January 1, 2003

January 1, 2003

December 19, 2002

Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.
January 1, 2003

Kamelryttarn wrote: Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.
Det kan väl inte stämma, att den absoluta max-tempen ligger så lågt Det låter väldigt lågt. Jag menar jag kommer säkert upp så högt efter en stunds spelade och då brinner väl skiten upp
Jag har inte burken hemma för tillfället nu. Ska testa hur mycket skiten kommer upp i sen.
March 16, 2004

Kamelryttarn wrote: Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.
85 Grader är maxtempen för Athlon XP du verkar blanda i hop äpplen och päron :bgrin: .
P4:an har inbyggt överhettningsskydd så om CPU:n blir för varm så klockar den ner sig.
Gällande värme så känn på kylflänsen om den är jummen så är det ingen fara men om det bränns när man känner på den då är det dags att göra något åt kylningen.
July 26, 2003

Kanske blir en aning off-topic nu, men, men...
Vart mäter temp-sensorerna egentligen? Är det "inne" i coren, eller är det utanför/på coren? För det lär ju vara ganska mycket varmare inne där alla komponenter sitter än precis utanpå coren.
Kisel förlorar ju sin kristallstruktur vid en viss temperatur, inte säker men det ligger runt 140-150 tror jag.
Därför tänkte jag att man kanske mätte utanpå coren, och kanske fick 80 Celsius som mätvärde, medans det inne i coren är betydligt varmare.
För övrigt så litar jag aldrig på inbyggda tempsensorer...
January 1, 2003

Fackamato wrote: [quote=RazorBlade]P4:an har inbyggt överhettningsskydd så om CPU:n blir för varm så klockar den ner sig.
Om man har det aktiverat i BIOS ja. Annars är det ju värdelöst.
Kan man även ställa in hur många grader den måste gå upp till innan den startar om sig? Annars känns det som den kommer starta om sig hela tiden
October 24, 2003

Intel säger ju att den ska klara 120 C. Tror dock den inte gillar 120 C.. Men att ligga på 60 load är ju inte farligt. Jag idlar 43C och loadar 58 C (Prime95), detta med boxedkylning då..
1 Guest(s)