Varning för att kyla ner Hårdisk|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varning för att kyla ner Hårdisk
KaisheroTracks
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, har inget för mig så jag tänkte berätta om en erfarenhet jag hadde i vintras.
Jag gillar o tweaka o pilla lite med mina datorer och i vintras så fick jag för mig att ställa ut datorn på Balkongen o dra in sladdarna via dörren till rummet där jag satt. Allting verkade gå helfint , Låg CPU Temp, inget oljud alls och allt var fint Tills jag börja höra ett himla oljud, det lät nästan som motorsågen i Quake III 😕 och hördes klart o tydligt ände in till rummet där jag satt. Högt alltså !

Checkade datorn och kom fram till att det var hårdisken som hadde börjat väsnas. Det ´är en Maxtor 740DX 60 Gig. och funkar 100% nu...förutom att den klickat och spunnit ner (SMART Faliure) nån gång. men det har den också laggt av med . Men nu fungerar den Perfekt och jag kör med den som första HD 😀 Men ....ska alldrig kyla ner den sådär igen !

ps , de kanske var en 10 minus ute då.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
689034
August 6, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

KaisheroTracks wrote: Hej, har inget för mig så jag tänkte berätta om en erfarenhet jag hadde i vintras.
Jag gillar o tweaka o pilla lite med mina datorer och i vintras så fick jag för mig att ställa ut datorn på Balkongen o dra in sladdarna via dörren till rummet där jag satt. Allting verkade gå helfint , Låg CPU Temp, inget oljud alls och allt var fint Tills jag börja höra ett himla oljud, det lät nästan som motorsågen i Quake III 😕 och hördes klart o tydligt ände in till rummet där jag satt. Högt alltså !

Checkade datorn och kom fram till att det var hårdisken som hadde börjat väsnas. Det ´är en Maxtor 740DX 60 Gig. och funkar 100% nu...förutom att den klickat och spunnit ner (SMART Faliure) nån gång. men det har den också laggt av med . Men nu fungerar den Perfekt och jag kör med den som första HD 😀 Men ....ska alldrig kyla ner den sådär igen !

ps , de kanske var en 10 minus ute då.

tänkt på att mekaniken kanske frös btw vad hade du för prolletemps 🙂

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
689035
August 6, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

tänk på att de kan bli kondens o skit,,,, inge bra o göra så...

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
689048
August 6, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: tänk på att de kan bli kondens o skit,,,, inge bra o göra så...

Ne det kan inte bli kondens om man gör så

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
689135
August 6, 2004 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: [quote=Xuestor]tänk på att de kan bli kondens o skit,,,, inge bra o göra så...

Ne det kan inte bli kondens om man gör så

Ingen ting är väl omöjligt... Tänk om det blir typ -10 på natten och sen kommer versta solen på balkongen nästa morgon som gör att det blir typ 20+ då måste juh saker smälta snabbt....

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
689140
August 6, 2004 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är -10 på natten och man har en grej som t.ex. en dator som kanske kommer ner till nollan så kondenseras ingen vätsa på den som kan frysa. Alltså kvittar det om det blir varmt sen på dagen och ev is skulle kunna smälta för det finns ingen.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
689149
August 6, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Altså ni får ju tänka på att bara för det är -10° ute betyder det inte att det är så kallt i chassit om datorn är på.. cpu kylisen lär ligga på någon plusgrad och vipps så har vi kondens.

Sen har väl maxtor Fluid bearings, altså vätskeupphängda skivor... kan tänka mig att om denna fryser blir det inte "så" bra

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
689423
August 7, 2004 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

Måste inte det i datorn vara kallare än luften för att det ska bli kondens ?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
689453
August 7, 2004 - 4:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, kondens bildas då ett föremål, vanligtvis metall har lägre temp än omgivande luften, ju högre temp luften har ju mer vatten kan den "bära" har du ett kallt föremål kyler detta ner luften och den kan inte längre bära fukten, den måste ta vägen någon stanns, och bildar då vatten/imma på föremålet. Största risken med att ställa datorn ute på vintern är när den ska tas in igen, då det troligtvis kommer bildas kondens på d flesta ställen. Detta kan även vara bra att tänka på om man åker på LAN eller liknande då det är kallt ute, datorn hinner troligtvis kylas ner ganska rejält både tiden den är ute och tiden den är i bilen, om man inte åker någon längre sträcka eller har värmt bilen innan, detta kan få tråkiga konsikvenser när man är ivrig på att börja slanga/spela på LANet, om någon orkar bry sig om detta är en annan sak, och vad jag vet har ingen blivit drabbad, men kan gå illa, om man har otur...

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
689690
August 7, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha!!
En hårddisk ska ju inte ligga runt 5 grader eller mindre...kanske det som var felet?? 😛

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
690453
August 8, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har jag gjort flera gånger men då har jag isolerat diskarna.....Prollen kom ner på -4grader och fick en 3.0c till 4009mhz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL