February 18, 2003
Hej, har inget för mig så jag tänkte berätta om en erfarenhet jag hadde i vintras.
Jag gillar o tweaka o pilla lite med mina datorer och i vintras så fick jag för mig att ställa ut datorn på Balkongen o dra in sladdarna via dörren till rummet där jag satt. Allting verkade gå helfint , Låg CPU Temp, inget oljud alls och allt var fint Tills jag börja höra ett himla oljud, det lät nästan som motorsågen i Quake III 😕 och hördes klart o tydligt ände in till rummet där jag satt. Högt alltså !
Checkade datorn och kom fram till att det var hårdisken som hadde börjat väsnas. Det ´är en Maxtor 740DX 60 Gig. och funkar 100% nu...förutom att den klickat och spunnit ner (SMART Faliure) nån gång. men det har den också laggt av med . Men nu fungerar den Perfekt och jag kör med den som första HD 😀 Men ....ska alldrig kyla ner den sådär igen !
ps , de kanske var en 10 minus ute då.
September 28, 2003
KaisheroTracks wrote: Hej, har inget för mig så jag tänkte berätta om en erfarenhet jag hadde i vintras.
Jag gillar o tweaka o pilla lite med mina datorer och i vintras så fick jag för mig att ställa ut datorn på Balkongen o dra in sladdarna via dörren till rummet där jag satt. Allting verkade gå helfint , Låg CPU Temp, inget oljud alls och allt var fint Tills jag börja höra ett himla oljud, det lät nästan som motorsågen i Quake III 😕 och hördes klart o tydligt ände in till rummet där jag satt. Högt alltså !Checkade datorn och kom fram till att det var hårdisken som hadde börjat väsnas. Det ´är en Maxtor 740DX 60 Gig. och funkar 100% nu...förutom att den klickat och spunnit ner (SMART Faliure) nån gång. men det har den också laggt av med . Men nu fungerar den Perfekt och jag kör med den som första HD 😀 Men ....ska alldrig kyla ner den sådär igen !
ps , de kanske var en 10 minus ute då.
tänkt på att mekaniken kanske frös btw vad hade du för prolletemps 🙂
May 28, 2003
Kamelryttarn wrote: [quote=Xuestor]tänk på att de kan bli kondens o skit,,,, inge bra o göra så...
Ne det kan inte bli kondens om man gör så
Ingen ting är väl omöjligt... Tänk om det blir typ -10 på natten och sen kommer versta solen på balkongen nästa morgon som gör att det blir typ 20+ då måste juh saker smälta snabbt....
November 4, 2001
Altså ni får ju tänka på att bara för det är -10° ute betyder det inte att det är så kallt i chassit om datorn är på.. cpu kylisen lär ligga på någon plusgrad och vipps så har vi kondens.
Sen har väl maxtor Fluid bearings, altså vätskeupphängda skivor... kan tänka mig att om denna fryser blir det inte "så" bra
August 14, 2001
Jo, kondens bildas då ett föremål, vanligtvis metall har lägre temp än omgivande luften, ju högre temp luften har ju mer vatten kan den "bära" har du ett kallt föremål kyler detta ner luften och den kan inte längre bära fukten, den måste ta vägen någon stanns, och bildar då vatten/imma på föremålet. Största risken med att ställa datorn ute på vintern är när den ska tas in igen, då det troligtvis kommer bildas kondens på d flesta ställen. Detta kan även vara bra att tänka på om man åker på LAN eller liknande då det är kallt ute, datorn hinner troligtvis kylas ner ganska rejält både tiden den är ute och tiden den är i bilen, om man inte åker någon längre sträcka eller har värmt bilen innan, detta kan få tråkiga konsikvenser när man är ivrig på att börja slanga/spela på LANet, om någon orkar bry sig om detta är en annan sak, och vad jag vet har ingen blivit drabbad, men kan gå illa, om man har otur...
1 Guest(s)