visserligen öka flödet ytterligare, men ökningen kommer inte ge samma flödesökning. Dessutom finns ju risken att det ökade trycket leder till läckor...
Man kan räkna på det här, tyvärr har jag nog inte sett en enda tillverkare som specificerar varken pumpkurvor eller mottryck för bromskomponenter...
June 30, 2003
http://www.gtek.se/index.php?m.....c7d4bb3c0b
ska tydligen funka bra, billig är den ju också...
September 24, 2003
TERdON wrote: Flödet som anges i pumpspecifikationer är det flöde man får om man kopplar in pumpen ensam, dvs så att vattnet sprutar direkt ut ur den. När man kopplar in pumpen i ett verkligt system (oavsett om det är en datorkylning eller något helt annat) kommer mottrycket i systemet (block, radiator och slangar) att minska flödet. Hur detta sker beror på pumpkurvan. Har pumpen ett stort tryck, så är minskningen av pumpflödet mindre. I extremfallet med väldigt lågt pumptryck ger pumpen ett stort flöde oinkopplad men bara "lite grann" med systemet inkopplat...
Naturligtvis är tryck i sig totalt onödigt i en vattenkylning, det man eftersträvar är naturligtvis endast flöde. Det enda trycket som är nödvändigt är det som finns i början av slingan för att övervinna mottrycket i slutet av slingan, för att nå det flöde man vill ha. Extra tryck över det flöde som behövs kommer visserligen öka flödet ytterligare, men ökningen kommer inte ge samma flödesökning. Dessutom finns ju risken att det ökade trycket leder till läckor...
Man kan räkna på det här, tyvärr har jag nog inte sett en enda tillverkare som specificerar varken pumpkurvor eller mottryck för bromskomponenter...
läste på Liquid ninja att eheim 1250 20 l/m med maze4 blocken cpu/gpu/nord + black ice pro gör 4.2 l/m vilket är en hyfsad förlust imo ... kolla på swiftech's www alla uppgifter om deras mpc600 pump finns där ,,, första jag sett som ger ut fullständiga fakta 🙂
2 Guest(s)