August 8, 2003
Hejsan. Mitt 8800GT verkar överhetta när jag kör krävande spel, som Mass Effect eller Crysis.
När jag inte spelar så har jag en core temp på 47 grader. Jag har tagit bort originalkylaren på kortet och ersatt den med den här + en 120mm fläkt på själva kylaren. Jag har även inhandlat ett Antec chassi som kom med 4 fläktar, varav en var en 200mm fläkt, så jag har bra luftflöde tror jag.
Om man läser beskrivningen för min kylare så står det att jag bör kunna få ner temperaturen på kortet till 36 grader idle och 45grader load, vilket jag inte ens är i närheten av.
När jag spelar spelet "Mass Effect" så fryser det ofta och bilden blir pixelerad och buggad och jag är tvungen att starta om datorn, vilket är frustrerande, för jag kan inte förstå varför grafikkortet gör som det gör.
Det jag vill fråga er är vad jag kan ha gjort för fel, eller vad jag kan göra för att mitt kort inte ska bli så varmt. Sen undrar jag också om spelfrysningen och artefakterna kan bero på någonting annat än grafikkortet?
Mitt system:
Intel E6550 Dual Core
8800GT 512mb (factory overclocked)
2gb RAM
PK5PL Moderkort
June 8, 2001
Har du kylning på VRM:en?
Jag kollade med mitt förra kort x1900xt temperaturerna på dessa med Rivatuner och de blev lätt närmare 100 grader ifall jag inte hade direkt blås på dem.
Själva kärnan var fortfarande svalare än originalkylaren men det var de alltför varma VRM:en som ställde till det och skapade artifakter.
August 8, 2003
Jag monterade om skiten igen och tog bort lite kylpasta här och där och lyckades få ner den ett par grader till 43 idle.
Jag placerade även 2st fläktar mot själva ram minnena också, och det verkar som om jag inte går över 57grader i "Mass Effect" längre, vilket är en enorm förändring jämfört med förr
2 Guest(s)