December 19, 2002
Var köper man ett 226W peltier i sverige egentligen? Overclockers.se har ju inga hemma, och gud vet när dom får hem.
Sen har jag en liten fundering till. På en "pottet" 226W peltier... Kan man byta sladdarna på en sån? Det finns inte en chans i världen att jag tänker köra ca. 370W genom dom där fega snörena. 😕
December 19, 2002
Ta en titt på en installation av slutsteg och sånt i en bil. Där snackar vi DC med höga strömmar. Och där använder man både 32 och 64mm2. Jag är ingen expert men jag tycker inte det känns bra med så klena kablar. Sen har ingen svarat på frågan var man införskaffar peltier's.
January 7, 2003
Overclokers tar 2 veckor (säger de)
Elfa har men de är kassa
Heta tipset är att beställa från USA - kostar halva priset ungefär, beställer du från ett bra ställe tar det kanske en vecka för det att komma, se till så att det inte fastnar i tullen bara (man köper under en viss gräns).
Sedan så kan man köpa från tyskland, där har de lite lite billigare men med frakten så blir det nog inte så mycket vinst.
UK har säkert med, farnell har inte.
December 19, 2002
picks2 wrote: höga strömmar genom klena kablar kan resultera i märkbart spänningsfall
i kablarna
Misstänkte det. jag har tänkt driva min peltier med en 15V-nätdel och vill ha 15V ända framme vid "plattan". Kommer man åt att löda om en vanlig peltier?
(jag har fått en väldans massa åsikter men inga svar på frågan om det GÅR att byta)
Missförstå mig rätt här nu grabbar (och tjejer om det är några). Alla inlägg har vart bra, men jag vill helst byta kablar och vill veta om det är möjligt. Har hittat ett par trevliga 6mm2-kablar
March 20, 2003
Allt som tillverkas har en löjligt stor fel/säkerhetsmarginal för att få säljas överhuvudtaget och om du nu skulle byta kablar på elementet så skulle antagligen din nya lödning inte bli bättre än den fabriksmonterade och du förbrukar all garanti och tillverkarens ansvar.
August 16, 2002
jag har en 226W tec o sladden e faktiskt ganska tjock.. diametern e typ dubbelt så stor som på en vanlig sladd från agget, och därmed är arean av genomskärningen (du fattar) fyra gånger så stor... en vanlig sladd från nätagget kan ge upp till 12A innan det börjar bli farligt, så om du löder på tre vanliga på den tjocka så blir det bra...
dessutom, varför ska du ha 15V i TECen??? du tjänar inget på den höga spänningen, snarare tvärtom... jag har en 226W tec under mitt vattenblock, och tro mig, jag vet vad jag snackar om
March 20, 2001
keffing wrote: [quote=Waco]Klart du tjänar på att ge den mer späning om man har kylning som pallar det.
eller inte... står klart o tydlig i det lilla häftet som kom med min 226 wattare... den kan köra med upp till 15V spänning, men att den inte kyler bättre... svart på vitt
och den kyler inte sämre om man drar ner volten då?
August 16, 2002
Waco wrote: [quote=keffing][quote=Waco]Klart du tjänar på att ge den mer späning om man har kylning som pallar det.
eller inte... står klart o tydlig i det lilla häftet som kom med min 226 wattare... den kan köra med upp till 15V spänning, men att den inte kyler bättre... svart på vitt
och den kyler inte sämre om man drar ner volten då?
gör den säkert... men de e lik
som inte jag som skrivit häftet...
December 19, 2002
Jag har kollat upp lite hur det funkar med högre spänning på peltiern. Om vi antar att man orkar hålla den varma sidan på samma temp oavsett hur mycket värme-effekt man matar in, så kyler peltiern betydligt bättre på 15V än på 12V. Problemet är att det blir ganska så mycket mer värme att transportera bort. Men så länge man klarar kyla så har man mycket att vinna.
3 Guest(s)