Värme i chassit|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Värme i chassit
Herr_Apa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var hos en kompis och han klagar på att datorn bootar om lite då och då, plus att tempen var ganska hög. Så jag tog min kylning som jag hade innan jag bytte till vatten och satte på den istället. Jag vet att min funkar som den ska för jag hade den på min CPU innan. Men när jag öppnade ena sidan på chassit hos han så såg jag att han hade inga fläktar alls förutom till cpu. Jag sa ju givetvis till han att köpa men det var på kvällen igår så inga affärer öppna.

Hur mycket gör det i skillnad att inte ha någon fläkt mot att ha en på utblås?

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
660853
July 4, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

En fläkt som utblås gör väldigt stor skillnad. CPU-fläkten inuti gör bara så att luften i lådan cirkulerar lite mer men pga avsaknaden av andra fläktar så kommer det inte in någon ny luft i chassit. Iofs kommer det in lite ny luft tack vare PSU-fläkten men det är väldigt lite.

Om man sätter in en fläkt bak, särskillt med en stor fläkt, så kommer skillnaden bli väldigt stor. Då får du nämligen undertryck i lådan vilket gör att det sugs in ny luft i lådan.

När det gäller att sätta ännu en fläkt fram är skillnaden inte lika stor. Detta pga att du redan har luft som flödar in i lådan pga undertrycket. Den största skillnaden om du monterar in en till fläkt i fronten är att hårddiskar monterade i fronten kommer gå kallare. Hur stor skillnaden kommer bli är dock alltid svårt att avgöra.

Herr_Apa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
660887
July 4, 2004 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Han får ta och köpa en 80 mm och ha som utblås sen om han vill ha en fram eller inte får vi se...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 189
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL