Vänteläget slutade fungera med ATI Tool|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vänteläget slutade fungera med ATI Tool
metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag installerade ATI Tool för ett par dagar sedan för att överklocka mitt grafikkort, ett ATI x800XT (PCI-E). Jag tror jag har hittat en stabil överklockning som ligger på 520/540 (MHz), default=500/500 (MHz).
Den gick i alla fall stabilt i ca. 1 h och 45 minuter utan "fel" i ATI Tool.
Jag har även kört demot F.E.A.R och 3D Mark 2005 utan problem.

Grejen är att jag brukar använda "funktionen" vänteläge i windows när jag går ifrån datorn och planerar att vara ifrån en "längre stund". Problemet är inte att lyckas "gå in i" vänteläge, utan att ta sig ur det. När jag rör på musen för att komma ur vänteläge så kommer en mycket förvrängd bild fram... den består enbart av massa vertikala streck, artifekter så att det skriker om det. Det enda som finns att göra är att starta om datorn m.h.a. On/Off knappen på datorn.

Detta problem trodde jag ju självklart berodde på att jag överklockat grafikkortet så jag ställde tillbaka klockfrekvenserna till default (500MHz/500MHz) och testade att köra vänteläget igen. Detta hjälpte dock inte, samma fenomen uppstod ändå. Jag testade då att stänga ner ATI Tool helt och hållet och testade igen... fortfarande gick det inte att komma ur vänteläge utan att behöva starta om datorn.

Då gjorde jag helt enkelt som så att jag avinstallerade ATI Tool. Jag prövade igen och då funkade det som vanligt igen. Det verkar helt enkelt som att det är ATI Tool i sig som gjorde att jag inte kunde komma ur vänteläget utan grafiska artifekter och att datorn hängde sig. Kom ihåg, det spelade alltså ingen roll ifall klockfrekvenserna låg på default nivå eller inte, problemet med vänteläget fanns där ändå.

Min slutsats är den att ATI Tool orsakar problemet. Är det någon annan som har, eller upplevt samma problem? Eller är det någon som vet något om det? I så fall skulle jag vara tacksam ifall ni ville komma med några tips eller liknande. 🙂

I annat fall får jag väl helt enkelt leva med att inte använda vänteläget. 😕

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
sp_UserOfflineSmall Offline
939476
August 20, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Testa ATi Tray Tools istället 😕 😛 Det följer även med Omegas drivisar 😛 wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL