September 4, 2003
Varför lägga ut 1000-tals kronor på att köpa färdigt vattenkylningsystem, när det är bra mycket billigare att bygga systemet själv, från grunden?
Jag menar; det är ju ändå så mycket pill om man ska vätskekyla.. Det är ju i stort sett bara en kartong med en pump, en fjuttig liten leksaksradiator, samt ett vattenblock gjort av plast man får när man köper färdigt..
Jobbet är ju att få in allt i burken! Eller har jag fel?..
Kolla in mitt system!
Eheim 1046 för runt 400 spänn i nån akvarieaffär.
Kopparplåt, oljerör 5 - 10 mm, kopparrör 12 och 15 mm, massa små slangklämmor, lämplig slang (typ vindrutespolarslang till bilen el. PVC-slang). Runt 200 spänn.
Fet radiator med kopparkärna från en skrot.. Tror den varit värmare i en buss.. Pris: Gratis!
En överbliven fläkt..
Gaslödpenna, butangas, lödtenn+flussmedel, samt verktyg för att kapa metall (man kommer långt med en vanlig bågfil). Svårt att säga kostnad.. Det är ju grejer man har nytta av i framtiden med.
Med detta system kyler jag CPU, GPU, nordbrygga, hårddisk samt nätaggregat!
Tempen ligger stadigt på 29 grader, med fläkten på lägsta varvtal.
1 M från datorn kan man inte höra om den är igång.
Datorn detta sitter i är en AMD Duron 1300, så nog blir det värmeenergi alltid!
Det hela tog ungefär 5 kvällar att rita upp, bygga och montera.
Någon mer här som har byggt sitt system från grunden?.. Eller är det bara jag som varit lika "tokig"? 😉
Mvh //Linuz.
January 18, 2003
Hmm, om nu en Duron 1300 (antar du kör den på orginalspänning eller?) skulle kräka ur sig mycket värme jämfört med en nyare överklockad XP (framförallt Tbred DL3TC) vet jag väl inte.
Men jag har all respekt för dem som är lite händiga å kan göra sånt själv. Är nöjd om man kan montera sitt färdigköpta system utan att det börjar pissa vatten i hela datorn 😀
June 28, 2001
http://em.dyndns.tv/mind/
beat your self sensless
March 1, 2003
hur i hlvete hinner du mixtra/modda med burken hemma??? jag trodde att det var en heltidssyssla för dig att spamma 😉 NH...
klädnypor??? jaja, bara det funkar så...
lite rörigt... lite suddiga bilder... men det är ändå pris/prestanda kvoten som är viktigast (enligt mig)...
fet radiator btw.
vad föreställer http://em.dyndns.tv/mind/0003.JPG ???
2 Guest(s)