July 13, 2002
Jag var hos en kompis och han klagar på att datorn bootar om lite då och då, plus att tempen var ganska hög. Så jag tog min kylning som jag hade innan jag bytte till vatten och satte på den istället. Jag vet att min funkar som den ska för jag hade den på min CPU innan. Men när jag öppnade ena sidan på chassit hos han så såg jag att han hade inga fläktar alls förutom till cpu. Jag sa ju givetvis till han att köpa men det var på kvällen igår så inga affärer öppna.
Hur mycket gör det i skillnad att inte ha någon fläkt mot att ha en på utblås?
December 31, 2002
En fläkt som utblås gör väldigt stor skillnad. CPU-fläkten inuti gör bara så att luften i lådan cirkulerar lite mer men pga avsaknaden av andra fläktar så kommer det inte in någon ny luft i chassit. Iofs kommer det in lite ny luft tack vare PSU-fläkten men det är väldigt lite.
Om man sätter in en fläkt bak, särskillt med en stor fläkt, så kommer skillnaden bli väldigt stor. Då får du nämligen undertryck i lådan vilket gör att det sugs in ny luft i lådan.
När det gäller att sätta ännu en fläkt fram är skillnaden inte lika stor. Detta pga att du redan har luft som flödar in i lådan pga undertrycket. Den största skillnaden om du monterar in en till fläkt i fronten är att hårddiskar monterade i fronten kommer gå kallare. Hur stor skillnaden kommer bli är dock alltid svårt att avgöra.
2 Guest(s)