vapo lr vatten ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vapo lr vatten ?
Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 54
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vad ska ska jag satsa på, vattekylning till CPU, grafik å nordbryggan med peltier element lr vapochill till cpu....
Har råd med båda ville bara veta för vilket man får mest valuta för pengarna.
Och då menar jag en riktigt bra vattenkylning med dubbla pumpar och mycket av det dyraste.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
287213
March 12, 2003 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du hört talas om prometia ifrån Danmark, ja det måste du ju föresten,
reklamen flachar ju hela tiden här ovanför... Det kyler till -45 på idle och -35 på full load det är ju något bättre än vapo som "bara" ligger på -15 det är dessutom dyrare med vaopchill än prometia ju.

Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
287214
March 12, 2003 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

aja om vi gämför med prometia istället för vapochill då...

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
287233
March 12, 2003 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Prometeia KICKS ASS! =)

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
287248
March 12, 2003 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Magn0lia wrote: Vad ska ska jag satsa på, vattekylning till CPU, grafik å nordbryggan med peltier element lr vapochill till cpu....
Och då menar jag en riktigt bra vattenkylning med dubbla pumpar och mycket av det dyraste.

Kommer inte ens i närheten om du ska jämföra Vapo och vatten kylning och då ska vi inte tala om Prometeia å vatten... Grymt märkbar skilldnad på Prometeia och Vapo.

Prometeia är även billigare plus att du behöver inte kleta på en massa skit på processorn/moderkortet med en prometeia som du måste me Vapo.

De dåliga däremot är att jag tvivlar starkt på att en Prometeia passar på dom nya nForce2 korten, fan ALLA dom korten har bryggan som processorna ska sitta på ute i kanten *suck* aja hur som hellst här är en länk om du vill kolla jämförelse på Vapochill och Prometeia "http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1232"

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
287249
March 12, 2003 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: [quote=Magn0lia]Vad ska ska jag satsa på, vattekylning till CPU, grafik å nordbryggan med peltier element lr vapochill till cpu....

Kommer inte ens i närheten om du ska jämföra Vapo och vatten kylning och då ska vi inte tala om Prometeia å vatten... Grymt märkbar skilldnad på Prometeia och Vapo.

Prometeia är även billigare plus att du behöver inte kleta på en massa skit på processorn/moderkortet med en prometeia som du måste me Vapo.

De dåliga däremot är att jag tvivlar start på att en Prometeia passar på dom nya nForce2 korten, fan ALLA dom korten har bryggan som processorna ska sitta på ute i kanten *suck* aja hur som hellst här är en länk om du vill kolla jämförelse på Vapochill och Prometeia "http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1232"

Prome & nForce2 = Funkar! men finns nåra mobos som ej går ihop men vet ej vilka :

Samt så måste man kleta en hel del... iofs om du nu inte vill ha kondens så lär det låta lite "SPRAKEL".... hehe

Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
287377
March 12, 2003 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

men alltså det är inte mer prisvärt med vattenkylning eftersom jag ska ha till cpu, graffe och nb allt me peltier och peltier kyla vattnet ner till typ 10 grader, man kyler liksom mer för pengarna.

sprewt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
287479
March 12, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

peltier kyla vattnet..?

Magn0lia
Siktar mot toppen
Medlem
287654
March 12, 2003 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

aaa två luftkylda peltier element e d nå fel i d lr ?? =D

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
287690
March 12, 2003 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vatten eller Prometeia. Mer kylning för pengarna med vatten säger du? Delvist sant men inte om du tänker på att du kan lätt köpa en duglig processor å klocka den uta bara f*n å spara pengar där istället för å köpa en ny.

Pengarna "sparas" väl in hur du än vrider å vänder på det! Vapo kommer inte i närheten av min dator iaf... allt klet å skit? Nej tack plus att den är typ tusen spänn dyrare å kyler sämre

Så fort jag får bekräftat att Prometeia passar på EPoX 8RDA+ så vet då ja va jag ska stoppa i min korg.

