January 9, 2006
Ok, så överklockning är en hel del vetenskap.
Grundläggande är att fatta vad FSB, HTT, Vcore, m.m. är och hur det påverkar systemet. Jag är digitalkretsdesigner till utbildning så det är väl inga problem.
Jag har full förståelse för varför man ökar Vcore när man ökar frekvensen, men....
varför SÄNKER man multipliern till förmån för högre FSB? Har sett det på flera ställen och i flera poster. Jag trodde man eftersträvade så hög CPU frekvens som möjligt? Borde vara enklare att nå hög CPU-frekvens med en så hög multiplier och så låg FSB som möjligt?
I min värld borde t.ex FSB 220 * 11 = 2420 vara mindre påfrestande på systemet än 242 * 10.
Eller?
Är det så att man får bättre SYSTEM-prestanda med den högre FSB'n tack vare bättre fart till minne m.m.????
Har själv testat lite och kommit upp till 2.53GHz utan att öka Vcore (1.4V default) på min A64 3500+. Med 1.44V kör jag 2.59GHz utan att försämra HTT (5x) eller minnesinställningar.
Vad skall jag ta mig för för att komma högre? Provade 2.63GHz med HTT 4x och ökade cycler på minnet men trots drygt 1.5V Vcore så gick det inte igenom SuperPI 2M.
April 18, 2005
om jag minns rätt så var man tvungen på den gammla tiden när duron å xp fanns att höja multiplin om man skulle maxclocka för att moderkortet inte klara av så hög fsb men nu så finns de t.ex dfi som klara av 300 fsb utan problem så man behöver inte höja multipin och ju högre fsb så vidare jag vet så mer prestandard..
March 10, 2003
Svårt att förklara men kan säga såhär för att göra det väldigt enkelt.
FSB = filer på vägen
Multipel = hastigheten * 10
Dvs.. 220 filer i en hastighet av 110 km/h fraktar en viss mängd data (omkörningar ej tilllåtna).
väg detta mot 242 filer i 100 km/h.
Handlar helt enkelt om att processorn kan överföra data snabbare över systembussen snabbare juh högre FSB frequencen är.
Har jag förklarat väldigt fel kan ju någon berätta det på ett bättre sätt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 9, 2006
Ctrl wrote: Handlar helt enkelt om att processorn kan överföra data snabbare över systembussen snabbare juh högre FSB frequencen är.
Nämen så är det ju, det är klart. Men jag undrar varför det skulle ge bättre prestanda att föra över data snabbare när de flesta spel verkar köra slut på just processorns arbetskraft snarare än hastigeten med vilken processorn för över data.
October 7, 2002
asyvan wrote: [quote=Ctrl]Handlar helt enkelt om att processorn kan överföra data snabbare över systembussen snabbare juh högre FSB frequencen är.
Nämen så är det ju, det är klart. Men jag undrar varför det skulle ge bättre prestanda att föra över data snabbare när de flesta spel verkar köra slut på just processorns arbetskraft snarare än hastigeten med vilken processorn för över data.
1. Du skriver "de flesta". Dvs inte alla.
2. Även om det är processorn som sätter mest stopp så innebär en högre FSB möjlighet att skicka mer data (precis som du skriver). Framförallt finns möjligheten att få snabbare anslutning till minnet (förvisso mindre viktigt på A64 än klassiska Athlon och P4, eftersom minnesfrekvensen inte är låst till FSB lika hårt på A64). Bättre fart mot minnet innebär att cache-missar inte påverkar processorn riktigt till samma utsträckning, eftersom hålet i cachen kan fyllas snabbbare.
3. Överklockare är galningar som inte bryr sig om en ändring är märkbar eller inte, bara det går lite, lite, lite snabbare.
January 9, 2006
Ok,
så högre hastighet till minnet är bra, för att processorn skall kunna jobba till 100% behöver den data i en viss hastighet.
Men om jag ökar FSB och hastigheten till minne så är väl risken att överklockningen "fastnar" på minnets prestanda. Hur vet jag hur mycket mina DDR klarar?
Mitt BIOS kan ju ställa alla minnes paramterar men det finns ingen separat inställning för vilken hastighet minnesbussen skall gå med. Tycker mig ha läst att en del mobos har en parameter i stil med 1:1 (FSB:Minne antar jag) eller CPU/10 etc.
Vid 2.64GHz (FSB 240, multiplier 11) ökade jag Vcore till 1.6V och fick den ändå inte gå bra. Det skulle för mig tyda på att det är något annat än CPU som stoppar, t.ex minnena (har vanliga PC3200, inga "värstingar"). Men kan man köra något test och se om det är minnet eller CPU som är instabilt?
Hade HTT på 4 (240x4), vilket är lägre än default (200x5) så det borde inte vara något problem.
February 3, 2003
Tecken på att dina minnen håller på att nå sin gräns ja.
Precis som med CPU'er så kan man oftast få minnena att överklocka lite längre genom lite spänning, eller släppa lite på minneslatenserna aka timings då.
Ett bra program att testa om det är fel på dina minnen/minneskontroller är memtest86, bara att söka på google, köra in på diskett eller cdskiva och boota ifrån, låt det gå några timmar, får du fel direkt så är minnena instabila vid den frekvensen.
Också, vid 250MHz FSB kör 3x HTT multiplier.
January 9, 2006
LorD_Kvadd wrote: Tecken på att dina minnen håller på att nå sin gräns ja.
Precis som med CPU'er så kan man oftast få minnena att överklocka lite längre genom lite spänning, eller släppa lite på minneslatenserna aka timings då.
Så om jag fattar det rätt,
i mitt fall där förmodligen minnena är begränsningen är det alltså ingen ide att sänka multipliern för att öka FSB ytterligare. Jag skall prova öka spänningen på minnena för att se om jag kommer högre... och om det isåfall visar sig att det är CPU som spökar... DÅ sänker man multipliern.
