October 29, 2001
August 20, 2001
March 29, 2001
On 2002-02-16 22:09, sLAN wrote:
precis, det är helt underbart tyst, och kul 😀
Nja, fläkten för nätaggregatet väsnas ju - normalt runt 24-30 dB. Visst kan man byta ut fläkten mot en tystare - men då minskar ju den tillåtna max-belastningen hos nätagget, samtidigt som garantin ryker. Och hårddiskens vinande (såvida du inte kör med en Barracuda). Även vissa delar av vattenkyl-systemet kräver fläktar (se på Koolance-lådan). Och grafikkortsfläkten (såvida du inte vattenkyler GPU:n också).
Så SÅÅ jäkla tyst blir det nog inte.
Vattenkylning är för dem som vill kombinera ett någorlunda tyst system med ordentligt utrymme för överklockning. Vill man inte överklocka (eller bara lite) finns det mycket billigare och enklare - och i stort sätt lika tysta luftkylnings-alternativ. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och det gäller även för datorbuller. Vattenkylning är dessutom ganska bökigt att hålla på med. Vattenslangar och annat skit som bara är i vägen när man ska byta/uppgradera delar av datorn.
Kolla in de här länkarna, förresten:
http://www.sweclockers.com/for.....adid=36136
http://www.sweclockers.com/for.....adid=36026
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-02-17 14:29 ]
November 28, 2001
On 2002-02-17 01:26, RalfS wrote:
precis, det är helt underbart tyst, och kul 😀Nja, fläkten för nätaggregatet väsnas ju - normalt runt 24-30 dB. Visst kan man byta ut fläkten mot en tystare - men då minskar ju max-belastningen hos nätagget. Och hårddiskens vinande (såvida du inte kör med en Barracuda). Även vissa delar av vattenkyl-systemet kräver fläktar (se på Koolance-lådan). Och grafikkortsfläkten (såvida du inte vattenkyler GPU:n också).
Så SÅÅ jäkla tyst blir det nog inte.
Vattenkylning är för dem som vill kombinera ett någorlunda tyst system med ordentligt utrymme för överklockning. Vill man inte överklocka (eller bara lite) finns det mycket billigare och enklare - och i stort sätt lika tysta luftkylnings-alternativ. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och det gäller även för datorbuller. Vattenkylning är dessutom ganska bökigt att hålla på med. Vattenslangar och annat skit som bara är i vägen när man ska byta/uppgradera delar av datorn.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-02-17 01:49 ]
Sluta vara så negativ Ush Fy
October 29, 2001
On 2002-02-17 01:26, RalfS wrote:
precis, det är helt underbart tyst, och kul 😀...Nja, fläkten för nätaggregatet väsnas ju - normalt runt 24-30 dB. Visst kan man byta ut fläkten mot en tystare...
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-02-17 01:55 ]
MEN HALLÅ!!! Du har inte tänkt på att man vattenkyler typ rubbet i datorn, man kyler juh inte bara prollen!!!!
March 29, 2001
MEN HALLÅ!!! Du har inte tänkt på att man vattenkyler typ rubbet i datorn, man kyler juh inte bara prollen!!!!
Man kan vattenkyla cpu:n och nordbryggan på moderkortet, GPU:n på grafikkortet - ja till och med hårddisken (det sistnämda dämpar dock inte ljudet; bara tempen), i fall man har ork och lust.
Man kan dock INTE vattenkyla ett nätaggregat. Hur ska det gå till??? Det ska i så fall till någon speciellt konstruerat vattenkyl-nätagg - men vad jag vet finns ingen sådan att köpa. Vattenslangar och 220V högspänning inuti nätagget är nog en allför riskabel kombination, tror jag.
Dessutom vidhåller jag att vattenkylning är alltför dyrt och bökigt att hålla på med, för alla (och det är ju majoriteten) som inte sysslar med extrem överklockning. Kolla bara in chassi-bilderna i denna recension av "Black Ice" radiatorn:
http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=4
http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=5
Herregud! 😀 Snacka om hur bökigt & omständigt det måste vara att t.ex. uppgradera moderkortet. Och inte slipper man ifrån fläktarna heller. Vattnet blir ju varmt och måste kylas av (via fläktar) innan det kan recirkulera igen.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-02-17 13:37 ]
October 29, 2001
March 29, 2001
October 29, 2001
A det ska inte va nåra prob tack
Det e här jag kommer ha min stora källa för mitt nätaggs projekt!! Inte Svårt
Edit: Det e dom switchande transitorerna som bör kylas av.
[ Detta Inlägg ändrades av: dazzin den 2002-02-17 14:38 ]
October 29, 2001
Tycker jag med vart jäklig "start sugen" 😀
så komm tempen i agget på en behagligt temp (25,6)grader, mitt ligger nu på ca 40 med fläkt... får väl återkomma nångång när det e klart, ska juh köpa ny burk i april så det lär inte bli gjort innan, men det e skönt å planera så man vet vad man ska göra!
1 Guest(s)