Varför så drastisk försämring?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför så drastisk försämring?
Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2004 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Först ut redovisning av systemet just nu:

Asus P4C800, I875P chipset.
Intel P4 2.8GHz Northwood @ 3,2GHz (kommer inte ihåg bokstaven, men jag gjorde en koll när den var ny, och jag vet att det var den modellen som ska vara bäst att klocka med).
TwinMOS PC3200 2x512MB
Powercolor 9800 Pro med XT Bios @ 400/365MHz

Kylning: Två 120mm chassifläktar i fram/bakända (fram puttar in luft rakt över hårddiskarna, bak suger varmluft runt CPUn) samt två 80mm fläktar på sidan, som blåser rakt in på CPU, minne samt GPU. Alu/koppar blandningen från Zalman till CPUn. Zalmans VGA silencer till grafikkortet, givetvis med fläkten. Samt silverpasta på GPUn och CPUn.

Ok, till saken.

För ca 6 månader sedan, när min dator var näst intill sprillans så klockade jag en hel del. Då hade jag orginalkylning på både CPUn, grafikkortet samt klart simplare chassikylning...datorn blev hyffsat varm, men klockade rätt bra. Satte ner minnena till 320MHz, och kunde då få FSBn till ca 245, vilket gav en total hastighet på ca 3.43GHz. För att få datorn att boota så krävdes rätt hög Vcore, ställde den på ca 1.85 i bioset och läste då sedan att den körde i ca 1.95...men det var som krävdes (felet i att Vcoren blir högre än angivet verkar vara ganska vanligt). Iaf så hade jag väl en idletemp på ca 40-45 grader, och under full belastning åkte den upp i runt 60 grader...inte nån höjdare. Jag hade bara så en kort tid (dock ingen prestandasänkning under tiden jag hade den så högt klockad, alltså tog den knappast skada av det), och sänkte sedan lite, samtidigt som jag köpte Zalman CPU kylaren. Klart bättre temp både i idle samt under belastning. Efter det så hade jag en period på några månader där datorn enbart användes till internet och annat simpelt, så jag klockade ner den till standard. Och nu de senaste två månaderna har den gått på runt 3GHz, alltså lätt klockad, och med en riktigt bra tempratur.

Nu fick jag åter begäret för att klocka, och började pilla igen...och oavsett vad jag gör så kommer jag inte längre än till ca 230 FSB...redan där tjurar den varannan gång jag bootar (ännu en lustig grej, den verkar ha problem med att boota sig själv, men om jag stänger av den på knappen och startar igen så går den igång med den klockningen). Tempen är inget fel på, och Vcoren ligger på ca 1.9 (idlar 28 grader och går upp i 40-45 under belastning).

Vad kan ha hänt....? Tempen är ju helt under kontroll. Minnena funkar fint, dom körs ju på låg hastighet då det krävs 250 i FSB när dom körs i 320MHz läget för att ens landa på sina vanliga 400MHz... Jag förstår inte varför den klockar så totalt värdelöst nu. 😮

- Ställer Performance läget i standard, inte Turbo.
- Sätter 320MHz på minnena.
- Vcore på 1.9 som bör räcka gott och väl (testa både lite lägre och lite högre utan skillnad).
- DDR Reference voltage är på 1.75, där jag kört den alltid, oavsett klockning.
- HyperThreading har jag testat både med och utan.
- Minnena körs helt i sina standardinställningar, ingen sänkt cas eller andra boostar.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Kan CPUn ha tröttnat så drastiskt under 6 månader, trots att den körts med snäll Vcore och enbart lätt klockad?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
766217
November 6, 2004 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Men varför ställer du minnena att gå i 320Mhz? Det är ju inget de skall gå i.

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766221
November 6, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

För att om jag ställer dom i standarden, 400 så blir deras verkliga hastighet med 230MHz på FSBn på tok för hög för vad dom klarar av. Dom är specade till 400MHz, och klarar ungefär 440MHz enligt mina tester.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
766224
November 6, 2004 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Nerevarine wrote: För att om jag ställer dom i standarden, 400 så blir deras verkliga hastighet med 230MHz på FSBn på tok för hög för vad dom klarar av. Dom är specade till 400MHz, och klarar ungefär 440MHz enligt mina tester.