Eller?
February 3, 2003
asyvan wrote: [quote=LorD_Kvadd]Tecken på att dina minnen håller på att nå sin gräns ja.
Så om jag fattar det rätt,
i mitt fall där förmodligen minnena är begränsningen är det alltså ingen ide att sänka multipliern för att öka FSB ytterligare. Jag skall prova öka spänningen på minnena för att se om jag kommer högre... och om det isåfall visar sig att det är CPU som spökar... DÅ sänker man multipliern.
Eller?
Kom ihåg, vissa minneschip gillar inte för hög spänning så håll dig under 3V om du inte vet vad du har för minnen.
Vet du vad, det bästa du kan göra är att testa själv. Få lite egen erfarenhet. Släng in SisoftSandra eller något och kör minnesbenchmarken där, och CPUbenchmarken, i diverse konfigurationer och se vilken som presterar bäst. Testa gärna dividers också. Om det är dina minnen som stoppar så kommer det visa sig om du använder dividers, såvida din CPU inte stoppar vid samma frekvens som dina minnen.
Fotnot, divider är 1:1 i vanliga fall (minnena körs i samma hastighet som CPU'ns FSB, std 200MHz eller 400MHz i DDR.) men du kan även köra 5:4 då dina minnen körs saktare. (fsb:dram).
January 9, 2006
LorD_Kvadd wrote: Vet du vad, det bästa du kan göra är att testa själv. Få lite egen erfarenhet.
Testat...
Original
3500+ med FSB200 mult 11 = 2200MHz, Vcore 1.4V. Minnen DDR 400MHz 2.5-3-3-8 på 2.6V (suck)
Slutresultat
FSB 275 mult 10 = 2750MHz, Vcore 1.6V. Minnena inställda på DDR 333MHz (mitt mobos sätt att ändra farten på minnena, har ingen divider, men tack vare FSB 275 blir det 333*275/200 = 457MHz (verifierat med CPU-Z som rapporterar 228MHz ungefär)) Dock fortfarande 2.5-3-3-8 clocks på minnena, så här finns förbättringar att göra med 2-2-2-5 minnen eller nåt.
Verkar inte komma högre, krashar rätt hårt med FSB 280 och vet inte om det är CPU eller minnen. Drog Vcore till 1.7V och VRAM till 2.8V utan att det hjälpte (bättre men inte dugligt).
Högre mult som t.ex 10.5 ger lägre FSB och som denna tråd startade faktiskt lägre resultat. Mycket beroende på att jag kommer inte över 2800MHz på CPU även om jag kör minnena långsamt (392MHz).
SuperPI 2M standard 1:30 gick till 1:14 med ovanstående.
3Dmark05 standard blev 2116 (inte så imponerande) men ökade till 2400 drygt med ovanstånde plus klockat gfx-kort till 370MHz (original 300MHz Asus EN6600 Silent).
Känns ok för mitt första försök... CPU biten är jag nöjd med, minnena skall bytas och jag behöver ett värre gfx-kort.
February 3, 2003
asyvan wrote:
Original
3500+ med FSB200 mult 11 = 2200MHz, Vcore 1.4V. Minnen DDR 400MHz 2.5-3-3-8 på 2.6V (suck)Slutresultat
FSB 275 mult 10 = 2750MHz, Vcore 1.6V. Minnena inställda på DDR 333MHz (mitt mobos sätt att ändra farten på minnena, har ingen divider, men tack vare FSB 275 blir det 333*275/200 = 457MHz (verifierat med CPU-Z som rapporterar 228MHz ungefär)) Dock fortfarande 2.5-3-3-8 clocks på minnena, så här finns förbättringar att göra med 2-2-2-5 minnen eller nåt.Verkar inte komma högre, krashar rätt hårt med FSB 280 och vet inte om det är CPU eller minnen. Drog Vcore till 1.7V och VRAM till 2.8V utan att det hjälpte (bättre men inte dugligt).
Högre mult som t.ex 10.5 ger lägre FSB och som denna tråd startade faktiskt lägre resultat. Mycket beroende på att jag kommer inte över 2800MHz på CPU även om jag kör minnena långsamt (392MHz).
SuperPI 2M standard 1:30 gick till 1:14 med ovanstående.
3Dmark05 standard blev 2116 (inte så imponerande) men ökade till 2400 drygt med ovanstånde plus klockat gfx-kort till 370MHz (original 300MHz Asus EN6600 Silent).
Känns ok för mitt första försök... CPU biten är jag nöjd med, minnena skall bytas och jag behöver ett värre gfx-kort.
hehe om ditt moderkort inte har dividers, vad tror du då den menar med DDR333? 😉 A64 moderkort brukar inte skriva ut 5:4 eller så, utan skriver brukar finnas 200(aka 1:1), 166(6:5),133(3:2)
Om du inte kommer klarar varken 280*10 eller 266*10.5, så är det CPU som stoppar. Om det var så att du sänkt minnena.
Vad är det för minnen du har egentligen? Chip och sådant då.
January 9, 2006
LorD_Kvadd wrote: hehe om ditt moderkort inte har dividers, vad tror du då den menar med DDR333? 😉 A64 moderkort brukar inte skriva ut 5:4 eller så, utan skriver brukar finnas 200(aka 1:1), 166(6:5),133(3:2)
Okokok... javascript:emoticon(':D')
Det finns att välja på massa olika, både över och under DDR400.
LorD_Kvadd wrote: Vad är det för minnen du har egentligen? Chip och sådant då.
Chip? Det står TwinMOS CL2.5 på minnena och på chippen står det M.tec eller Mitec.
2 Guest(s)