Varför klockar AMD CPUs så dåligt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför klockar AMD CPUs så dåligt?
sebbe_theo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2008 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

jag har tänkt att bygga min första burk. Har kommit till valet av processor.
jag har tänkt att lära mig överklocka inom snar framtid och undrar därför varför AMD inte klockar så bra(hör det typ överallt). Är det att den har svårare att klara av högre volt eller?

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1204612
October 7, 2008 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

har för mig att det har med att amd cpuer har för korta pipelines som behandlar datan som gör att den inte kalarar av att klockas så mycket, medans intel har lägre och klarar högre frekvenser. Så var det på de äldre versionerna har med stor säkerhet ändrats...

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1205234
October 14, 2008 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar ha mycket att göra med SOI också... AMD ska tydligen över till high-K också...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1205287
October 15, 2008 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns egentligen inget som säger att processorer som tillverkats med SOI inte ska klocka lika högt som processorer tillverkade genom bulk. Det känns mest som att det fått skulden eftersom man inte kunnat identifiera vad som verkligen gör det. Vet att det diskuterats både högt och lågt bland väl insatta varför Intels klockar så mycket högre än AMD, men att man inte kunnat komma på vad det skulle vara, det enda som man uteslutit är att det är inte rätt att skylla det på SOI.

Längden på pipeline påverkar hur högt man kan skala en processor, men dagens Core 2 har väsentligt kortare pipeline än Willamette/Northwood/Prescott, men kommer ändå upp i närliggande frekvenser.

Även om AMD haft en längre pipeline än motsvarande Intel-processor så har de klockat sämre, än en gång så kan man inte riktigt förklara varför. Det är tyvärr lite av ett mysterium.

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1205331
October 15, 2008 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

SOI hade väl en del att göra med coldbuggen på AMD-grejerna med, eller är jag ute och cyklar igen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL