August 21, 2006
Hejsan alla hårdvaru gurus! Hjälp en bror i nöd är ni snälla...
Min dator:
OCZ Modstream 530w
Asus BPB Deluxe (senaste bios)
Core 2 Duo E6300
Corsair PC4200 Cl.4 2 matched 512mb = 1024mb
PowerColor Radeon X1650 pro 256mb
Jag började klocka igår och kom efter en stunds pillande upp i 2800mhz. Jag körde alltså på 400mhz FSB och var förbluffad att minnena ens orkade starta då fast de var inställda på SPD så latenserna låg på 6-6-6-18 så dom var inte så himla pigga. Skulle sedan testa å köra 3dMark 05 och märkte att poängen vart sämre än med oklockat system. När jag sedan skulle starta datorn idag så stog det "Bad overclock" så jag ändra lite på volten för att få den bättre. Det fungerade inte så jag sänkte FSB. När jag sedan hade sänkt FSB ända till 334mhz (som minna minnen borde klara) så failade jag fortfarande i SP 2004 efter 5 min. Då gav jag upp och sänkte allt till standard hastighet och efter 10 min i SP så dör båda programmen (kör ett på varje core). Det är alltså inte SP 2004 som rapporterar error utan windows säger att programet behöver avslutas.
Edit: Provade att köra en Super-pi 32m med standard inställningar och kom inte igenom hela. Antar att mina minnen är skadade... suck Anledningen borde vara att jag höjde volten från 1.8v till 1.9v.
Så mina frågor är:
1. Kan jag tagit sönder minnen med en så liten voltändring?
2. Varför gick allt mycket bättre igår?
3. Hur högt kan jag komma teoretiskt sätt med minnena jag har?
4. Skulle villja ha några exakta nummer att sätta in i Advanced Menu: Jumperfree configuration (asså FSB,NB core, vcore och så vidare).
Tack på förhand! (om det är nått som fattas skriv så kommer jag med mer info)
August 21, 2006
Okej ska göra det, jag gjorde en total återställning av datorn men jag failar fortfarande i SP 2004 torture test, idag efter ca 24 min. Ni tror alltså inte att jag har haft sönder min hårdvara? Vore en extrem lättnad... Hade proccesorn uppe i 64c ett tag när jag klockade och hade volten på auto. Sen sänkte jag volten och fick lägre temp. Kan 64c skada en core 2 duo?
Edit: Nu har jag försökt köra minnena utan spd och har skitsvårt att få det ens någonlunda stabilt. Började med att inte kunna starta windows till att nu kunna köra sp 2004 i 10 min innan error.
Jag har ställt in de speccade latenserna och använt mig av guiden här på sidan för att göra rätt. Grejen är den att jag har en massa flera val i menyn, hur ska de vara inställda?
DRAM Write Recovery Time : 2-6 (standard 6)
DRAM TRFC : 20, 25, 30, 42 (standard 42)
DRAM TRRD: 0-15 (standard 10)
Rank Write to Read Delay: 0-31 (standard 10)
Read to Precharge Delay: 0-15 (standard 10)
Write to Precharge Delay: 0-31 (standard 10)
Static Read Control: Auto, Disable, Fast, Faster (standard Auto)
Xp går alltså inte att starta med standard inställningar och nu när jag skriver detta har jag allt utom sista på högsta (8 min innan error). Hur i hel*e ska man ställa in? Är helt förvirrad...
May 14, 2003
1. testa att ha ett minne i burken.
2. prova båda minnerna om du fortfarande får fel
3. kör dom på default eller lägsta hastighet
4. kolla hur högt du kan ställa volten på minnerna, går det att höga volten enligt garatin så kan det hjälpa. Sen verkar det inte vara någon ovanlig bugg dvs att moderkortet inte ger tillräckligt med ström till minerna.
Jag har tex corsairminnen som ligger på 1.9 volt men kan höjas till 2.1 volt om jag inte minns fel.
Har du laddat default från bio när du startade upp?
Vad ligger tempen på processorn nu?
Som sagt kolla minnerna först och främst ett i taget.
Hoppas att det löser sig : )
August 21, 2006
Håller på att testa mina minnen ett i taget nu... hittade en mycket intressant grej på Corsairs forum: http://www.houseofhelp.com/for.....hp?t=54933
För att svara på n0pax frågor:
Jag laddade allt i default efter min cmos reset, det enda jag rörde i bios var datum och tid.
Tempen på full load (100% på båda kärnorna) ligger på 41C nu när datorn är helt på standard.
Har kört mitt ena minne i torture test i 32min med SPD inställt och allt verkar bra än så länge. Infon jag hittade i Corsairs forum väcker en strimma ljus i mitt problem. Men frågan är om jag vågar ställa upp volten till 2.1v som det står där? Borde väll inte vara några problem ifall dom som gjort minnena rekomenderar det?
Edit: har kommigt fram till att ena modulen är sunkig. Fick 7000 errors i memtest på 1 timme! Men den andra går som en klocka. Har skickat en reklamation till Corsair... Får väll se vad som händer!
Tack för hjälpen iaf!
1 Guest(s)