December 25, 2002
November 4, 2002
Luth_golèin wrote: en Thermalright SLK-800, en Delta 80 mm 80 CFM på en Athlon XP 2700+.
den blir som mest 56 grader och jag hade förväntat mig kallare av en av de bästa flänsarna på marknaden + en fläkt som blåser som in i hel..te.
Du har antagligen för mycket/för lite kylpasta. Eller så har du en pasta som är mindre bra. Testa med Arctic Silver. Sen applicerar du en liten klick på CPU coren, som du sedan med ett gammalt kredit kort eller dylikt skrapar fram en liten och tunn hinna. Gör sedan likadant med flänsen. Kylpastan ska bara skapa bra kontakt, nästan alla har mosat på hur mycket pasta som helst. Då blir den rätt varm. Sen kanske du ska ta till en annan mätmetod, kollar du i BIOSen så kanske du ska ta till en extern och kolla av. För min BIOS visar nästan 10C för mycket. Det kan också hjälpa om du uppdaterar din BIOS, många gånger så lägger tillverkarna in temp. korrigeringar i sin uppdaterade BIOS filer.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
February 4, 2002
Luth_golèin wrote: en Thermalright SLK-800, en Delta 80 mm 80 CFM på en Athlon XP 2700+.
den blir som mest 56 grader och jag hade förväntat mig kallare av en av de bästa flänsarna på marknaden + en fläkt som blåser som in i hel..te.
Jag kör också på en Thermalright SLK-800 och Delta 80mm men jag har en XP2400 istället Jag gjorde en liten test av idletempen
2000mhz 27grader
2100mhz 27grader
2200mhz 27grader
2300mhz 28grader
2400mhz 28,5grader
2450mhz 29grader
2487mhz 30grader
Så dina 56grader låter ju helt vansinnigt
December 7, 2002
min amd athlon xp2000+ ligger på ca 50 grader med en 80mm fläkt... den e å andra sidan temperaturstyrd......
November 4, 2002
IronManTheBeast wrote: [quote=Luth_golèin]en Thermalright SLK-800, en Delta 80 mm 80 CFM på en Athlon XP 2700+.
min amd athlon xp2000+ ligger på ca 50 grader med en 80mm fläkt... den e å andra sidan temperaturstyrd......
Min 2200+ @ 2400+ ligger på typ 44C idle med en Spiro Whisperrock III, detta tycker jag är helt acceptabelt.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
December 25, 2002
December 25, 2002
November 4, 2002
Luth_golèin wrote: hmm... var ska jag sätta den temp. sensorn då och vad för någon kan jag använda?
Temp sensorn ska helst vara så nära CPU kärnan som möjligt, helst precis bredvid. Men absolut inte på kärnan, då lär både sensorn och CPUn förstöras.
December 7, 2002
GeneSiS wrote: [quote=Luth_golèin]hmm... var ska jag sätta den temp. sensorn då och vad för någon kan jag använda?
Temp sensorn ska helst vara så nära CPU kärnan som möjligt, helst precis bredvid. Men absolut inte på kärnan, då lär både sensorn och CPUn förstöras.
man ska inte sätta den mellan flänsen å prollen för då kommer du förlora kylningseffekt om kylflänsen inte får riktig kontakt med kärnan.... så jag rekomenderar att sätta den i kylflänsen, kanske visar några grader fel men det e bättre att hålla den kall....
November 4, 2002
IronManTheBeast wrote: [quote=GeneSiS][quote=Luth_golèin]hmm... var ska jag sätta den temp. sensorn då och vad för någon kan jag använda?
man ska inte sätta den mellan flänsen å prollen för då kommer du förlora kylningseffekt om kylflänsen inte får riktig kontakt med kärnan.... så jag rekomenderar att sätta den i kylflänsen, kanske visar några grader fel men det e bättre att hålla den kall....
Det är nog inte så stor risk att sensorn är högre än coren på CPUn.. Så det är nog totalt riskfritt att sätta sensorn precis bredvid coren.. Sen kan det vara bra med lite kylpasta på sensorn så den läser av tempen ännu bättre..
November 16, 2002
Arne Anka wrote: Provade att köra full load med Cpuburn som stressar processorn till 100%(det är värre än att köra spel) Och min XP2400 var klockad till 2400mhz Tempen stannade på 35grader så jag säger bara en sak SLK-800 är bäst
35c under 100% cpu belastning på en hyggligt överklockad AMD med luftkylning...? Grattulerar , då slår du mina värden....rejält dessutom...Kanske får byta ut vattenkylningen mot en sån fläkt/fläns du har....
June 28, 2001
GeneSiS wrote: [quote=Luth_golèin]en Thermalright SLK-800, en Delta 80 mm 80 CFM på en Athlon XP 2700+.
Du har antagligen för mycket/för lite kylpasta. Eller så har du en pasta som är mindre bra. Testa med Arctic Silver. Sen applicerar du en liten klick på CPU coren, som du sedan med ett gammalt kredit kort eller dylikt skrapar fram en liten och tunn hinna. Gör sedan likadant med flänsen. Kylpastan ska bara skapa bra kontakt, nästan alla har mosat på hur mycket pasta som helst. Då blir den rätt varm. Sen kanske du ska ta till en annan mätmetod, kollar du i BIOSen så kanske du ska ta till en extern och kolla av. För min BIOS visar nästan 10C för mycket. Det kan också hjälpa om du uppdaterar din BIOS, många gånger så lägger tillverkarna in temp. korrigeringar i sin uppdaterade BIOS filer.
man ska INTE ha pasta på flänsen oxå om man tagit ett lager på coren.
1 Guest(s)