Vet ej om de hör till ämnet men förut trodde jag att vattenkylning var ett tyst alternativ... Jo men visst söru. De trodde jag till jag kollade upp va en kompis hade köpt och kollade även runt på andra. 29 J*vla decibel å folk säger att vattenkylning är tyst? Sitter 12 decibel papst på min processor, mitt problem är graffe kortet som dundrar i typ 25 decibel 🙁

Prometeia är 32 decibel vid uppstart och den går ju ner därefter så den är tystare än vatten skulle man ju kunna säga å.

LuNatic
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
288079
March 13, 2003 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

om ni inte redan visste så kommer asetek släppa någon slaggs vattenkylning till vapon, alltså så man kan kyla graffet och nordbryggan också.

nILGot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 724
288569
March 14, 2003 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

LuNatic wrote: om ni inte redan visste så kommer asetek släppa någon slaggs vattenkylning till vapon, alltså så man kan kyla graffet och nordbryggan också.

Ahh.... FINT...! blir nog att införskaffa efter sommaren.. =) laugh laugh 🙄

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
288717
March 14, 2003 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Magn0lia wrote: Vad ska ska jag satsa på, vattekylning till CPU, grafik å nordbryggan med peltier element lr vapochill till cpu....

Promentia 5500-6000
Maxat vatten 3500-4500

ifall du köper ett kompressor system så måste du ju likt förbannat ha kylning till gpu och nb, blir ganska dyrt - men helt klart fetast.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
289553
March 15, 2003 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som har testat att kyla en 226W peltier med en prometia? De vore fett 8)

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
289560
March 15, 2003 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu mest valuta? en kompis till mej kläckte en ide som det faktiskt blir av att testa runt sommaren och det är Prometeia med peltier också... Pengarna styr lite för tillfället men det ordnar sej nog 😮

Du som sa att du kunde spendera eller hade råd att spendera på både peltier OCH Vapo så skulle jag köra Prometeia och peltier eller jag ska rättare sagt när jag har rånat postkontoret här borta... Skämt å sido, behövs lite mer stålar till allt 😀

arte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
289686
March 15, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Jadu mest valuta? en kompis till mej kläckte en ide som det faktiskt blir av att testa runt sommaren och det är Prometeia med peltier också... Pengarna styr lite för tillfället men det ordnar sej nog 😮

Du som sa att du kunde spendera eller hade råd att spendera på både peltier OCH Vapo så skulle jag köra Prometeia och peltier eller jag ska rättare sagt när jag har rånat postkontoret här borta... Skämt å sido, behövs lite mer stålar till allt 😀

En 226W peltier i sig utvecklar kanske ca 250-300W värme, en premontia är på max 200W kyleffekt?
Ifall man inte kan kyla en peltier tillräckligt så blir det motsatt effekt - man värmer CPUn.
Men en 80W peltier (eller kanske en 172W) skulle blivit ruskigt kall, men en 172W pelt räcker ju inte för dagens CPUer.

Sedan så kanske inte pelten kan bli så mycket kallare än ca -20.

Men att kyla vattnet med kompressor (typ kyl) i ett mult peltier sysstem e bra - då får man säkerligen bättre resultat än en promentia.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
289699
March 15, 2003 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Naa de jag menade va inte å ha peltiern på CPUn... finns ju fler saker i lådan som behöver kylning också. Ska man ha Prometeia och "behöver" den för att kyla processorn rejält så lär man ju kyla nord speciellt och syd också för den delen, annars är det ju ingen mening igentligen att ens skaffa prometeia då duger det säkert med vatten bara...

Jag har inte så stor koll på hur pass mycket syd bryggan påverkas egentligen av klockning men man lär ju så länge man lever sägs det 🙄

Grymt forum iaf för att få insikt om just såna här saker tycker jag...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL