February 4, 2002
Moderkort: Epox 8RDA+
Stepping: JIUHB 0319WPMW
Kylning: SLK-800/Delta 80mm
FSB: 212
Multipl: 12.5
Mhz: 2662
VCore: 1.9V
Minne: Corsair PC3500
Temp: vet ej
Stabil: Joo
Övrigt: Denna processor går att klocka högre men pga sommarvärmen är det stopp redan vid 2662mhz Jag kan tänka mej i alla fall 2700mhz
September 19, 2002
Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN]JIUHB 0319WPMW -cpuerna är inte helt fel ändå
Dock räknade jag lite på effekten. Över 200 watt ligger jag på när jag kör som hårdast. En Mach II i standardutförande klarar max 200 watts belastning ...
Otrolig värmeutveckling i de här rackarna
All effekt går väl ändå inte till ren värme? Om mach2 bara skulle klara 200w så skulle det ju innebära vad? Att man skulle teoretiskt ha en temp på 0 grader med en cpu som utvecklar 200w värme? Är lite confused över det där... Man torde nog ha lägre än 0 grader tycker jag. Eller? Förklara ZeNNaN tack.. 😉
December 19, 2000
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Henrik aka [NH]ZeNNaN]JIUHB 0319WPMW -cpuerna är inte helt fel ändå
Dock räknade jag lite på effekten. Över 200 watt ligger jag på när jag kör som hårdast. En Mach II i standardutförande klarar max 200 watts belastning ...
Otrolig värmeutveckling i de här rackarna
All effekt går väl ändå inte till ren värme? Om mach2 bara skulle klara 200w så skulle det ju innebära vad? Att man skulle teoretiskt ha en temp på 0 grader med en cpu som utvecklar 200w värme? Är lite confused över det där... Man torde nog ha lägre än 0 grader tycker jag. Eller? Förklara ZeNNaN tack.. 😉
Prometeian ska klara att kyla bort 200 watts värme på max inställningar och samtidigt hålla en temperatur under -50 grader. Om cpun avger mer än 200 watts effekt så kommer temperaturen att öka. En kompressor funkar ju så att den har högre verkningsgrad desto högre temperatur kylmediet har.
Ex. En kompressor som kan kyla bort 60 watt på -45 grader, klarar i regel att kyla bort 300 watt och bibehålla en temperatur på kylmediet på låt oss säga - 10 grader.
När man börjar klättra uppemot 220 watt eller mer så höjs temperaturen på kylmediet relativt snabbt.
För att ta min burk som exempel, -57 grader på 1100 MHz och 1,5 volt
-41 grader på 2800 MHz och 2,1 volt
Värmeutvecklingen och spänningen går stick i stäv mot varandra. När man kör med låg vcore och rejäl kyla går det att klocka bra, men desto mer spänning, desto mer effekt desto sämre kyla.
Om cpun nu avger mer än 200 watts effekt så höjs temperaturen och överklockningsförmågan minskar igen. Hade prometeian klarat av att kyla bort 300 watt istället hade man kunnat höja vcore och bibehållit kylan och därmed överklocknigspotentialen
Hoppas att det inte var alltför luddigt =D
September 19, 2002
ZeNNaN: Alldeles utmärkt förklaring, tackar så mycket för upplysningen! Man lär sig nåt nytt varje dag. 😉
Är lite sugen på en promme nu till hösten, därför jag undrade. Eller nä nu ljög jag. Jag är inte "lite" sugen, JAG SKA HA EN! 😉 Så fort man fått in ett par löner så man har nå pengar över igen, 9800'at gjorde tillfällig ebb i kassan. 😉
February 4, 2002
[ToMaHaWk wrote: ]ZeNNaN: Alldeles utmärkt förklaring, tackar så mycket för upplysningen! Man lär sig nåt nytt varje dag. 😉
Är lite sugen på en promme nu till hösten, därför jag undrade. Eller nä nu ljög jag. Jag är inte "lite" sugen, JAG SKA HA EN! 😉 Så fort man fått in ett par löner så man har nå pengar över igen, 9800'at gjorde tillfällig ebb i kassan. 😉
Det är samma här Det går inte längre så efter semestern blir det att fixa en prometeia
December 19, 2000
[ToMaHaWk wrote: ]ZeNNaN: Alldeles utmärkt förklaring, tackar så mycket för upplysningen! Man lär sig nåt nytt varje dag. 😉
jag har också lite ebb efter prommyn. synd att de ska vara så dyra 🙁
February 4, 2002
Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN][quote=Arne Anka]Update: Fick ner tempen lite 2662mhz vcore 1.9
oki, lite till alltså =)
Hur stabil är den i 2662 MHz?
Super Pi-stabil
Jag tänkte på värmen i processorn Just nu kör jag 208x12=2505mhz och min Delta 80mm går på 7volt Rumstempen ligger på 24 grader Och nu har jag kört Prime över 3timmar Så processorn verkar inte bli så varm i alla fall inte på så ''låg'' klockning
Edit: Drog även igång Toast funkar hur bra som helst
January 8, 2003
Min 2600+ låg på 179x13,5 innan med mitt gamla DFI-AD77 infinity. Steppingen är AUIHB 0246 VPIW AXDA 2600 DKV3D. Det var en helt stabil hastighet med en TT volcano 9 kylning. Tempen låg mellan 38-55 grader. Nu förtiden vill inte datorn alls klockas något, kan bero på mobot men jag trodde Nforce 2 klockade bättre än KT-400. Hade iaf tur med prolle köpet för andra som jag känner har köpt prolle i samma butik och inte kunnat klocka mer än 20 mhz ..
July 19, 2002
NHOC_Frozen wrote: [quote=gurk|burk]MIn 1700+ klarar f*n inte ett dugg, klarar som högst 1833mhz vid 1.65v!!
steppingen är AXDA1700DLT3C AIUGA 0323WPFW
men du har ingen b-kärna du har a de klockar myckt sämre AIUG(A)
om det hade stått b där så hade den gjort mkt mer 🙂
Jo, jag vet det nu och jag har skickat ett mail till dom och klagat på att jag fått fel cpu.
1 Guest(s)