Om du kör minnena asynkront, så bör du ju ha bäst prestanda genom att ligga så nära vad de maxar som möjligt. Om du t.ex. kör med minnena i 4/5 av FSB:n (230), så bör de ju ligga på runt 184, eller 368DDR. Många minnen gillar inte att köras för långsamt heller.

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766226
November 6, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Hur menar du?

Jag ändrade lite i Bios nu, och kör minnena på 400 igen, men då kan jag ju inte gå högre än 220 FSB. Så nu är dom synkade i varje fall...fick dessutom över 10.000 poäng på minnena i PCMark 2002 när jag testade dom nu. 🙂

Men när jag klockade när datorn var ny, och satte dom på 320 MHZ (kan bara välja 400, 320 samt nått på 200) samt hade en FSB på 245 så var dom i princip lika snabba som dom är när datorn är oklockad. Alltså var deras prestanda helt ok (fortfarande över 9000 poäng på dom i PCMark 2002), samtidigt som CPUn vrålade på och levererade resultat jag inte kommer nära nu längre...

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
766283
November 6, 2004 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det skulle inte kunna vara nätagget då? Vad har du för nåt, det verkar ju som att det är för klent..

Att den är instabil och så menar jag, och dör ibland, och ibland inte..

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766286
November 6, 2004 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Den dör inte ofta....enda gångerna den lagt av när den varit igång har det berott på att jag klockat eller boostat minnena för mycket och fått blåskärm och minnesdumpning.

Jag har ett Chieftec nätagg på 360W, så det bör räcka för det jag har tycker jag.

Det som händer är ju däremot att den har problem att starta när jag klockar. Och nu vägrar den väldigt tidigt jämför med vade den gjorde för ett halvår sedan. (230FSB mot tidigare 245)

Jag är även rätt osäker på om mina Vcore angivelser är riktiga....för det verkar orimligt högt. Det skulle ju förklara varför CPUn blivit sämre visserligen...men det som inte går ihop då är att CPUn krävde sån enorm Vcore redan när den var ny för att ens klocka litegrann. Kan ju vara ett måndagsex visserligen.

Funderar på att köpa en 3,2GHz Prescott samtidigt som jag köper min tänka Waterchill Powerkit Antarctica kylning....

Vet bara inte om den vattenkylningen skulle bättra min temp på CPUn märkbart...sänkte nu Vcoren till ca 1.6, och nu ligger den på 25 grader idle och 35 grader i full belastning.

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
766350
November 6, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Är de inte rent av självmord för intel att köra VCore på 1.9v?

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766357
November 6, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag skrev ovan "Jag är även rätt osäker på om mina Vcore angivelser är riktiga....för det verkar orimligt högt. Det skulle ju förklara varför CPUn blivit sämre visserligen...men det som inte går ihop då är att CPUn krävde sån enorm Vcore redan när den var ny för att ens klocka litegrann. Kan ju vara ett måndagsex visserligen."

Visst är det oroväckande högt, är själv osäker på om det var den verkliga Vcoren, eller om mätaren mäter fel. Hur som helst så har min CPU redan från början krävt riktigt hög Vcore för att alls kunna klocka något. Tydligt måndagsex. Därför som jag nu funderar på att köpa en Prescott.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
766361
November 6, 2004 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte p4 som man max ska mata med 1.75v ?

Nerevarine
Kommer du hit ofta?
Medlem
766366
November 6, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag har hört sådant...men med min P4 hade jag aldrig kommit över 3.2GHz med Vcore på under 1,8. Och det är väldigt onormalt...alltså är det nått lurt med min processor.

Får bli en ny Prescott nu.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
766592
November 6, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Är det inte p4 som man max ska mata med 1.75v ?

1.7v är max för Northwood. Snackade med Keffing som har kört sin 2.4E i 1.85v i typ ett halvår med vatten och den har klarat sig fint... Så det är delvis en myt antagligen eftersom att man helst inte ska gå över 1.65 med Prescott.

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
766600
November 6, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde dom E i 2.4ghz också?

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
766607
November 6, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

NiCKE^ wrote: Gjorde dom E i 2.4ghz också?

Ja, fast med 533MHz bus. Dom flesta klockar ganska bra...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL