Varm dator|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varm dator
Kapten_Krook
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 18, 2004 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Min processor, som är en P4 3.2ghz norhwood ligger på ca 40C i idle länge. Sedan efter spel i kanske 10 min går den upp till ca 60C, detta kan väl inte vara bra 😕 Jag vågar inte tänka på tempen efter ett par timmars spelade.
Edit: Allt körs i original hastigheter.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
573030
March 18, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ungefär vad min P4-3.0HT Northwood gör med.
36-58Grader.

Detta är helt normalt (med standard kylning) och absolut långt inom ramarna.

thomson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 329
573041
March 18, 2004 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Inskaffa en Zalman 7000CU då får du kanonkylning hade själv en sådan på mitt gamla P4:a system en 3 Ghz Northwood vid spel låg tempen på ca 48 grader.

Kapten_Krook
Medlem
573046
March 18, 2004 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: Det är ungefär vad min P4-3.0HT Northwood gör med.
36-58Grader.

Detta är helt normalt (med standard kylning) och absolut långt inom ramarna.

Ok, det låter bra, då behöver man inte ora sig 😀

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
573075
March 18, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.

Kapten_Krook
Medlem
573083
March 18, 2004 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.

Det kan väl inte stämma, att den absoluta max-tempen ligger så lågt 😕 Det låter väldigt lågt. Jag menar jag kommer säkert upp så högt efter en stunds spelade och då brinner väl skiten upp laugh Jag har inte burken hemma för tillfället nu. Ska testa hur mycket skiten kommer upp i sen.

RazorBlade
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
573100
March 18, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Det finns nog inget som irriterar mig lika mycket som okunskap. Enligt intels egna datablad på P4:orna så är den absoluta maxtempen på en 3.2GHz P4:a (0,13 micron med 512k) 70°C. Det är alltså coretempen. Om man tar i beräkning att dom flesta moderkort visar ett par grader fel åt alla möjliga håll, så är 60° nästan precis på gränsen. Du bör skaffa bättre kylning om du vill ha nån dator kvar. Och det gäller alla er andra oxå. Jag kan inte begripa varifrån den allmänna missuppfattningen att kanske 85° eller nått i den stilen är max. Allt eftersom dom har lyckats trycka in fler komponenter i processorerna har max-tempen sänkts.

85 Grader är maxtempen för Athlon XP du verkar blanda i hop äpplen och päron :bgrin: .

P4:an har inbyggt överhettningsskydd så om CPU:n blir för varm så klockar den ner sig.

Gällande värme så känn på kylflänsen om den är jummen så är det ingen fara men om det bränns när man känner på den då är det dags att göra något åt kylningen.

Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
573182
March 18, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske blir en aning off-topic nu, men, men...
Vart mäter temp-sensorerna egentligen? Är det "inne" i coren, eller är det utanför/på coren? För det lär ju vara ganska mycket varmare inne där alla komponenter sitter än precis utanpå coren.
Kisel förlorar ju sin kristallstruktur vid en viss temperatur, inte säker men det ligger runt 140-150 tror jag.
Därför tänkte jag att man kanske mätte utanpå coren, och kanske fick 80 Celsius som mätvärde, medans det inne i coren är betydligt varmare.
För övrigt så litar jag aldrig på inbyggda tempsensorer...

golvad
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
573185
March 18, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har vid ett litet missöde med montering av kylflänsen snabbt varit uppe i över 90 grader med min P4:a. Nervös var jag, men den höll. embarassed

Klantigt, jag vet...

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
573685
March 19, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

RazorBlade wrote: P4:an har inbyggt överhettningsskydd så om CPU:n blir för varm så klockar den ner sig.

Om man har det aktiverat i BIOS ja. Annars är det ju värdelöst.

Kapten_Krook
Medlem
573959
March 19, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=RazorBlade]P4:an har inbyggt överhettningsskydd så om CPU:n blir för varm så klockar den ner sig.

Om man har det aktiverat i BIOS ja. Annars är det ju värdelöst.

Kan man även ställa in hur många grader den måste gå upp till innan den startar om sig? Annars känns det som den kommer starta om sig hela tiden
😕

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
574088
March 19, 2004 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel säger ju att den ska klara 120 C. Tror dock den inte gillar 120 C.. Men att ligga på 60 load är ju inte farligt. Jag idlar 43C och loadar 58 C (Prime95), detta med boxedkylning då..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL