July 3, 2003
Funderar på att önska mig den här utrustningen i julklapp:
http://www.gtek.se/index.php?m.....038;id=977
Har tidigare varit ute efter vattenkylning, men med tanke på prissänkningen på VapoChill så kanske man ska satsa på det istället?
Vilka är för/nackdelarna för VapoChill?
Sedan ser jag texten:
"Observera att man bör vara någorlunda händig för att kunna montera kittet. Det är även mycket viktigt att man följer monteringsinstruktionerna som medföljer."
Jag har byggt hela min dator själv, klassas jag som händig då? Är det riktigt svårt att montera VapoChill?
January 28, 2004
Skillnaden mellan kompressor kylning och vattenkylning är att med kompressorkylning bildas det kondens efter ett tag och om du inte gillar kortisar så måste du vanligtvis fetta in hela moderkortet. Sen bör man ha ganska bra luftström runt cpu:n för att transportera bort fukten som bildas av den lägre temperaturen.
Kompressorkylning är inget och rekommendera för nybörjare om du inte har gott om pengar och vill lära dej något.
Grejen med standalone är att du också måste följa monteringsanvisningarna noga.
Själv tänker jag skaffa en tyst och trevlig vattenkylning till min nästa dator.
March 5, 2002
Kondens blir det inget om du isolerar rätt, dvs följer manualen. Kompressorkylning och vattenkylning är två helt olika nivåer- med vattenkylning så kommer du ALDRIG under rumstemperatur såvida du inte kyler vattnet utomhus, men då får du kondens osv. Med kompressorkylnign så får du minusgrader, -20 och neråt oftast. Beror på klockning också förstås. Kompressorkylning är definitivt att föredra, men så kostar det också.
January 28, 2004
Med att det kostar pengar menar jag inte investeringskostnaden för kompressorn utan dom X antal datorkomponenter man bränner när man använder kompressorkylning och klockar skiten ur grejor utan att veta vad man håller på med.
Dessutom bildas det alltid kondens efter ett tag om datorn får stå på ett par timmar. Kompressorkyler man ett graffe blir hela kortet iskallt, det bildas frost ibland.
Dessutom är inte kompressorkylning speciellt tyst.
Okej det blev en del nackdelar, men det är bara så att du vet vad du ger dej in på.
July 3, 2003
Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Om man gör allt rätt så bör man ju inte behöva oroa sig för kodens?
Och vad menar du med speciellt tyst? Jag kan iaf höra mina fläktar nu och jag tycker det är ganska tyst.
GooGel: Varför köpa en begg. när jag kan köpa en ny VapoChill på GTEK för 3495 kr 😉
March 14, 2004
Spindel wrote: Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Och vad menar du med speciellt tyst? Jag kan iaf höra mina fläktar nu och jag tycker det är ganska tyst.
GooGel: Varför köpa en begg. när jag kan köpa en ny VapoChill på GTEK för 3495 kr 😉
Mach2 är bättre.
July 3, 2003
ocz wrote: [quote=Spindel]Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Mach2 är bättre.
Varför?
October 16, 2003
Spindel wrote: [quote=ocz][quote=Spindel]Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Mach2 är bättre.
Varför?
asså, vet du hur en kompressor funkar?
det är antagligen en kraftigare kompressor i mach 2?
July 3, 2003
Bogus^ wrote: [quote=Spindel][quote=ocz][quote=Spindel]Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Mach2 är bättre.
Varför?
"Okej"
July 3, 2003
Btw, något som jag blev lite oroad över var mitt moderkort:
http://www.abit.com.tw/page/en/moth...L_NAME=IC7-MAX3
När jag kollade på Aseteks hemsida så fattade jag som om man behövde en "fix", men jag hittade inte vart man kan köpa den :/
Någon som vet mer info om det hur det fungerar på mitt moderkort?
March 14, 2004
Spindel wrote: [quote=Bogus^][quote=Spindel][quote=ocz][quote=Spindel]Multiface: Har inte tänkt klocka skiten ur mina grejer, dcok klocka dem på ett vettigt sätt 😉
Mach2 är bättre.
Varför?
"Okej"
Det ÄR en starkare kompressor.
March 8, 2004
April 16, 2003
Kompressorn i Mach1 och 2 är "större" det är för det första en 230v variant (tillverkare/modellnummer: Danfoss NL11F). Den i vapochill är en Danfoss BD35F eller BD50F och det är en 12v kompressor. Den är klenare.
Mach1 och 2 är fyllda från fabrik med R134a och Vapochill SE, PE/standalone är också fyllda med R134a. Vapochill XE är fylld med R404a och desamma med Mach 2GT. Vapochill LS är också fylld med R404a (eller R507 som är i princip samma medium som 404a) men denna har en 230v kompressor (Danfoss FR8.5CL) som är större än 12v kompressorn i XE, därför klarar den högre belastning och lägre temperaturer. Detsamma gäller Mach2GT.
ni kan kolla info på alla dessa kompressorer här: http://surl.se/afc
March 14, 2004
Tomppa wrote: Kompressorn i Mach1 och 2 är "större" det är för det första en 230v variant (tillverkare/modellnummer: Danfoss NL11F). Den i vapochill är en Danfoss BD35F eller BD50F och det är en 12v kompressor. Den är klenare.
Mach1 och 2 är fyllda från fabrik med R134a och Vapochill SE, PE/standalone är också fyllda med R134a. Vapochill XE är fylld med R404a och desamma med Mach 2GT. Vapochill LS är också fylld med R404a (eller R507 som är i princip samma medium som 404a) men denna har en 230v kompressor (Danfoss FR8.5CL) som är större än 12v kompressorn i XE, därför klarar den högre belastning och lägre temperaturer. Detsamma gäller Mach2GT.
Bra förklarat där!
November 18, 2003
Tomppa wrote: Kompressorn i Mach1 och 2 är "större" det är för det första en 230v variant (tillverkare/modellnummer: Danfoss NL11F). Den i vapochill är en Danfoss BD35F eller BD50F och det är en 12v kompressor. Den är klenare.
bra förklarat, eller så köper du en begangad vapochill SE och byter gas till r404 och du får garanterat bättre prestanda
2 Guest(s)