October 15, 2001
Kan bero på massor av saker. Minnet du har är för dåligt för aggressiva timings mm. Något PCI kort eller hårddisken gillar inte att överklocka. Dåligt nätagg. Eller så kanske du har hittat max Clock på just din CPU. Ge mer info om vad du har för delar osv. Så kan jag ge exaktare tips.
November 19, 2002
k. jag har ett msi turbo2SE med 640mb ram(SDRAM), gf3ti200@ti500 vanligt elagg på 300 och en seagate baracuda 40Gb, jag tror inte skärm och liknande enheter spelar nån roll. PS har bios som klarar 2.0Ghz. DS
October 15, 2001
Ok du bör inte ha överklockat grafikkort då du höjer FSB. När du höjer FBS så höjs också AGP vilket leder till att du överklockar ditt grafikkort. Så du har alltså försökt överklocka ditt grafikkort 2 gånger. Så börja med att ställa ner grafiken till deafult.
När du höjer FSB så höjer du också minnet. Du kan därför testa att klocka ner minnet i bios innan du höjer FSB.
I ditt fall tror jag att minnet kommer kacka ur innan hårddisken men annars kan man ju klocka ner den också innan man höjer FSB. Typ från 133-100-66.
July 11, 2002
Live wrote: Ok du bör inte ha överklockat grafikkort då du höjer FSB. När du höjer FBS så höjs också AGP vilket leder till att du överklockar ditt grafikkort. Så du har alltså försökt överklocka ditt grafikkort 2 gånger. Så börja med att ställa ner grafiken till deafult.
När du höjer FSB så höjer du också minnet. Du kan därför testa att klocka ner minnet i bios innan du höjer FSB.
I ditt fall tror jag att minnet kommer kacka ur innan hårddisken men annars kan man ju klocka ner den också innan man höjer FSB. Typ från 133-100-66.
jaha så det visste jag inte att när man klockar så påverkas grafikkortet också.. kan du förklara lite mer om det?
har hört också att man bränner oftare hårdisken än cpun när man överklockar.. hur kommer det säg?
October 15, 2001
Smirnoff wrote: jaha så det visste jag inte att när man klockar så påverkas grafikkortet också.. kan du förklara lite mer om det?
har hört också att man bränner oftare hårdisken än cpun när man överklockar.. hur kommer det säg?
Jag kan förklara "hur det funkar" tekniska termer och siffror och så är antagligen åt helevet men...
FBS är datorns "Moder" klocka. Klockornas klocka. Klockan som styr över alla andra klockor 🙂
CPU, PCI, AGP, IDE, RAM mm styrs alla AV hastigheten på "klockan". Sen finns en ratio som gör att allt går som det ska AGP 66 PCI 33 mm.
När du höjer FBS så höjs alla andra klockor enligt din ratio. På nya moderkort finns flera steg i ration. Sätter du FBS 100-133-166 ( Ratio 1/3, 1/4, 1/5) så ställs de andra klockorna i original. Har du däremot något däremellan så överklockar du även andra komponenter i datorn förutom CPU.
October 15, 2001
Smirnoff wrote: aha ok...
så om jag har en klockat grafikkort så måste jag klocka ner den om jag vill klocka CPU?
Måste och måste. Vill du vara säker på att nå max på CPU innan grafiken börjar strula så är det ju att rekomendera. När du fått den FSB du vill ha kan du ju alltid börja fippla med grafikkortet igen 🙂
October 15, 2001
Tobiazzz wrote: Hur ställer man in "Ration" da? Har inte sett denna inställning i något bios, och jag har ändå sett en hel del biosar 😀
Vad heter inställningen?
/Tobiaz
Beror helt på vilket moderkort/Bios du har. De flesta gör det automatiskt. Dvs vid 100, 133, 166 FBS så hoppar ration tillbaks så att du får deafult. Vissa moderkort kör med jumprar.
August 19, 2001
Jag har upplevt problem med grafikkortet när jag har klockat. De har troligen med minne att göra i ditt fall..
De kan du testa genom att låsa upp din prolle och sänka multipel. då kan du hitta din max FSB. Och att du skriver ti200@ti500 är gansa fel. Bara för att de är samma klockfrekvens så är de absolute inte samma prestanda.
1 Guest(s)